Continuiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Continuiteit

Siron schreef:Dus |x-3|²<e. Ik heb dus de absolute waarden van de factoren |x-3|.|x-3|<e.

Zou ik dan bijvoorbeeld niet als volgt kunnen zeggen dat: |x-3| < e/x-3
Om te beginnen moet je zorgvuldig haakjes gebruiken, maar ik snap niet waarom je het "moeilijker" maakt dan nodig. Nu hangt je rechterlid af van x, dat is niet zinvol. Je hebt "|x-3|²<e", dus daaruit volgt |x-3|<sqrt(e). Zie hier voor het vervolg...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Continuiteit

Om te beginnen moet je zorgvuldig haakjes gebruiken, maar ik snap niet waarom je het "moeilijker" maakt dan nodig. Nu hangt je rechterlid af van x, dat is niet zinvol. Je hebt "|x-3|²<e", dus daaruit volgt |x-3|<sqrt(e). Zie hier voor het vervolg...
Wat betekent sqrt(e)?

Ik begrijp nog steeds niet wat ik kan afleiden uit |x-3|²<e"?

Als ik het probeer te vertalen dan lees ik dat het kwadraat van de afstand x-3 kleiner moet zijn dan een omgeving e?

Dat betekent dat wanneer ik (e=d)|x-3|²<d, niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Continuiteit

Wat betekent sqrt(e)?
De afkorting sqrt(x) heeft betrekking op de (vierkants)wortel (square root) van x.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Continuiteit

Siron schreef:Wat betekent sqrt(e)?

Ik begrijp nog steeds niet wat ik kan afleiden uit |x-3|²<e"?

Als ik het probeer te vertalen dan lees ik dat het kwadraat van de afstand x-3 kleiner moet zijn dan een omgeving e?

Dat betekent dat wanneer ik (e=d)|x-3|²<d, niet?
Ik probeer nog eens alles op een rijtje te zetten.

Dus ik moest de continuiteit onderzoeken van f in een punt a.

Volgens de grafiek was er continuiteit.

Ik probeerde dit nu te verklaren met de e-d definitie:|x-a|<d hieruit volgt dat: |f(x)-f(a)|<e

Dus in woorden de afstand tussen een willekeurige x element van d en een punt a waarvan de continuiteit moet onderzocht worden moet kleiner zijn dan de omgeving d en daaruit volgt hetzelfde voor het beeldpunt van a.

Ik vertrok met mijn hulpberekening via|f(x)-f(a)|<e

En ik kwam uit dat |x-3|²<e.

(Ik neem een voorbeeld voor deze waarde, stel ik eis dat |x-3|<1 (vermits een punt zoals bijvoorbeeld 3,1 in de omgeving van 3 ligt zal dit 0,1 geven en dus kleiner zijn dan 1).

Ik weet nu dat |x-3|<1 en ik weet dat |x-3|²<e dus zal |x-3|< 1)

Dus kan ik hieruit afleiden dat als ik stel dat (e=d) ik vind dat:

|x-3|²<d² en dat |x-3|<[wortel]d

?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Continuiteit

Dit is geen eenvoudige materie, niet om te begrijpen maar ook niet om gewoon in woorden via een forum uit te leggen (illustraties zijn handig, bijvoorbeeld). Ik probeer het zorgvuldig en precies geformuleerd uit te leggen, maar dan moet je ook moeite doen om heel aandachtig te lezen wat er staat. Je schrijft nu:
Als ik het probeer te vertalen dan lees ik dat het kwadraat van de afstand x-3 kleiner moet zijn dan een omgeving e?
Maar ik heb al twee keer uitgelegd en benadrukt dat e (epsilon) een getal is, geen omgeving :eusa_whistle: . Je kan het niet begrijpen als je niet goed weet waar je mee bezig bent. Gewoon om je te tonen dat je alles nauwkeurig moet formuleren, dit is allemaal onzorgvuldig of fout:
Dus in woorden de afstand tussen een willekeurige x element van d
Nee, want "d" is helemaal geen verzameling, dus x kan geen element van d zijn. Ook d is een getal.
en een punt a waarvan de continuiteit moet onderzocht worden
Nee, je onderzoekt niet de continuïteit van (het punt) a, maar van de functie f, in het punt a.
moet kleiner zijn dan de omgeving d en daaruit volgt hetzelfde voor het beeldpunt van a.
Ook d is geen omgeving en wat moet nu precies "kleiner" zijn dat wat...?
Siron schreef:Ik vertrok met mijn hulpberekening via|f(x)-f(a)|<e

En ik kwam uit dat |x-3|²<e.

(Ik neem een voorbeeld voor deze waarde, stel ik eis dat |x-3|<1 (vermits een punt zoals bijvoorbeeld 3,1 in de omgeving van 3 ligt zal dit 0,1 geven en dus kleiner zijn dan 1).

Ik weet nu dat |x-3|<1 en ik weet dat |x-3|²<e dus zal |x-3|< 1)

Dus kan ik hieruit afleiden dat als ik stel dat (e=d) ik vind dat:

|x-3|²<d² en dat |x-3|<[wortel]d

?
Werken met een voorbeeld geeft sowieso geen algemeen bewijs, maar het heeft helemaal geen zin om aan het echte bewijs te beginnen als je niet begrijpt wat je moet doen. Lees daarom mijn (algemene, los van deze voorbeeldoefening) berichten over de epsilon-delta definitie van continuïteit nog eens na. Neem er eventueel je boek bij, waar ongetwijfeld figuren staan om een en ander te verduidelijken. Kijk eventueel ook hier, als het je helpt en niet verwart.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Continuiteit

Ik heb mijn boek nog maar eens doorgelezen en je posts, dus zal ik nog eens proberen te verwoorden wat de e-d definitie is.

Hetgeen waardoor ik in de war raakte was het volgende dat in mijn boek staat:

In de praktijk nemen we voor de omgeving U uit het vorig nummer een e-omgeving. Zo ook voor de omgeving V van a, , hoewel we hier een andere Griekse letter d voor gebruiken.

(ik ben de omgevingsdefinitie in de war aan het slaan met de e-d definitie).

En het dringt nu pas bij me door dat e en d strikt positieve reele getallen zijn.

Ik heb ook nog eens mijn definitie over e-omgeving bekeken.

Dus ik probeer nog eens alles op een rijtje te zetten: e en d zijn strikt positieve reele getallen, a is een gegeven punt (en ik moet de continuiteit van de functie f onderzoeken in dat punt a). Er wordt gesproken van een e-omgeving als a: a-e<a<a+e

En hiervoor moet gelden dat: de absolute waarde van (x-a)<e.

En in de omgeving van a liggen dus ook alle x-waarden waarvan de afstand tussen de x-waarden en a <e.

Dus x<e en a<e. Dus e is een strikt positief reel getal, maar wanneer er staat: a-e<a<a+e dan spreekt men van een e-omgeving van a

Ik probeer het voor te stellen met de getallenas.

------------------------------------------------------

a-e a a+e

Dus als ik weet dat de afstand van x-a<e dan geld er dus dat x<e+a

Volgt hier dan ook uit dat x<a-e, ja toch?

Als dit klopt dan sta ik al wat verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Continuiteit

Siron schreef:In de praktijk nemen we voor de omgeving U uit het vorig nummer een e-omgeving. Zo ook voor de omgeving V van a, , hoewel we hier een andere Griekse letter d voor gebruiken.

(ik ben de omgevingsdefinitie in de war aan het slaan met de e-d definitie).

En het dringt nu pas bij me door dat e en d strikt positieve reele getallen zijn.

Ik heb ook nog eens mijn definitie over e-omgeving bekeken.
Dat haalde je inderdaad door elkaar. Een omgeving van een punt p is een interval dat p als inwendig punt bevat. Dat hoeft niet symmetrisch rond p te zijn, hetgeen wel het geval is voor een (open) e-omgeving; die is namelijk van de vorm ]p-e,p+e[. Dit interval is een (e-)omgeving, maar e zelf is gewoon een strikt positief getal.
Er wordt gesproken van een e-omgeving als a: a-e<a<a+e
Niet echt, die ongelijkheid is immers 'altijd waar' en dus niet interessant. Je bedoelt: een e-omgeving van a bestaat uit alle x-waarden waarvoor a-e<x<a+e.
Siron schreef:En hiervoor moet gelden dat: de absolute waarde van (x-a)<e.

En in de omgeving van a liggen dus ook alle x-waarden waarvan de afstand tussen de x-waarden en a <e.
Dus preciezer: de afstand tussen x en a wordt gegeven door |x-a|. Een punt x ligt in de e-omgeving van a (dus in ]a-e,a+e[) als de afstand tussen x en a kleiner is dan e, of in symbolen: als |x-a|<e.
Dus x<e en a<e. Dus e is een strikt positief reel getal, maar wanneer er staat: a-e<a<a+e dan spreekt men van een e-omgeving van a
Dit klopt dus niet echt... Zie hierboven; let wel op voor de eventuele verwarring met je definitie van continuïteit, voor de omgeving van a gebruiken we d i.p.v. e, de e-omgeving gebruiken we voor het beeld f(a).

Terug naar continuïteit: |f(x)-f(a)| moet kleiner zijn dan eender welke vooraf opgelegde e>0, van zodra |x-a| kleiner is dan een zekere d>0, te kiezen in functie van e.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer