Titratie: aantal zuurgroepen citroenzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Titratie: aantal zuurgroepen citroenzuur

Beste mensen,

Voor een PO scheikunde moet ik met een titratie nagaan hoeveel zuurgroepen een citroenzuurmolecuul heeft.

Wel moet ik toegeven dat ik helemaal uit het titreren ben, en daarom vast 'domme' vragen kan stellen.

Wel heb ik weer gelezen hoe het allemaal zat, maar alsnog kom ik er niet uit. Voor mijn gevoel moet ik eerst een reactievergelijking opstellen, maar mag ik die wel gebruiken, aangezien ik het aantal zuurgroepen juist moet bepalen?

De opdracht: (letterlijk)

Door een titratie kan nagegaan worden hoeveel zuurgroepen een molekuul van een bepaald zuur bevat. Voorwaarde is dan dat de molmassa van dit zuur bekend is. Bij deze proef mag als gegeven beschouwd worden dat de molmasse van gekristalliseerd citroenzuur 210 g is. Het verdient aanbeveling als indikator thymolftaleine te nemen. Deze indikator slaat om van kleurloos naar blauw in het omslagtrajekt pH=9,4 tot 10,6.

1. Maak een citroenzuuroplossing van een bekende sterkte (ik weet al niet eens hoe ik dit moet doen:S aangezien ik voor mijn gevoel de molecuulformule niet mag gebruiken)

2. Titreer met loog van bekende molariteit. Vergeet de duplo niet!

3. Bereken het aantal zuurgroepen in het citroenzuurmolekuul.

4. Hoe zal het verkregen antwoord afhangen van de gebruikte indikator.

Zouden jullie me misschien kunnen helpen met deze opdracht?

Alvast bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Titratie: aantal zuurgroepen citroenzuur

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Titratie: aantal zuurgroepen citroenzuur

Bij deze proef mag als gegeven beschouwd worden dat de molmasse van gekristalliseerd citroenzuur 210 g is.
Je bedoelt hier waarschijnlijk g/mol. Let daar wel op.
1. Maak een citroenzuuroplossing van een bekende sterkte (ik weet al niet eens hoe ik dit moet doen:S aangezien ik voor mijn gevoel de molecuulformule niet mag gebruiken)
Heb je ook helemaal niet nodig. Stel voor jezelf een aantal molair op. Ik denk dat je met een oplossing van 1 M (of 0,5 M) wel een aardig eind komt (als je niet eindeloos wilt staan te titreren).

1 M = 1 mol / L

Aangezien we geen liter oplossing gaan maken, maar misschien 200 mL, is het handig om even om te rekenen hoeveel mol er in 200 mL moet.

Zodra je dat weet, kun je het aantal mol omrekenen naar grammen.

In het lab kun je dit dan afwegen en oplossen in 200 mL. Nu weet je dat je titreert aan een oplossing van 1 M.
Corronne schreef:2. Titreer met loog van bekende molariteit. Vergeet de duplo niet!

Vergeet ook je indicator niet!
Titreren met natronloog (NaOH-oplossing) totdat de oplossing verkleurt.
3. Bereken het aantal zuurgroepen in het citroenzuurmolekuul.
Nu weet je hoeveel mL natronloog je hebt toegevoegd. Hopelijk weet je ook nog wat de concentratie daarvan was, want dan kun je uitrekenen hoeveel mol OH- je hebt moeten toevoegen totdat al het citroenzuur is geneutraliseerd.

Stel een reactievergelijking op

HxZ + x OH-
\(\rightarrow\)
4. Hoe zal het verkregen antwoord afhangen van de gebruikte indikator.
Wat denk je zelf? Als je met een verkeerde indicator titreert voeg je óf te veel óf te weinig OH- toe en kom je dus op een hoger of lager aantal zuurgroepen uit.

Kom je er verder zo een beetje uit?

Berichten: 2

Re: Titratie: aantal zuurgroepen citroenzuur

JohnB,

Hartstikke bedankt!

ik ben er vandaag op school ook nog even mee bezig geweest.

Maar door jou verhaaltje snap ik het helemaal.

bedankt!!

Reageer