Druif in de magnetron.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Druif in de magnetron.

Op youtube staan best veel filmpjes waar ze een druif door de midden doen en dan nog een keer en dan in de magnetron. Als je dat doet komt er plasma vrij.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is?

Type maar eens in youtube grape in microwave.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Druif in de magnetron.

Ik weet wel dat ze dan in de brand vliegen, maar plasma?!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 12.262

Re: Druif in de magnetron.

Plasma is het niet helemaal, maar wat er gebeurd is dat er een vonk/vlammetje ontstaat doordat die druiven een tamelijk goeie antenne lijken te vormen. Het preciese meganisme is me ook niet duidelijk, maar zodra je 1x een vlammetje in de magnetron hebt lijkt dit meer energie op te nemen uit het veld en daardoor groter te worden.

Voor een filmpje: http://www.metacafe.com/watch/284368/so_co...nd_a_microwave/

Dat werkt prima met een waxinelichtje en een oude magnetron... het effect is wat vergelijkbaar met een jacobsladder - die vonkboog groeit tot hij dooft (ik neem aan tegen het plafond van de oven).

... enne, niet proberen met moeders mooie nieuwe magnetron he! :eusa_whistle:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Druif in de magnetron.

De illustraties in The Naked scientist laten zien hoe de gespleten druif als antenne werkt, en dat er een vonk ontstaat als het verbindende schilletje uitdroogt. De vonk groeit uit tot een plasma dat los opstijgt boven de druif.

Re: Druif in de magnetron.

Kijk dit filmpje maar eens, lijkt veel meer op plasma :eusa_whistle:

http://www.youtube.com/watch?v=EX6Tcfi7REM

Kijk het hele filmpje bij het gedeelte dat hij het glas er overheen doet ziet het er anders uit dan een vlammetje.

Reageer