Sekse van beesten bepaald door temperatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 369

Sekse van beesten bepaald door temperatuur

Hallo heren/dames van de biologiesectie,

Hoe kan het dat de sekse van bijvoorbeeld schildpadden bij de geboorte ook van de temperatuur afhangt?

Vanaf een bepaalde temperatuur worden er namelijk voornamelijk mannetjes geboren, blijkbaar heeft dit dus niks met geslachtsgenen te maken (X en Y) en vindt pas na de bevruchting geslachtsdeterminatie (dat wil zeggen, of het geheel een mannetje of een vrouwtje wordt) plaats. Of is wat hier staat een mythe?

Ik vind het in ieder geval een interessant vraagstuk en hoor graag wat van de biologen hierover.

Met vriendelijke groet,

Bart

P.S. graag geen opmerkingen als: "het mannelijke geslacht is nou eenmaal sterker". Die heb ik reeds vaak genoeg gehoord.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 8.614

Re: Sekse van beesten bepaald door temperatuur

bartelomeus schreef:Hoe kan het dat de sekse van bijvoorbeeld schildpadden bij de geboorte ook van de temperatuur afhangt?

Vanaf een bepaalde temperatuur worden er namelijk voornamelijk mannetjes geboren, blijkbaar heeft dit dus niks met geslachtsgenen te maken (X en Y) en vindt pas na de bevruchting geslachtsdeterminatie (dat wil zeggen, of het geheel een mannetje of een vrouwtje wordt) plaats. Of is wat hier staat een mythe?

Ik vind het in ieder geval een interessant vraagstuk en hoor graag wat van de biologen hierover.
Dat is inderdaad een interessante kwestie en het is zeker geen mythe. Dit verschijnsel wordt temperature-dependent sex determination (TDS) genoemd. De mechanismen die hier vermoedelijk verantwoordelijk voor zijn, vind je hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Sekse van beesten bepaald door temperatuur

In brede zin is het sowieso een fenomeen dat voorkomt in veel dieren, maar vrijwel uitgeslote is in zoogdieren.

Zeker bij bijvoorbeeld vissen zie je er rare dingen in, zoals organismen die gedurnde hun leven van mannelijk naar vrouwelijk kunnen veranderen. Voor mensen is het een vreemd fenomeen gezien we als 1 van de 2 worden geboren en zo blijven, maar bij lagere organismen is het concept van genderkeuze en -verandering zo raar niet.
Victory through technology

Berichten: 369

Re: Sekse van beesten bepaald door temperatuur

Ik ben heel blij met jullie reacties en ik wil jullie daarvoor hartelijk bedanken. Benm streept daarbij nog iets interessants aan, iets waarbij ik bij het opstellen van de vraag niet eens over na heb gedacht.

Hoe is het fenomeen dat jij (Benm) zojuist beschreef mogelijk? Heb jij of Klinterklaas daar nog een interessante bron voor?

Fijn dat ik eindelijk een antwoord heb (die ik nu aan het doorlezen ben) over dit wonderlijke fenomeen. Ik heb menigeen deze vraag gesteld, maar niemand die het antwoord wist natuurlijk. Mijn moeder kende nog wel iemand die hier onderzoek naar heeft gedaan maar ik weet niet hoe ik in contact moet komen met hem omdat ik geen telefoonnummer kan vinden. Dan is het toch maar weer handig dat er zoiets is als het wetenschapsforum.

Nogmaals bedankt.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 8.614

Re: Sekse van beesten bepaald door temperatuur

De mechanismen die erachter schuilen, vind je in de laatste link van m'n vorige bericht, maar hoe dit precies in zijn werking gaat, is niet geweten. Als je de naam van die onderzoeker kent, kun je zoeken of hij over dit onderwerp gepubliceerd heeft en indien ja, via het e-mailadres dat meestal bij zo'n publicatie vermeld staat contact zoeken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4

Re: Sekse van beesten bepaald door temperatuur

Soms is het bij lagere dieren een noodzaak dat vrouwelijke dieren mannelijk worden. Beperkte kleine leefomgeving kan zulke mutaties reeds veroorzaken teneinde nageslacht te verzekeren. Welke nog andere oorzaken kunnen zijn is een zeer complex gebeuren waar de wetenschap op alle domeinen nog niet klaarheid heeft gebracht.

Bij zoogdieren gebeurt het bij mijn weten niet alhoewel; toch bij de mens; er toch ook specimen voorkomen die uiterlijke kentekens vertonen van zowel mannelijke als vrouwelijke aard. Genen-onderzoek kan wel bevestigen dat het een man of vrouw betreft; niet voor mutatie vatbaar; maar toch is het gedeeltelijk een eigenaardig gebeuren.

En dan spreek ik nog alleen van uiterlijke waarneembare factoren want blijkbaar zijn onze hersenen nog complexer in hun benadering van geslacht van het lichaam. Het kan geen toeval zijn dat zoveel mannen zich vrouw voelen en zoveel vrouwen neigen naar mannelijk gedrag en daar uit volgend anders sexueel aanvoelen.

Alhoewel omvorming van het ongewenst lichaam ligt dan weer bij de vrouwen iets moeilijker.

Maar ook hier evolueert de wetenschap om de problematiek op te lossen. Momenteel is men zelfs al heel ver gevorderd om via hormonale behandeling al veel uiterlijke kenmerken aan te passen.

Berichten: 12.262

Re: Sekse van beesten bepaald door temperatuur

Het is nogal een oud topic dat je ermee opdiept, maar er zijn behoorlijk wat beperkingen wat genderverandering betreft bij mensen (en vrijwel alle zoogdieren).

Een vrouwelijk mens kan nooit een mannelijk mens worden in de zin van het mogelijk produceren van nakomelingen waarvan een deel mannelijk is. Hiervoor is domweg een Y chromosoom noodzakelijk, en vrouwen hebben de genetische informatie niet om dit te produceren, ongeacht wat je er hormonaal etc mee doet.

Transgender situaties bij mensen zijn vooral van psyhcologische aard. Voor mensen is het domweg niet mogelijk om functioneel van sekse te veranderen. Genetisch gezien zou je, in theorie, van een man nog wel een vrouw kunnen maken (met 2 identieke X chromosomen per cel), maar structuren als eierstokken, baarmoeder en dergelijke zullen zich niet meer vormen na geboorte.

Uiterlijke kenmerken zijn uiteindelijk niet wat het geslacht van een individue bepaalt. Wellicht wel qua indentiteit, maar biologisch gezien is het onmogelijk voor een mens om gedurende zijn leven van geslacht te veranderen.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Sekse van beesten bepaald door temperatuur

Uiteraard ben ik akkoord Benm. Het is onmogelijk om zowel een man als vrouw om te vormen tot het andere geslacht om dienbaar te zijn inzake voortplanting..(niet voor mutatie vatbaar dus zoals ik al stelde) Alhoewel..... de evolutie in onderzoek en aanpak van ook deze problematiek kan in de (verre?) toekomst tot merkbare resultaten leiden. Er is nog veel wat wij nog niet doorgrond hebben en waar wij te weinig over weten. Tot voor kort was het onmogelijk; zo dachten wij toch allen, dat wij in de loop van ons leven geen nieuwe hersencellen konden produceren. Van nature uit dus inderdaad niet.

Maar desondanks zijn er reeds merkwaardige resultaten geboekt voor wat betreft de kweek van deze cellen in labo's. Mocht de onderzoekers overtuigd zijn van het feit dat deze cellen niet hernieuwbaar zijn of vervangbaar zijn door nieuw gekweekte dan zouden ze zich niet zoveel moeite getroosten om toch onderzoek te verrichten.

Dat transgender situaties meestal van psychologische aard kunnen zijn waarbij vooral factoren van gebeurtenissen en of opvoeding ook kunnen meespelen heb ik wel omschreven door te vermelden dat er in onze hersenen zich complexe interpretaties of benaderingen afspelen die het aanvoelen van afwijkende sexuele geaardheid kunnen bepalen. Maar zich anders voelen is nog steeds niet biologisch anders zijn of worden.

Wat wel het geval dus kan zijn bij lagere diersoorten waar uitwendige factoren en invloeden wel kunnen aanleiding geven tot geslachtsverandering inzake het voortplantingsvermogen.

Feitelijk delen wij wel dezelfde benadering. Voor wat betreft mijn kennis over deze problematiek moet ik echter wel stellen dat mijn standpunten wel maar gedeeltelijk gebaseerd zijn op proefondervindelijke vaststellingen voor wat voortplanting van sommige lagere diersoorten (kweek van vissen) betreft. Daaruit volgde uiteraard mijn interresse voor wat alle materie inzake voortplanting betreft. Maar voor wat de benadering van de mens betreft inzake alle verweven problematiek moet ik zeggen dat ik mij baseer op wetenschappelijke lectuur en dus niet op proefondervindelijke vaststellingen die ikzelf uitvoerde.Zo zijn bepaalde afwijkingen bij vissen of overgeërfde factoren inzake kleur en lichaamsbouw ook soms afhankelijk van het feit of zij gedragen worden door de mannelijke bevruchter (y chromosoom) ofwel het vrouwtje (x hromosoom) drager ervan is. En dan is er nog het feit dat de natuur soms een loopje neemt met dominante en recessieve factoren. Het is vooral daarop dat veredelaars en kwekers rekenen. En dat geldt zowel voor kweken van dieren als voor het kweken van planten. Het is vooral hopen op misslagen van de natuur teneinde er soms in te lukken om in de F1 (zelfs ook daar soms) en F2 generaties twee recessieve factoren te benutten waarvan beide oorspronkelijke stamouders elk drager zijn van één ervan. Bijvoorbeeld een nieuw exemplaar met andere recessieve kleur en met terzelfdertijd een andere vorm of afmeting die op hun beurt een recessieve factor kunnen zijn.

De wetten van Mendel zijn een goede leidraad om prognoses van opties te maken maar af en toe is er die misslag van de natuur die een handje toesteekt. Goddank zelfs. Want juist dit maakt veredelen tot een aangename hobby. Natuurlijk voor de hobbyist is het moeilijk en trager werken om succes te boeken tegenover de beroepskwekers die in vitro zelfs erin slagen om embryos rescues op te kweken tot volwaardige planten.

Zij hebben dan ook veel meer mogelijkheden.

Maar ik denk dat mijn uitgebreidere benadering wel niet volledig passend is in de opzet van deze topic.

Reageer