Geen menstruatie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Geen menstruatie?

Ik hoor af en toe en in het algemeen uit niet-wetenschappelijke "van horen zeggen"-hoek, dat het niet gezond zou zijn om niet meer te menstrueren door bv de pil door te nemen. Meestal met een 'red herring'-drogargument: "wat natuurlijk is, is goed".

Is hier iets van aan? :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Geen menstruatie?

Tja, wat zou ermee moeten zijn qua complicatie?

Het enige dat ik me zo kan voorstellen is alsnog een bloeding op een onverwacht moment, wat uiteraard niet wenselijk is, maar om dat meteen tot een (medisch) gevaar te bestempelen?
Victory through technology

Berichten: 369

Re: Geen menstruatie?

Is het niet zo dat je een leveradenoom kunt krijgen door de orale anticonceptie? Meestal verdwijnt deze als de vrouw het middel niet meer gebruikt, maar soms wordt deze adenoom kwaadaardig (en dan heb je dus eigenlijk een hepatoom (een kwaadaardige levertumor)). Verder verhoogt het gebruik van de pil het risico van trombose (vooral bij mensen met aangeboren trombofilie). Trombofilie is een aandoening waarbij het bloed gemakkelijk of overmatig stolt.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 339

Re: Geen menstruatie?

* Er is een cochrane studie uit 2005 over doorgebruiken van de pil, die geen verschil rapporteert. Ze concluderen echter dat er weinig onderzoek naar is gedaan. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16034942

* Nog meer vergelijkend onderzoek bijv. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19913143 of http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19936155

* Risico's van doorgebruiken zouden m.i. met name zitten in continue stimulatie van het baarmoederslijmvlies. Hierdoor zou de kans op endometrium-problemen (evt. uiteindelijk endometriumcarcinoom) kunnen toenemen. Bij echo-onderzoek lijkt die stimulatie van het slijmvlies er echter niet te zijn.

* Natuurlijk heeft OAC bijwerkingen, zoals een klein risico op trombose en een zeer klein risico op leveradenoom. Ik verwacht niet dat een stopweek veel invloed heeft op dergelijke risico's.

* Maar om te concluderen dat het echt veilig is zou je een groot gerandomiseerd onderzoek moeten doen (zeg 10 000 mensen random aan 1 van beide behandelingen toewijzen) en >30 jaar moeten volgen op vele eindpunten (borstkanker, endometriumkanker, ongewenste infertiliteit, trombose, leveradenoom, depressie). Zo'n onderzoek is er voorlopig nog niet.

Berichten: 369

Re: Geen menstruatie?

* Natuurlijk heeft OAC bijwerkingen, zoals een klein risico op trombose en een zeer klein risico op leveradenoom. Ik verwacht niet dat een stopweek veel invloed heeft op dergelijke risico's.
Ik was inderdaad de toevoeging 'klein' vergeten bij bovengenoemde risico's. Maar het draait niet om een stopweek, toch? Helemaal stoppen met de pil, daar gaat het om. En dan werkt het min of meer als met roken. Stoppen zorgt vrijwel direct voor een verbeterde gezondheid (al zal het effect in dit geval natuurlijk niet zo groot zijn). Maar als je eenmaal een hepatoom/trombose hebt, werkt stoppen natuurlijk niet meer.

@ 317070

Trouwens, heel veel (zeg maar bijna alle) medische info is ook te vinden in de Merck Manual: http://www.merckmanual.nl/

Er is ook een boekwerk van, maar die kost je 70 euro.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geen menstruatie?

Trouwens, heel veel (zeg maar bijna alle) medische info is ook te vinden in de Merck Manual


Niet rot bedoeld, maar er staat echt heel weinig (zeg maar bijna geen) info in. Het is zéér basic.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 369

Re: Geen menstruatie?

Niet rot bedoeld, maar er staat echt heel weinig (zeg maar bijna geen) info in. Het is zéér basic.
Is dat zo? Heb je het over het boek of de site? Of beide? Ik vind het boek namelijk toch wel handig en naar mijn idee staat er toch wel aardig wat in. Ik heb zojuist even deze info opgezocht in het boek en dat staat er allemaal netjes.

Wel basic ja, daar ben ik het mee eens. Maar ja, anders kon je de studie geneeskunde ook wel afschaffen! :eusa_whistle:
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Geen menstruatie?

Dus het is zoiets als frietjes eten, hoogstwaarschijnlijk ongezond, maar niet statistisch aantoonbaar?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Geen menstruatie?

Dus het is zoiets als frietjes eten, hoogstwaarschijnlijk ongezond, maar niet statistisch aantoonbaar?
Ik denk dat dit te sterk is uitgedrukt: er is een kans dat ze ongezond is, maar we weten het niet. En (ook belangrijk!!) voor bepaalde aandoeningen is de pil mogelijks gezonder. Een aantal kankers zouden minder vaak voorkomen bij pilgebruik (ik heb het hier echter wel over 3 weken de pil nemen en dan een weekje stoppen!)

Zie een Review (wel al van 1995!):
Conclusions: For every 100,000 women in the United States who never use OCs, the number developing cancer from age 20-54 years is estimated to be 2782 (breast), 425 (cervix), 438 (endometrium), 369 (ovary), and 20 (liver). For women using OCs for 8 years, the estimated number of additional or fewer cases per 100,000 users is +151 (breast), +125 (cervix), -197 (endometrium), -193 (ovary), and +41 (liver). Therefore, from a population perspective, there are only small cancer-related risks and benefits associated with OC use and, on balance, the net effect is negligible.
uit:
* Er is een cochrane studie uit 2005 over doorgebruiken van de pil, die geen verschil rapporteert. Ze concluderen echter dat er weinig onderzoek naar is gedaan.
Al bij al denk ik dat het vooral afhankelijk is van welke ziektes je van plan bent te krijgen, of waar je precies van plan bent om aan te sterven... :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Geen menstruatie?

Ik wil er trouwens nog 1 link aan toevoegen. Niet omdat ze veel helderheid brengt, maar wél omdat ze aantoont dat we waarschijnlijk nog steeds onvoldoende zeker zijn over haar veiligheid.

De titel geeft aan dat het om een update gaat (2009), maar ook hier blijkt uit de abstract dat er is nog maar weinig gekend over de langetermijnseffecten van een nog té recent op de markt gebrachte pil.

Wasik, An Update on Contraceptive Therapy Options, American Journal of Therapeutics: January/February 2009 - Volume 16 - Issue 1 - pp 44-55, doi: 10.1097/MJT.0b013e31816b9012

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer