Luchtbellen van een duiker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Luchtbellen van een duiker

Beste mensen,

Ik moet voor morgen meerdere oefeningen maken over de wet van Boyle en Mariotte, de meeste heb ik al maar er is eentje waar ik er echt niet uit kan.

Zou het mogelijk zijn dat iemand mij kan helpen (liefst met gedetaïlleerd uitleg, omdat Fysica niet mijn specialiteit is).

Een duiker laat vanop een diepte van 15,0 m een luchtbel opstijgen met een volume van 10,0 cm³.

Hoe groot wordt dat volume juist onder het wateroppervlak? De atmosfeerdruk bedraagt 1 013 hPa.

Temp is constant.

Mvg,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Luchtbellen van een duiker

Dag Haris.xFabregas, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


[/td]</table>
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt?? Als je zegt emt de andere oefeningen ver genoeg te komen, moet het probleem hier in een klein hoekje zitten.
Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 382

Re: Luchtbellen van een duiker

Geachte,

Laten we er van uitgaan dat het gas in de luchtbel, ideaal is. Anders gaat de wet van boyle en mariotte niet op.

Daarna moeten we de temperatuur bepalen die 15 meter onder water heerst? Laten we stellen dat hoe verder je naar ondergaat, des te meer neemt de temperatuur af...
\( p \cdot V_ \mathrm{m} = N_\mathrm{A} \cdot k_\mathrm{B} \cdot T\)
Waarin:

p de druk in Pa (N/m^2)

V het volume in m^3

k_B de constante van Boltzmann

N_A de constante van Avogadro

Als je dan wat verder kijkt, en de formule uitwerkt (heb geen tijd i.v.m tijd), zie je dat als de temperatuur afneemt, p.V_m ook zal afnemen... Dus het volume zal afnemen, of trek ik nu verkeerde conclusies (tsja, ik ben ook nog maar 13, en heb verder geen scholing in natuurkunde specifiek alleen iets dat er op lijkt, of-toppic gezwets :eusa_whistle: )

Ik hoop dat ik je zo verder heb geholpen, alhoewel, eigenlijk zou ik jouw vragen moeten stellen, maar ik zie dat je niet veel tijd hebt;)

Met vriendelijke groet,

kleine fysicus
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 503

Re: Luchtbellen van een duiker

Als T constant is, waarom zou je er dan vanuit gaan dat de T afneemt als we dieper gaan?

de ideale gaswet:

PV = NkT

k is een constante, T is constant en ik denk dat we ervan mogen uitgaan dat het aantal luchtdeeltjes ook constant zijn.

P_1*V_1 = P_2*V_2

Je moet nog rekening houden met de hydrostatische druk als de luchtbel zich onder het wateroppervlak bevindt.

Hoe dieper onder het wateroppervlak, hoe groter de druk en hoe kleiner het volume. Hoe minder diep onder het wateroppervlak, hoe lager de druk, hoe groter het volume van de luchtbel.

Berichten: 382

Re: Luchtbellen van een duiker

Als T constant is, waarom zou je er dan vanuit gaan dat de T afneemt als we dieper gaan?
Excuseer, overheen gelezen/vergeten?
Hoe dieper onder het wateroppervlak, hoe groter de druk en hoe kleiner het volume. Hoe minder diep onder het wateroppervlak, hoe lager de druk, hoe groter het volume van de luchtbel.
De inwendige druk, in de gasbel, zal ook toenemen, naarmate de buitendruk groter word. Omdat het volume 'afneemt' maar het aantal deeltjes gelijk blijft. Vice versa..
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer