Ervaring met mp3-recorders?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Ervaring met mp3-recorders?

Voor het maken van radioreportages ben ik op zoek naar een digitale spraakrecorder.

Ik heb al de beschikking over een professioneel apparaat (Marantz PMD620) maar dat is nogal een prijzig ding.

Voor uitbreiding zoek ik naar iets goedkopers. In de handel blijken die dingen al te bestaan voor rond de 100 euro, maar is dat wat? Heeft iemand daar ervaring mee?

De eisen die er aan worden gesteld:

-er moet een behoorlijke externe microfoon op aangesloten kunnen worden.

-opnameformaat mp3.

-USB-aansluiting om de bestanden direct in een PC te kunnen overzetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ervaring met mp3-recorders?

Voor zover ik weet heb je het dan over de huistuin en keuken audio recorders. Deze zijn (zoals de naam al doet vermoeden) prima voor huis tuin en keuken gebruik. Ook kan je deze hebben in combinatie met een mp3 speler. De problemen hierbij zijn de geluidskwaliteit, opnameformat (geen mp3) en daardoor beperkte opname capaciteit. Deze zijn vaak voor een paar tientjes te koop.

Echter als je een beetje serieus opnames wilt maken dan zal je toch meer moeten spenderen. Op Cnet staan een aantal reviews van fatsoenlijke audio recorders.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Ervaring met mp3-recorders?

Ik gebruik een oude MD met micro voor optredens te tapen. Dat doet het perfect maar is uiteraard totaal voorbij gestreefd.

Even zoeken leverde mij deze pagina: http://www.mp3shop.be/category/3463/voice-recorders.html

Olympus heeft bijvoorbeeld mic ingang. Ik weet echter niet wat de kwaliteit van zulke dingen zal zijn.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ervaring met mp3-recorders?

We werken ook nog met een paar MD-recorders (originele Sony Walkman) maar dat is inderdaad achterhaalde techniek. Bovendien begint één van die apparaten kuren te vertonen, vandaar dat ik op zoek ben naar iets anders.

De voorbeelden die je laat zien had ik ook al gevonden, maar de vraag was dus naar ervaringsgegevens. Sommige zijn niet zo erg duur, maar toch net te duur om er op de bonnefooi eentje aan te schaffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ervaring met mp3-recorders?

Mijn misschien iets te blinde vertrouwen in de reviews van Cnet zijn nog niet teleurgesteld, daarom verwees ik je ook naar daar. Voor mij is dat de plek bij uitstek om reviews en gebruikerservaringen te lezen over consumenten electronica.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ervaring met mp3-recorders?

Ik heb geprobeerd om bij Cnet nog meer reviews van audio recorders te vinden, maar dat lukt me niet.

Als ik vanuit de link terug ga naar de review pagina, dan kan ik zelfs niet eens vinden hoe je van daar op de gelinkte pagina zou kunnen komen. M.a.w., hoe heb jij die pagina gevonden?

Berichten: 12.262

Re: Ervaring met mp3-recorders?

Staar je niet blind op de mogelijkheid tot realtime mp3 compressie. Inmiddels zijn opslagmedia zo groot dat het geen enkel probleem is om urenlang ruwe WAV op te slaan op een zeer betaalbare memorycard of ingebakken chip. Een flash geheugen van 8 GB kost hooguit een paar tientjes, en kan met gemak 12 uur ongecomprimeerde audio op CD kwaliteit opslaan.

Als het je om de geluidskwaliteit van doen is lijkt me ruw als wav opslaan zelfs iets dat de voorkeur geniet. Mp3 compressie realtime uitvoeren met zeer beperkte processorkracht gaat altijd ten koste van de kwaliteit. Opslaan van ruwe data en achteraf comprimeren op een fully powered pc geeft dan echt hoorbaar beter resultaat.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ervaring met mp3-recorders?

Dit is wel een interessant gezichtspunt.

Ik had gevraagd om mp3 omdat we dat met de huidige Marantz gebruiken, omdat het de defacto standaard lijkt te zijn, en omdat het voor het doel voldoende is.

Maar wav is zeker een optie. Voor het montageprogramma dat ik gebruik is het geen probleem, dat slikt vrijwel alle gangbare formaten.

De Marantz kan overigens ook in PCM opslaan. Iemand een idee wat dat is? Hetzelfde als wav, of toch weer iets anders?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ervaring met mp3-recorders?

Het antwoord op de laatste vraag heb ik al gevonden.

Voor proef een stukje opgenomen met de instelling PCM. In de filelist verschijnt de extensie wav, en de PC herkent dit ook als een wav-file.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ervaring met mp3-recorders?

klazon schreef:Ik heb geprobeerd om bij Cnet nog meer reviews van audio recorders te vinden, maar dat lukt me niet.

Als ik vanuit de link terug ga naar de review pagina, dan kan ik zelfs niet eens vinden hoe je van daar op de gelinkte pagina zou kunnen komen. M.a.w., hoe heb jij die pagina gevonden?


google
"Meep meep meep." Beaker

Reageer