Aquarium testset voor fosfaat ijken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Aquarium testset voor fosfaat ijken

Hallo,

Voor mijn aquarium moet ik regelmatig het fosfaatgehalte meten voor goede plantengroei en tegen extreme algengroei.

Nu zijn daar testsetjes voor op de markt maar die zijn niet echt betrouwbaar, ik wil deze daarom ook ijken.

Ik heb een stockoplossing van 30 gram/liter KH2PO4.

Ik kan tot op 0,02 ml nauwkeurig hieruit doseren.

Demiwater heb ik nog staan.

Zou iemand voor mij willen bereken hoeveel ik uit mijn stockoplossing bij een X-aantal ml demiwater moet doseren om met mijn testset 1 mg/l PO4 te meten?

Heb zelf lang geleden wel scheikunde gehad maar het is letterlijk en figuurlijk een beetje verwatert.

Mijn dank is zeer groot.

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Aquarium testset voor fosfaat ijken

beste oldschool, het berekenen is vrij gemakkelijk en daar kunnen we je dan ook vast wel bij helpen.

0,02 mL oftewel 2*10[sup1[/sup] uL is een erg kleine hoeveelheid en is niet erg significant bij een concentratie van 30 gram/liter. (weet je nog de regels betreffende significantie?) Je kan daar nog een beetje over lezen op de wiki

er is 30 gram KH2PO4 in 1 liter. Dit heeft een molmassa van 136.086 g/mol.

Dit resulteert dus in een concentratie van 30/136.086 oftwel 0.22045 mol/liter.

Je gewenste concentratie is 1 mg/L PO4. PO4 heeft een molmassa van 94.972 g/mol.

1mg/L is 0,001 g/L dit resulteert dus in een concentratie van 0,001/94,972 oftewel 1,053*10-5 mol/liter

Je moet je stock dus 0,22045/1,053*10-5 oftwel 20935 keer verdunnen.

De laagste significantie die je hebt is die van 0,02 mL. (significantie van 1) hierdoor zou de verdunning 2*104 zijn. Dit kan dus alles tussen een verdunning van 15000 en 25000 keer zijn.

Ik weet niet precies hoe nauwkeurig de commerciele setjes zijn, maar ik kan me makkelijk voorstellen dat ze nauwkeuriger zijn dan wat jij probeert te doen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Aquarium testset voor fosfaat ijken

Wouter,

Allereerst bedankt voor je snelle antwoord.

Ik ben op dit moment niet in de gelegenheid om dit nauwkeuriger uit te voeren en zie er daarom natuurlijk ook vanaf.

Het is idd belabbert gesteld met deze setjes en aangezien het soms toch redelijk nauwkeurig gemeten moet worden, leek me dit een mogelijkheid.

Buiten dit om, het aquarium staat er prachtig bij maar in geval van nood zou het het wel een fijne gedachte zijn dat wat ik meet ook redelijk overeenkomt met de werkelijkheid en hierop kan aansturen.

Nogmaals bedankt,

Grt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Aquarium testset voor fosfaat ijken

Deze kits zijn ondanks dat ze misschien relatief onbetrouwbaar zijn (ik weet niet of dat echt zo is) meestal nog wel betrouwbaarder dan een zelf test door middel van huis tuin en keuken apparatuur. Er zijn veel commerciele professionele producten beschikbaar, echter dit is zeker niet voor huis tuinen keuken gebruik.

Mocht je een keer willen weten hoe veel een dergelijke kit er echt naast zit, of er is iets aan de hand met je vissen wat je niet begrijpt dan kan je beter een instantie die daarvoor is uitgerust in de arm nemen. Een goede dierenarts kan je vaak naar een lab doorverwijzen. Hier kunnen ze dan ook meteen alle aspecten aan je water testen. Zowel metalen, fosfaten, micro-organismen etc. Let wel op, een volledige test kan best prijzig zijn, echter als je echt problemen zou gaan ondervinden met je aquarium dan zou dat best een optie kunnen zijn.

PS: het is fijn om te lezen dat mensen fatsoenlijk met hun vissen omgaan en hier ook aandacht aan schenken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Aquarium testset voor fosfaat ijken

Dag Wouter,

Net terug van een "werk"vakantie dus een verlate reply.

Het aquarium houden is tegenwoordig wel naar een nieuw niveau gestegen, om zomaar wat veelgebruikte op chemie gebaseerde termen te noemen: Redfield Ratio, Estimative Index, CO2 bemesting enz.

Dit zijn methodes om een goede plantengroei en slechte algengroei te bewerkstelligen, met vaak CO2 toevoeging als basis.

Mocht het je iets interesseren dan zou je een kijkje kunnen nemen op bv http://www.aquaforum.nl/ waterchemie is dan wel jouw ding lijkt me.

On topic de mogelijkheid is er misschien om op het werk van m'n broer de kaliumfosfaat en nu ook kaliumfosfaat op ongeveer 0,010 g precies af te wegen.

Dit wordt dan daar opgelost in 1 l demiwater en met behulp van jouw berekening kan ik hier verder mee aan de slag.

Begin er zowaar weer een klein beetje in te komen.

Als de tijd zich er weer voor leent zal ik alles eens uit gaan werken er ermee aan de slag gaan.

Met de oplossing van 2 en 1 mg/l wil ik dan de commerciele testset ijken, dus aan de hand van de bijgeleverde kleurschaal nakijken of de kleuren daadwerkelijk overeenkomen met mijn oplossingen.

Reproduceerbaarheid van de setjes is bij mij over het algemeen wel goed, maar dit ligt wel aan de gebruiker zie bv deze link dit gaat dan wel om de nitraat meetset. Verhouding fosfaat/nitraat wil je ongeveer 1:10 mg/l houden.

http://www.korallenriff.de/bilder/galerie/gross/3076.jpg

Ik hoop dat m'n verhaal je iets heeft geinteresseerd en ben zeker geholpen door jou.

Groet

Reageer