Electrolyse en evenwichtsconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Electrolyse en evenwichtsconstante

IK heb een vraag waar ik zelf niet uit kom :eusa_whistle: , misschien weten jullie hoe ik dit probleem kan oplossen.

Ik wil de evenwichtsconstante bepalen in de volgende evenwicht,

Mg(OH)2(s) <-> Mg²+(aq) + 2OH-(aq)

Ik mag hierbij gebruik maken van een PH meter, dus het bepalen van de evenwichtsconstante is niet echt lastig. Maar het probleem is dat ik dit evenwicht zelf moet maken, hierbij mag ik alleen gebruik maken van een 0.10M Mg(NO3)2-oplossing. En ik moet gebruik maken van electrolyse.

Hebben jullie een idee hoe ik dit zou kunnen doen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Electrolyse en evenwichtsconstante

Wel ik weet wel hoe je van je 0.10M Mg(NO3)2 naar je Mg(OH)2 kan gaan...

nemen we bijv volgende reactie (gewoon toevoegen van sterke base):

Mg(NO3)2 + 2 NaOH
\( \rightarrow \)
2 NaNO3 + Mg(OH)2
\( \downarrow \)
Nu heb je al je Mg(OH)2 maar dit is een vaste stof...hoe je hierop elektrolyse gaat doen weet ik ook niet echt 100%. De Mg2+ ionen in oplossing zullen altijd binden met de OH- ionen met als gevolg dat er opnieuw magnesiumhydroxide gevormd wordt.

Je kan misschien proberen je Mg2+ ionen in oplossing het houden door middel van complex vorming...dit wordt dan een stuk ingewikkelder en of het gaat werken kan ik ook niet zeker zeggen. :eusa_whistle:

Besluit: nog redelijk veel onzeker maar je hebt toch al iets, misschien kan nog iemand anders helpen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Electrolyse en evenwichtsconstante

bedankt voor je snelle antwoord,

Het heeft mij al iets meer in de goeie richting geholpen.

Alleen dat evenwicht blijft een probleem, weet iemand hier misschiennog iets over te vertellen?

Bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Electrolyse en evenwichtsconstante

bedankt voor je snelle antwoord
Graag gedaan!
Alleen dat evenwicht blijft een probleem
Inderdaad het evenwicht, ik zal er nog eens over denken, maar hopelijk kan ondertussen ook iemand anders helpen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Electrolyse en evenwichtsconstante

Als je alleen magnesiumnitraat mag gebruiken en elektrolyse heeft het geen zin om na te denken over het toevoegen van een base zoals natronloog an sich. De reactie die daarbij zou optreden is overigens niet degene die je opschrijft. Het gaat enorm vaak fout, maar het is toch echt de bedoeling om in een reactievergelijking de reagerende deeltjes op te schrijven:

Mg2+ + 2 OH- --> Mg(OH)2

Het is volgens mij ook niet de bedoeling om eerst magnesiumhydroxide te maken en daarna elektrolyse toe te passen. Daar word je niet veel wijzer van.

Als je echt alleen elektrolyse mag gebruiken, dan zul je dus via een elektrolysereactie OH- moeten produceren. Welke halfreacties ken je waarbij OH- vrijkomt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer