[natuurkunde] Proef van melde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[natuurkunde] Proef van melde

Voor een PO Natuurkunde moet ik de proef van Melde uitvoeren.



In deze proef Fs uitzetten tegen de v (m/s) in een grafiek. Er ontstaat een lineare lijn ?? Klopt dit?

Dan wordt er gevraagd om het kwadraat van V te nemen. Welke eenheid moet er dan achter , (m/s)2

= m2 x s-2 en nu? Welke eenheid ontstaat er?

Wat voor grafiek ontstaat hierdan?

Mijn Resultaten zijn als volgt:

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]Massa[/td][td]Fs[/td][td]vgem[/td][/tr][tr][td]50 g[/td][td]0.52N[/td][td]63 m/s[/td][/tr][tr][td]100 g[/td][td]1.0N[/td][td]90 m/s[/td][/tr][tr][td]150 g[/td][td]1.49 N[/td][td]106 m/s[/td][/tr][tr][td]200 g[/td][td]1.98N[/td][td]122m/s[/td][/tr]</table>

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Proef van melde

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Proef van melde

Ik heb snel even de grafiek gemaakt en dit zijn de resultaten.

In beide grafieken heb ik Fs en v of v² uitgezet.

1) In de linker grafiek zien we dat de punten ongeveer op een rechte liggen maar toch niet voor de volle 100%. Ook heb ik aan de punten een trendlijn toegevoegd en een voorspelling gemaakt hoe deze zou doorlopen voor kleinere waarden van Fs. We zien dat deze niet door de oorsprong gaat dus geen lineair verband.

2) In de rechter grafiek staat precies hetzelfde maar met v² in plaats van v. Ik heb opnieuw een trendlijn toegevoegd en een voorspelling gemaakt. Hier zien we dat de punten meer op een rechte liggen dan in het vorige geval, tevens gaat de rechte wel door de oorsprong--> lineair verband tussen Fs en v². Dit klopt ook als ik even op het internetga rondkijken. De verhouding tussen Fs en v² zijn +/- constant dit in tegenstelling tot Fs en v
Bijlagen
Melde.GIF
Melde.GIF (8.8 KiB) 4366 keer bekeken
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 1

Re: Proef van melde

voor alle mensen die die hier nog langs zullen komen.

je zit denk ik op het verkeerde denk pad. Je zegt namelijk dat het verband tussen de golfsnelheid en de spankracht op het koord een evenredig (lineair) verband is, maar dat is helemaal niet zo. In de BINAS tabel 35 kun je de formule v=√F*l/m staan. Dit zou dus moeten suggereren dat het verband wat je hier zoekt niet evenredig is, maar omgekeerd kwadratisch (ook wel een wortelfunctie). Dit zou je kunnen zien door de punten met een vloeiende lijn te verbinden je moet dan op een halve parabool op zijn zij uitkomen. Punten hoeven ook niet precies in een rechte lijn te liggen voor een lineaire functie. Als wetenschapper maak je nou eenmaal meet foutjes en daar is die trendlijn juist voor. Die is er om eventuele uitschieters te compenseren, zodat je niet een aantal pieken en dalen hebt, maar een vloeiende lijn.

bovendien hoeft een lijn echt niet door de oorsprong te gaan om lineair te zijn. neem bijvoorbeeld de lijn y=x+6 deze lijn snijd de y-as in het punt (0;6) en is ook gewoon lineair aangezien het gewoon een rechte lijn is.

voor mensen die dit nog tegenkomen succes met je PO :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Proef van melde

mr M schreef: wo 30 dec 2020, 21:47 Je zegt namelijk dat het verband tussen de golfsnelheid en de spankracht op het koord een evenredig (lineair) verband is,
dat zei Kravitz niet hoor:
In de rechter grafiek staat precies hetzelfde maar met v² in plaats van v. Ik heb opnieuw een trendlijn toegevoegd en een voorspelling gemaakt. Hier zien we dat de punten meer op een rechte liggen dan in het vorige geval, tevens gaat de rechte wel door de oorsprong--> lineair verband tussen Fs en v².

Reageer