Leven zonder zwaartekracht

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 91

Leven zonder zwaartekracht

Hoe zal de mens er uit gaan zien als het ''lang'' in de ruimte leeft?

het zelfde maar dan zonder botten? :shock:
Alles kan als t maar leuk is..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Leven zonder zwaartekracht

Zonder botten kan je niet leven want dan ga je als het ware toeslibben omdat je ingewanden en dergelijke je bloedvaten gaan dichtduwen, je hart gaat ook niet meer bestaan want spieren verdwijnen ook als je in de ruimte bent voor een lange tijd :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Leven zonder zwaartekracht

Hoe zal de mens er uit gaan zien als het ''lang'' in de ruimte leeft?  het zelfde maar dan zonder botten?   :shock:
Ik veronderstel dat je bedoelt na honderden of zelfs duizenden generaties. Moeilijk te zeggen, maar ik ga er wel vanuit dat de botten op termijn een minder belangrijke rol gaan spelen, vermits er minder van wordt geëist in een gewichtsloze toestand.

De spieren uiteindelijk ook want voor veel dingen (voorwerpen optillen, voorttrekken of duwen) zal minder spierkracht nodig zijn.

Als alle "componenten" van ons lichaam genoeg tijd zouden krijgen om te evolueren naar die nieuwe situatie zonder dat andere lichaamsdelen daardoor zouden benadeeld worden is er misschien geen probleem.

Berichten: 118

Re: Leven zonder zwaartekracht

Het zal zoiezo niet gezond zijn :wink: :shock: , maar ik denk wel dat het leven er iets op zal vinden om ons in 'ruimtewezens' te doen evolueren.

Ik weet niet hoe we er zouden uit zien maar ik weet wel dat we ons na 5 generaties al zouden hebben aangepast, net het zelfde als op de maan.

Als de mens in de toekomst de ruimte gaat koloniseren is het best mogelijk dat we na een tijdje ruimte en maan mensen hebben die problemen zullen hebben om op de Aarde te leven (oa te sterke zwaartekracht en te veel zuurstof)
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Leven zonder zwaartekracht

Ik weet niet hoe we er zouden uit zien maar ik weet wel dat we ons na 5 generaties al zouden hebben aangepast


Ik twijfel hieraan; in de natuur evolueren dieren omdat de dieren met de beste eigenschappen voor de omgeving meer kans op overleven, en zo dus ook meer kans op nageslacht om die kenmerken over te geven. Je hebt dit ook toegepast op de mens. Maar nu heeft de mens de eigenschap om iedereen zo lang mogelijk in leven te houden, en zo dus ook degenen die niet zijn aangepast aan de nieuwe omgeving ook evenveel kans te geven op nageslacht. Aanpassen aan de omgeving kan wel denk ik, maar evolueren, daar heb ik mijn twijfels over.

Berichten: 118

Re: Leven zonder zwaartekracht

Ik twijfel hieraan; in de natuur evolueren dieren omdat de dieren met de beste eigenschappen voor de omgeving meer kans op overleven, en zo dus ook meer kans op nageslacht om die kenmerken over te geven.
Dus dat wil zeggen als er maar 1 levensvorm op Aarde zou bestaan, dat die niet zou evolueren omdat er geen concurentie is?
Je hebt dit ook toegepast op de mens. Maar nu heeft de mens de eigenschap om iedereen zo lang mogelijk in leven te houden, en zo dus ook degenen die niet zijn aangepast aan de nieuwe omgeving ook evenveel kans te geven op nageslacht. Aanpassen aan de omgeving kan wel denk ik, maar evolueren, daar heb ik mijn twijfels over.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar ik neem aan dat je iets als het volgende wilt zeggen: De mens moet zich niet aanpassen aan zijn nieuwe omgeving, maar de mens past die nieuwe omgeving aan aan zijn behoeftes. Daar geef ik je voor een groot deel gelijk in maar toch zijn er enkele dingen die we nooit zullen kunnen aanpassen en waar wij ons wel zullen voor moeten aanpassen en dan heb ik het vooral over die zwaartekracht. de zwaartekracht van de maan zullen we nooit kunnen aanpassen, de mensen die daar 5 generaties zouden leven zullen zich aanpassen aan die zwaartekracht. Dit is een mooi vb van zo factor waar zij als mens niks aan kunnen veranderen, ik denk dat er nog een paar andere factoren zullen zijn(leven in kleine ruimtes, leven met minder water en zuurstof, leven in donkere omgevingen, ...).

ow en elke aanpassing is trouwens een evolutie :wink:
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Berichten: 407

Re: Leven zonder zwaartekracht

volgens mij zou de mens eerder de omgeving aanpassen dan zichzelf

een systeem om zwaartekracht na te bootsen ... waarschijnlijk ervoor zorgen dat men zowat dezelfde dingen heeft op de kolonieplaatsen als op de aarde.

by the way weet iemand eigenlijk hoe men er in een raket voor zorgt dat er zwaartekracht is?

euhm ik begin een beetje te twijfelen of ik te veel tekenfilms gezien heb .. is er een systeem dat er voor zorgt dat er zwaartekracht is in een raket?

1 maal aangepast door iwerke
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 407

Re: Leven zonder zwaartekracht

in kleine ruimtes, leven met minder water en zuurstof, leven in donkere omgevingen, ...).
euhm dat leven in kleine ruimtes en in donkere omgeving is volgens mij wel mogelijk nu zelfs al ... als je het langgenoeg doet past zelfs je lichaam zich aan daar moet zelfs geen generatie voor paseren..

het minder water en zuurstof zal een iets moeilijkere taak zijn maar volgens mij als je iets de tijd geeft kan het zich aan alles aanpassen, zolang dat deze veranderingen gelijdelijk aan gebeuren.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 118

Re: Leven zonder zwaartekracht

Je kan zomaar geen kunstmatige zwaartekracht maken in een raket, moest dat allemaal zo makkelijk zijn hadden we nu al zwevende autos uitgevonden :wink: aangezien je daarvoor ook de zwaartekracht zou moeten aanpassen.

De enige manier om kunstmatige zwaartekracht op te wekken is door een enorm wiel vormig ruimtestation te maken dat rond een centrale as draait.

De zwaartekracht van de maan, mars of welke andere grote rots in de ruimte veranderen zou dus zo goed als onmogelijk zijn en we zullen ons in dat geval moeten aanpassen aan de omgeving en niet de omgeving aan ons.

Afbeelding

edit: antwoord op je 2e post:

Ja natuurlijk dat is toch wat ik zeg?! :wink: dat zijn dingen waar we ons als mensen aan zullen en kunnen aanpassen, maar daar ga je toch wel enkele generaties over doen hoor. Als dat niet zo was zouden die astronauten die soms meer dan een jaar in de ruimte blijven veel meer last hebben bij hun terug keer op Aarde. Het enige verschil is nu dat hun botten en spieren wat zwakker zijn geworden omdat ze een jaar lang niet zijn gebruikt maar daar heeft Steven hawkins bvb ook last van aangezien hij al bijna zijn hele leven in een rolstoel zit en zijn spieren ook zo goed als nooit gebruikt.(met alle respect hoor :wink: )
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Leven zonder zwaartekracht

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar ik neem aan dat je iets als het volgende wilt zeggen: De mens moet zich niet aanpassen aan zijn nieuwe omgeving, maar de mens past die nieuwe omgeving aan aan zijn behoeftes
Ik bedoelde eigenlijk dat de natuurlijke selectie niet meer geldt voor de mens. De mens probeert iedereen in leven te houden en zo dus ook degenen die niet zijn aangepast. Dus na 5 generaties zullen er wel zijn die aangepast zijn, maar belange na niet iedereen, aangezien degenen die de goede eigenschappen missen, evenveel kans op overleven krijgen als anderen.

btw: Met aanpassen bedoelde ik de verandering van het lichaam tijdens het leven zelf, en met evolutie de veranderingen bij het nageslacht.

Ik dacht dus dat veranderingen tijdens het leven zelf, niet de genetische structuur veranderden, dus ook niet overgedragen worden, maar ik kan fout zitten, en in dat geval trek ik alles terug in en geef toe dat wij na 5 generaties kunnen aangepast zijn!

Reageer