Recycleren van papier en fluostiften

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Recycleren van papier en fluostiften

IK vroeg me af, of, met het oog op recyclage van papier, het beter is geen fluostiften te gebruiken.

Ik bedoel, hoe wordt deze 'fluo' verwijderd bij de recyclage? Of wordt die gewoon niet verwijderd en gaat de fluo vanzelf verdwijnen tijdens het proces van recyclage?

Weet iemand hier wat meer over?

Die vraag houdt me al een tijdje bezig :eusa_whistle:
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Recycleren van papier en fluostiften

Voor een echt antwoord is het natuurlijk het beste om hierover te informeren bij een "oudpapierfabriek", maar dit valt er wel over te zeggen: Een van de stappen in de verwerking van oud papier is het verwijderen van inkt. Ik kan me niet zo goed voorstellen waarom de inkt van "fluostiften" moeilijker te verwijderen zou zijn dan andere soorten inkt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Recycleren van papier en fluostiften

Daar kan ik idd niets tegen inbrengen :eusa_whistle:

Weet je toevallig iets over de chemische samenstelling van zulke 'fluorescerende inkt'?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: Recycleren van papier en fluostiften

Er is een aardig gamma aan fluorescerende dyes. Er is een hele straat fluoresceine-derivaten met diverse kleuren, en daarnaast nog een fors aantal ongerelateerde stoffen die zn praktische toepassing heeft.

Overigens denk ik dat het eerder wenselijk is als ze niet werden afgebroken: om recyclepapier nog een beetje toonbaar te maken worden diverse vulstoffen en pigmenten toegevoegd. Voor wit papier hoort hier zeker ook een fluorescerende component bij, het meeste 'standaard' papier licht aardig op onder nabij-uv.

Recycling van papier is overigens sowieso geen proces dat 'good as new' oplevert... in het hele proces worden de vezels korter, waardoor de structuur slechter wordt. Dat begint met kranten-kwaliteit en eindigt aan de closetrol.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Recycleren van papier en fluostiften

Bedankt voor je uitleg. Bij openbedrijvendag zal ik eens iets gaan bezoeken daarover :eusa_whistle:
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer