Mensen zonder begeleiding in gevangenis te stoppen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 49

Mensen zonder begeleiding in gevangenis te stoppen

Hey

Heeft het nut om mensen een aantal jaren zonder begeleiding in de gevangenis te stoppen?

Hoe moeten gedetineerden na hun gevangenisstraf opnieuw hun weg in de maatschappij zoeken?

mvg

ps: Ik zou graag willen weten hoe jullie hierover denken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Mensen zonder begeleiding in gevangenis te stoppen

Heeft het nut om mensen een aantal jaren zonder begeleiding in de gevangenis te stoppen?
Dit heeft volgens mij, inderdaad vaak weinig nut. Ondanks het feit dat ik dikwijls wat weerstand voel tegen een ondersteunende sfeer, die er misschien beter in een gevangenis zou heersen, denk ik dat dit toch meer vruchten zou afwerpen.

Mijn weerstand zit er omdat ik ook van mening ben dat er een zekere straf hoort te komen voor een criminele daad. Ik zou er veel moeite mee hebben mocht een moordenaar van iemand die ik graag zie, een aangenaam leven gaan leiden in een gevangenis.

Anderzijds neemt dit niet weg dat het wel goed zou zijn mochten gevangenen, bijvoorbeeld, het laatste 1,5 jaar van hun gevangenis intensievere begeleiding krijgen vooraleer ze zomaar terug in de maatschappij worden 'gezet'. Als dat niet gebeurt, dan zullen teveel mensen recidiveren, vrees ik.

Het zal wel duidelijk zijn dat ik het hier heb over mensen die een lange gevangenisstraf zitten (en dus vermoedelijk zwaardere feiten pleegden). Verhoudingsgewijze zou hetzelfde kunnen gebeuren bij mensen die een kortere straf uitzitten.

Er is echter een bijkomend én groter probleem. Dat is dat er eigenlijk geen effectieve therapieën gekend zijn voor mensen met bv. een antisociale persoonlijkheidsstoornis, of mensen die psychopathisch (antisociaal + narcistisch) zijn. Zelfs bij kinderen met een antisociale gedragsstoornis moet men vaststellen dat heel intensieve therapieën, waarbij ook het gezin zelf begeleid worden, vaak maar heel povere resultaten leveren. En dat is dan nog bij kinderen, die in principe nog een stuk flexibeler zijn dan volwassenen.

Ik weet dat men een tijdje geleden, toch in Nederland, criminele jongeren in contact probeerde te brengen met hun slachtoffers. Zodat ze echt zouden zien en horen wat ze die mensen hadden aangedaan. Ik weet niet wat het effect daarvan is en of dat onderzocht is geweest. Ik kan me voorstellen dat jongeren die bijna geen geweten hebben gevormd daar ook weinig van 'leerden'. Bij diegenen waarbij de gewetensvorming wel op gang is gekomen zal dat mogelijks anders zijn. Die zullen er mogelijks wél door geraakt worden. Maar tenslotte komt het dan weer een beetje op hetzelfde neer: diegenen die er het ergst aan toe zijn (weinig of geen geweten hebben), kunnen we het minst 'behandelen' en blijven dus het grootste risico hebben om recidivist te worden.

Bovendien zou dit ook inhouden dat je ervan uitgaat dat mensen die criminele feiten plegen vooral bekeken dienen te worden als mensen met een psychisch of psychiatrisch probleem. En dat is voor velen een stap te ver: horen mensen met psychische/ psychiatrische problematiek wel thuis in een gevangenis en horen zij niet sowieso te worden opgenomen in een psychiatrisch centrum voor therapie?? Zijn deze mensen wél echt psychisch ziek? Is criminele feiten plegen een synoniem voor 'psychisch ziek' zijn??

Dus: - bestaande therapieën zijn vaak weinig effectief voor criminelen

- liggen psychische problemen/ stoornissen wel aan de basis van het feit dat sommigen criminele feiten plegen? En dienen we hen dan ook een psychische behandeling te geven? Bovendien, als er geen psychologische basis voor is, dan heeft het sowieso weinig nut dat er psychisch wordt ingegrepen.Je kan maar iemand 'genezen', bij wijze van spreken, als die ook 'ziek' is. Een gezonde persoon kan je moeilijk genezen...

Vandaar dat het antwoord op jouw vraag erg moeilijk is, denk ik...

Toch blijf ik er voorstander van dat gevangenen bv. in het laatste 1,5 jaar van hun gevangenschap begeleiding krijgen. Ik heb geen weet over studies daarover (ik volg dat thema ook niet echt), maar het zou me niet verbazen mochten vooral die gevangenen die na hun vrijlating enkele ondersteunende figuren hebben, het uiteindelijk 'het beste' doen. Diegenen die amper weten waar ze terecht kunnen, tenzij dan in hun vroegere criminele milieu, lijken vogels voor de kat, althans dat denk ik...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer