Totale weerstand parallele waterleidingen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Totale weerstand parallele waterleidingen

Hallo,

Ik wil een klein leidingnet aanleggen en nu ben ik op het punt om een keuze te maken uit verschillende pompen. Naar verschillende type pompen ben ik niet opzoek, maar wel naar een manier waar op ik kan berekenen wat de totale weerstand is van een systeem met parallelle leidingen.

Dit zijn mijn gegevens:

aantal leidingen: 4

Lengte leidingen: 1 meter

diameter: 5mm

Deze leidingen zijn aangesloten op een 'hoofdleiding' mbv een t-koppeling, tussen deze koppelingen zit 10 cm. De lengte van de leiding van de pomp tot aan de eerste koppeling is 0,5 meter. De diameter van de hoofdleiding is ook 5mm.

Waarschijnlijk is er een combinatie van berekeningen voor nodig, maar die heb ik niet kunnen vinden. Zijn jullie bekend met een manier waarop ik dit kan berekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Totale weerstand parallele waterleidingen

Die leidingweerstand (uitgedrukt als druk) is sterk afhankelijk van het debiet (m³/h) dat je erdoor wil jagen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Totale weerstand parallele waterleidingen

het materiaal en eventueel de ruwheid aan de binnenkant van de buizen spelen ook een rol.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Totale weerstand parallele waterleidingen

Ik heb niet echt verstand van vloeistofstromingen, maar ik weet wel dat de bocht die de waterstroom in de T-koppeling moet maken ook redelijk wat weerstand oplevert.

Verder vraag ik me af of het echt over parallelle leidingen gaat. Parallel veronderstelt dat ze aan het andere eind weer samengevoegd worden, maar is dat ook zo?

Zo ja, hoe dan? Zo nee, hoe gaan die leidingen dan verder, m.a.w. wat zit er achter?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Totale weerstand parallele waterleidingen

Ik heb niet echt verstand van vloeistofstromingen, maar ik weet wel dat de bocht die de waterstroom in de T-koppeling moet maken ook redelijk wat weerstand oplevert.
En wat na de T-koppeling? Ik veronderstel dat je de 4 buizen dan weer parallel aan elkaar buigt? Hoe straf je die bocht wilt, maakt ook uit voor de weerstand...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer