kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 293

kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

Ik heb zo'n idee dat ik een beetje onhandig bezig ben op het moment:

ik probeer enerzijds aan mijn betawetenschappelijke kennis te werken en anderzijds socialer te worden. Omdat een van de betere manieren om aan informatie te komen hierover die ik tot nog toe ben tegengekomen het kijken op sites die over vrouwen versieren gaan (heel onbetrouwbaar/commerciele rotzooi, ik weet het, maar vaak staan er heel zinnige adviezen tussen en het is natuurlijk iets dat elke heteroman/jongen wil kunnen, dus ikke ook :shock: ). Laatst kwam ik iets tegen dat luidde:

'logic doesn't attract women, emotion does, that's why scientists, programmers and the like aren't generally ladies men'.

Ik denk dat men het er wel over eens zal zijn dat dit laatste wel klopt. het eerste doet eigenlijk niet ter zake en heeft me slechts geholpen mijn vermoeden te helpen.

Maar is het ook zo dat als je zowel betawetenschappelijke ('logica' dus) en emotionele vaardigheden probeert aan te leren, het een het ander (deels) tegenwerkt?

als iemand hier meer van weet hoor ik het natuurlijk graag of (over tegen elkaar indruisende mentale dingen in het algemeen), want ik weet namelijk al waarvoor ik zou kiezen: wetenschap!

ps. /offtopic

Overigens zijn referenties naar goeie boeken over heuristiek, systematiek en functieleer ook welkom. sinds ik hier namelijk iets meer ove weet denk ik dat het voor mij erg nuttig zou zijn als ik daar wat meer vanaf zou weten. Aangezien ik nu toch in het goeie hok post, wou ik dit er ook maar even bijdoen. scheelt weer een draad.

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

Overdrijven is nooit goed, dus als je te freaky bezig begint te zijn met betawetenschap is de kans volgens mij groot dat je sociaal minder vaardig bent omdat je gewoon geen tijd hebt om sociale contacten te onderhouden. Ik denk eigenlijk dat de mens in het algemeen sociale contacten nodig heeft om gelukkig te zijn. Daarom zou ik kiezen voor de gulden middenweg. Je kan heel gepassioneerd bezig zijn met iets, maar toch nog ruim voldoende tijd hebben om sociaal te zijn. Door sociaal te zijn leer je trouwens ook veel bij, en ontmoet je eventueel mensen die ook gepassioneerd zijn door wetenschap waarmee je ervaringen kan uitwisselen.

Over je specifieke vraag of het aanleren van logica het aanleren van emotionele vaardigheden tegenwerkt (in de hersenen of zo) ga ik niet antwoorden omdat ik daar te weinig van afweet.

Berichten: 321

Re: kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

Over je specifieke vraag of het aanleren van logica het aanleren van emotionele vaardigheden tegenwerkt (in de hersenen of zo) ga ik niet antwoorden omdat ik daar te weinig van afweet.
Nou, nee dus. Wel is het zo dat je hersenen in aanleg misschien beter of minder goed in staat zijn om een bepaalde vaardigheid te ontwikkelen. Bij vrouwen is bijvoorbeeld het limbisch systeem, dat een grote rol speelt bij emoties, beter ontwikkeld. Ook is de communicatie tussen beide hersenhelften beter, waardoor vrouwen beter in staat zijn emoties te verwoorden (emoties worden namelijk voor een groot deel in de rechter hemisfeer verwerkt en het taalcentrum zit in de linker). Onderzoek met split-brain patiënten toonde ook aan dat het doorsnijden van het corpus callossum (de zenuwrijke baan tussen de twee hersenhelften, die informatie overdraagt van de ene naar de andere hemisfeer) resulteerde in het minder praten over emoties. Terwijl mannen weer meer verbindingen hebben tussen de hersencellen, waardoor de communicatie tussen de afzonderlijke cellen bij mannen sneller gaat en zij vaak minder moeite hebben bij het oplossen van complexe problemen en daardoor vaker te vinden zijn in de betawetenschappen. Wanneer jij je daarin verder ontwikkelt, zullen er meer en snellere verbindingen tussen je hersencellen worden aangelegd. Deze zullen heus niet interfereren met de hersencellen die je nodig hebt voor emotionele en sociale vaardigheden.

Waarschijnlijk is het zinnetje dat jij geeft, geschreven door een man, die graag wil geloven dat de communicatie tussen hem en zijn vrouw slecht is door een extra vaardigheid van hem (logica) in plaats van door een gebrekkige vaardigheid van hem (communiceren over emoties) :wink: .
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

nee dus
Danku. Dan is mijn vraag beantwoord. Zijn er wel andere dingen (bijvoorbeeld coordinatie van 1 lichaamsdeel vs dat van een ander, of iets totaal anders) waarbij zo'n verschijnsel optreedt, of bestaat zoiets totaal niet? als dat wel bestaat is, dan ga ik die gevallen namelijk goed onthouden om valkuilen in de toekomst te vermijden en als dat niet zo is, scheelt dat weer wat geheugenruimte...

weet iemand toevallig ook een goed boek over functieleer, heuristiek of systematiek?

Berichten: 321

Re: kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

Er zijn zeker wel bepaalde taken die je lastig tegelijkertijd kunt uitvoeren, doordat de locaties in de hersenen waar de twee vaardigheden worden voorbereid dicht bij elkaar zitten. Dit betekent echter niet dat je je niet in beide vaardigheden kunt ontwikkelen. Het is alleen lastig om ze allebei op hetzelfde moment toe te passen. Als je op internet zoekt met de term 'dual task interference' moet je hier meer over kunnen vinden.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Re: kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

'logic doesn't attract women, emotion does, that's why scientists, programmers and the like aren't generally ladies men'.
Dag Tim,

eerlijk gezegd vermoed ik dat programmeurs, wetenschappers e.d. heel wel "ladies men" kunnen zijn. Ik ken in ieder geval enkele zware "lady killers" onder mijn collega's (wel een beetje genant overigens, die ouwe kerels die rotzooien met hun promovenda).

Maar meer to the point: volgens mij is het niet zo dat je VAK bepaalt of je logisch dan wel emotioneel denkt: ik denk dat het omgekeerd ligt. Voel je je aangetrokken tot logica, dan zal je een daarbij passende studie (en dus ook beroep) kiezen. En dat kan betekenen dat je in bepaalde studierichtingen dan wel beroepen wat minder sociaal vaardige types aantreft dan in andere studierichtingen. Overigens past op de meeste potjes wel een dekseltje, je hoeft maar één leuke meid tegen te komen die ook wat in jou ziet en je bent binnen. Dus ik zou me geen zorgen maken over je "versiervaardigheden" of zo, dat komt wel goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

Anonymous schreef:Dag Tim,

eerlijk gezegd vermoed ik dat programmeurs, wetenschappers e.d. heel wel "ladies men" kunnen zijn. Ik ken in ieder geval enkele zware "lady killers" onder mijn collega's (wel een beetje genant overigens, die ouwe kerels die rotzooien met hun promovenda).  

Maar meer to the point: volgens mij is het niet zo dat je VAK bepaalt of je logisch dan wel emotioneel denkt: ik denk dat het omgekeerd ligt. Voel je je aangetrokken tot logica, dan zal je een daarbij passende studie (en dus ook beroep) kiezen. En dat kan betekenen dat je in bepaalde studierichtingen dan wel beroepen wat minder sociaal vaardige types aantreft dan in andere studierichtingen. Overigens past op de meeste potjes wel een dekseltje, je hoeft maar één leuke meid tegen te komen die ook wat in jou ziet en je bent binnen. Dus ik zou me geen zorgen maken over je "versiervaardigheden" of zo, dat komt wel goed.
Ik maak me wel zorgen over dit omdat ik denk dat aan de verkeerde rand van de rij jongens/mannen sta als die naast de rij vrouwen wordt gelegd. Ik ben namelijk niet 'de meeste' en daarom maak ik me er wel zorgen over. Mijn oudtante (nu 80) is ook nooit aan de man geraakt en er zijn in de jongere leeftijden (onder 50) gewoon meer mannen dan vrouwen.

Van dat laatste stukje zou ik het niet weten. Welke interpretatie je er ook aan geeft, het maakt in deze niet uit. Er zijn zeker mensen die beter in natuurwetenschap, wiskunde ed zijn en die toch voor psycholgie willen kiezen (ik heb er zo eentje in mijn klas zitten). Maar of dat invloed gaat hebben op de manier waarop hij denkt...weet ik echt niet. Maar ik gok van wel, want veel modellen in de functieleer die ik gezien heb (tak van psychologie die hieronder andere over gaat) hebben de eigenschap dat als je dingen vaker geactiveert worden, er minder nodig is om ze te activeren (voorbeeld: als er staat: 'Konin Albert' dan zal er eerder gedacht worden dat het over een Koning Albert dan over iemand die als voornaam Konin en als achternaam Albert). Maar mijn kennis hiervan komt niet verder dan het lezen van 1 boekje, dus niet al te veel waarde hieraan hechten plz. overigens: wil iemand mij wat titels van goeie boeken over functieleer, heuristiek en/of systematiek geven?

Berichten: 321

Re: kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

timwaagh schreef:Ik maak me wel zorgen over dit omdat ik denk dat aan de verkeerde rand van de rij jongens/mannen sta als die naast de rij vrouwen wordt gelegd. Ik ben namelijk niet 'de meeste' en daarom maak ik me er wel zorgen over. Mijn oudtante (nu 80) is ook nooit aan de man geraakt en er zijn in de jongere leeftijden (onder 50) gewoon meer mannen dan vrouwen.  

Van dat laatste stukje zou ik het niet weten. Welke interpretatie je er ook aan geeft, het maakt in deze niet uit. Er zijn zeker mensen die beter in natuurwetenschap, wiskunde ed zijn en die toch voor psycholgie willen kiezen (ik heb er zo eentje in mijn klas zitten). Maar of dat invloed gaat hebben op de manier waarop hij denkt...weet ik echt niet. Maar ik gok van wel, want veel modellen in de functieleer die ik gezien heb (tak van psychologie die hieronder andere over gaat) hebben de eigenschap dat als je dingen vaker geactiveert worden, er minder nodig is om ze te activeren (voorbeeld: als er staat: 'Konin Albert' dan zal er eerder gedacht worden dat het over een Koning Albert dan over iemand die als voornaam Konin en als achternaam Albert). Maar mijn kennis hiervan komt niet verder dan het lezen van 1 boekje, dus niet al te veel waarde hieraan hechten plz. overigens: wil iemand mij wat titels van goeie boeken over functieleer, heuristiek en/of systematiek geven?
Als mensen hun hele leven lang geen relatie krijgen, is dat meestal niet omdat ze minder aantrekkelijk zijn voor het andere geslacht, maar omdat ze op de één of andere manier moeite hebben zich op een gezonde manier aan mensen te hechten. Hoe meer zorgen jij je maakt over de mogelijkheid dat je alleen overblijft, hoe groter de kans dat jij potentiële liefdespartners op een onevenwichtige manier benadert, waardoor je dus in een vicieuze cirkel terecht komt. Daarom zou ik me er als ik jou was maar niet al teveel zorgen over maken. Je wordt vanzelf een keertje goed verliefd (als je daar open voor staat en niet verstandelijk blijft nadenken of iemand op die manier een relatie met jou aan wil gaan) en dan zal het allemaal wel goed komen.

Ik weet niet zo goed naar wat voor boeken je op zoek bent. Wanneer je echt op zoek bent naar boeken die inhoudelijk in gaan op de functies van de verschillende delen van de hersenen, zijn er twee boeken die naar mijn idee vrijwel iedere neuropsycholoog zou moeten bezitten:

Fundamentals of human neuropsychology - Kolb & Wishaw

Neuropsychological assessment - Lezak
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

Een meisje versieren is niet zo moeilijk als het lijkt :shock: Als je iemand leuk en interessant vindt, laat dat dan gewoon duidelijk merken. Praat met haar, toon interesse voor wat ze doet, geef gemeende complimenten. En als je eenmaal op de universiteit zit kom je genoeg meisjes tegen die ook geinteresseerd zijn in wetenschap, dus dan heb je meteen een goed onderwerp om over te praten.

Tip: lees eens wat over lichaamstaal. Daar meer vanaf weten kan jou denk ik zeker helpen in de sociale interactie (zowel om anderen te begrijpen als om zelf een goede kindruk te maken). Bovendien kan je het op een wetenschappelijke manier benaderen...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: kan dit: tegenstrijdige mentale oefening?

Een meisje versieren is niet zo moeilijk als het lijkt ;) Als je iemand leuk en interessant vindt, laat dat dan gewoon duidelijk merken. Praat met haar, toon interesse voor wat ze doet, geef gemeende complimenten. En als je eenmaal op de universiteit zit kom je genoeg meisjes tegen die ook geinteresseerd zijn in wetenschap, dus dan heb je meteen een goed onderwerp om over te praten.
ehm...hoe weet JIJ dat dat niet moeilijk is....heb je het uitgeprobeerd ofzo :shock: .
Tip: lees eens wat over lichaamstaal. Daar meer vanaf weten kan jou denk ik zeker helpen in de sociale interactie (zowel om anderen te begrijpen als om zelf een goede kindruk te maken). Bovendien kan je het op een wetenschappelijke manier benaderen...
heb ik al gedaan en ik ga nog wel meer daarover lezen.

Reageer