Rendement fietsdynamo

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Rendement fietsdynamo

heey allemaal,

Ik ben nieuw hier, en heb dringend jullie hulp nodig. Ik zit in de 4 gymnasium en moet voor natuurkunde een onderzoeksplan maken waarbij ik het rendement van een fietsdynamo moet bepalen. Dit gaat tot zo ver heel goed, alleen heb ik moeite om een goede hypothese te verzinnen :eusa_whistle:

als onderszoeksvraag heb ik:

We onderzoeken het rendement van de omzetting van bewegingsenergie in

elektrische energie van een fietsdynamo

Zou iemand a.u.b een hypothese verzinnen voor mij zodat ik een idee krijg hoe hij eruit moet zien

Graag hoop ik snel een antwoord, want het onderzoeksplan moet uiterlijk donderdag ingeleverd worden.

MVG.

Anneke__

Berichten: 2.746

Re: Rendement fietsdynamo

Moet je die hypothese niet opstellen helemaal in het begin van je onderzoek? :-)

Het is zo'n gril van het onderwijs.

bvb: "rendement ligt rond de ... %" voldoet dat?

Berichten: 8

Re: Rendement fietsdynamo

stoker schreef:Moet je die hypothese niet opstellen helemaal in het begin van je onderzoek? :-)

Het is zo'n gril van het onderwijs.

bvb: "rendement ligt rond de ... %" voldoet dat?
Jaa, dat klopt

Maar dit is nog mijn onderzoeksplan.

Het punt is dat ik geen idee heb, waar het rendement rond zou moeten liggen. Tevens moet ik mijn hypothese ook nog eens ondersteunen. Dat vind ik lastig, zou jij mij kunnen helpen?

Want ik ben de draad kwijt en heb nog maar 2 dagen :eusa_whistle:

Berichten: 12.262

Re: Rendement fietsdynamo

Tja, waarom zou je het moeilijk maken. Een hypothese als

"De meerderheid van de mechanische energie wordt door een dynamo omgezet in electrische energie"

lijkt me prima haalbaar?

Mocht je rendement lager dan 50% uitkomen, dan heb je bewezen dat je hypothese incorrect was, maar dat maakt het an sich geen slechte hypothese :eusa_whistle:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Rendement fietsdynamo

Tevens moet ik mijn hypothese ook nog eens ondersteunen.
Dan zou ik gaan voor:

"Een fietsdynamo heeft een belabberd rendement, want ik moet veel harder trappen voor maar een klein beetje licht"

(vergeet daarbij overigens niet dat het aangesloten lampje ook zo zijn -in het geval van een gloeilampje belabberde-rendement heeft)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Rendement fietsdynamo

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 8

Re: Rendement fietsdynamo

Dank jullie wel, ik kom er nu wel uit :eusa_whistle:

Reageer