Ammoniak in kunstmest

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Ammoniak in kunstmest

Voor scheikunde hebben we een proef gedaan waarbij we 2 ml vloeibare kunstmest in een erlenmeyer hebben zitten, hier moeten wij 10 ml bleekwater toevoegen.

Hier ontstaat het gas N2 uit. Bij ons is dit 40 ml. (Dit gas hebben we opgevangen in een maatcilinder)

Hieronder het verslag.

Titel: Stikstof in kunstmest

Doel van de proef:

Hoeveel ammoniak zit er in vloeibare kunstmest?

Benodigdheden:

• Injectiespuit met 10 ml bleekwater

• Maatcilinder 100 ml

• Rubber slang met rubber stop

• Glazen buisje

• Gebogen glazen buisje

• Bekerglas

• Statief

• Water

Uitvoering:

• Breng 2 ml vloeibare kunstmest in de 100 ml erlenmeyer

• Voeg 10 ml natronloog (2 mol/l) toe aan de erlenmeyer

• Druk de 10 ml in kleine porties met tussen pauze in de erlenmeyer

• Zwenk de erlenmeyer

• Wacht tot dat er geen gas meer ontwijkt

Waarnemingen:

De kunstmest: helder, groen, vloeibaar

Natronloog: helder, kleurloos, vloeibaar

Natronloog met kunstmest: donkerbruin met lichtbruin schuim (net als koffie)

Ontstane gas: Kleurloos

Kunstmest: 2 ml

Natronloog: 10 ml

Hoeveelheid gas dat ontstaat: 40 ml

Extra uitwerkingen:

• Hoeveel mol stikstofgas vrijgekomen?

1,0 mol gas≡24 dm3

40 ml=40 cm3=0,040 dm3

Mol gas 1,0 X

Volume dm3 24,0 0,040

X=1,0*0,040/24,0=1,7*10-3 mol gas

• De molverhouding van NH4 + en N2.

n(NH4+)=n(N2)

2 1

• Hoeveel gram NH4+ per liter vloeibare kunstmest is aanwezig?

Gas N2=40 ml=0,040 dm3

Vm=2,45*10-2 m3/mol=2,45*10-2*103 dm3/1mol=2,45 dm3/mol

n(N2)=gas/Vm=0,040/2,45=1,63*10-2 mol

n(NH4+)=n(N2) n(NH4+)=1,63*10-2

2 1 2 1

N(NH4+)=2*1,63*10-2/1=0,033 mol

M(NH4+)=1*14,01+4*1,008=18,04 g/mol

m=n(NH4+)*M=0,033*18,04=0,59 g

Er zit 0,59 gram ammoniak in 2 ml vloeibare kunstmest.

2ml=2*10-3l

Ammoniak (g) 0,59 Y

Volume (l) 0,0020 1,0

Y=0,59*1,0/0,0020=294,0 gram


• Hoe groot is de afwijking in percentage.

Totaal= 1,8 gram NH4+/l

Deel= …

Deel/totaal*100%=

Conclusie

Mijn probleem is dus dat ik niet snap hoe ik de dik/cursief gedrukte vraag niet snap. Ik heb al wat geprobeerd, maar in de volgende vraag staat dat het ongeveer 1,8 gram NH4 + / l moet onstaan, maar dat is bij mijn berekeningen dus niet aan de hand.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast heel erg bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ammoniak in kunstmest

Ten eerste valt me op dat je afwisselend spreekt van bleekwater en natronloog als toevoeging. Dat zijn twee heel verschillende stoffen. Ik neem aan dat het om natronloog gaat?

Ten tweede, je meet 40 mL ontwijkend gas, maar je drukt zo te lezen ook 10 mL natronloog in stapjes in je erlenmeyer. Is er dus eigenlijk maar 30 mL gas ontweken of begrijp ik je proefuitvoering niet goed?

Ten derde wordt het dikgedrukte gedeelte eigenlijk onnodig verwarrend.

doe eens gewoon alles in mol, g en L , en laat die tienmachten weg, zo blijft het overzichtelijk. We gaan even uit van:

- de enige gasvormende reactie is 2NH4+ + 8 OH- --> N2 + 8H2O (vraag: is dat terecht?)

- er ontweek inderdaad 40 mL N2

0,040 L : 24 L/mol = 0,001666 mol N2

molverhouding NH4+ : N2 = 2 : 1

er zat dus 2 x 0,001666 mol = 0,00333 mol NH4+ in 0,002 L kunstmestoplossing

dat is 0,00333 : 0,002 = 1,666 mol/L NH4+

M(NH4+)=1*14,01+4*1,008=18,04 g/mol

1,666 mol/L x 18,04 g/mol = 30 g/L NH4+ .

Zo kom ik met in totaal 5 rekenregels tot een correct antwoord. Dat dat nog steeds sterk afwijkt van wat het volgens je antwoordenboekje zou moeten zijn kan allerlei oorzaken hebben, maar die liggen nu in elk geval niet meer in het rekenwerk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Ammoniak in kunstmest

Mmm.. volgens mij is dit niet helemaal zoals het moet..

De vraag was dus :

3. Bereken hoeveel gram NH4 + per liter vloeibare kunstmest aanwezig is.

Wij hebben de volgende gegevens:

N2=40 ml=0,040 l =0,040 dm3

2 NH4+ (aq) + 3 ClO- + 2 OH- (aq) --> N2 (g) + 5 H2O (l) + 3 Cl- (aq)

En verder wat misschien (???) nog relevant zou kunnen zijn, zijn de voorafgaande vragen:

1. • Bereken hoeveel mol stikstofgas is vrijgekomen. Ga er vanuit dat 1,0 mol gas overeenkomt met 24 dm3. Denk er aan dat je het volume van de injectiespuit aftrekt van het totaal volume gas! Waarom eigenlijk?

1,0 mol gas≡24 dm3

40 ml=40 cm3=0,040 dm3

Mol gas 1,0 X

Volume (dm3) 24,0 0,040

X=1,0*0,040/24,0=1,7*10-3 mol gas

2. • Schrijf de molverhouding op tussen NH4+ en N2.

n(NH4+)=n(N2)

2 1

En nog even toelichting over de natronloog en bleekwater, Eerst voegen we natronloog toe aan de vloeibare kunstmest en vervolgens nog bleekwater.

En er ontstaat wel gewoon 40 ml gas N2 en daar hoeven we niet 10 ml van de bleekwater af te trekken. Het bleekwater komt namelijk in de erlenmeyer en het gas wordt via een slangetje naar de omgekeerde maatcilinder vervoerd.

Of bedoelt u hetzelfde als bij vraag 1 dat het volume van de injectiespuit (10ml) van het aantal gas moet worden afgetrokken? Want dan snap ik het niet helemaal, waarom het volume van de injectiespuit ook bij het gas in de maatcilinder zich zou bevinden...

Ik hoop dat u mij hiermee beter kan helpen, en als vast heel erg bedankt.

Groeten,

Fleur

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ammoniak in kunstmest

Mmm.. volgens mij is dit niet helemaal zoals het moet..
Neem van mij aan dat zoals ik dat deed precies is zoals het hoort. Jij doet overigens hetzelfde, zij het via omwegen en heen en terugrekenen, en dus een groot risico op (reken)fouten onderweg.

Ik zet er netjes mijn eenheden bij, en hou dat simpel en overzichtelijk overal in gram, liter en mol. Er is geen docent die me dat kwalijk gaat nemen. Er zijn geen prijzen te verdienen met het schrijven van 1,6·102 mol/m³ in plaats van 0,16666 mol/L in tussenberekeningen. Je eindantwoorden zet je dan overigens wel in de juiste significantie. En dan mag de eenheid gerust liters bevatten, die L is in de scheikunde juist usance.
De vraag was dus :

3. Bereken hoeveel gram NH4 + per liter vloeibare kunstmest aanwezig is.
En die heb ik voor je berekend op basis van door jou aangedragen gegevens.
1. • Bereken hoeveel mol stikstofgas is vrijgekomen. Ga er vanuit dat 1,0 mol gas overeenkomt met 24 dm3. Denk er aan dat je het volume van de injectiespuit aftrekt van het totaal volume gas! Waarom eigenlijk?

..//..

Of bedoelt u hetzelfde als bij vraag 1 dat het volume van de injectiespuit (10ml) van het aantal gas moet worden afgetrokken? Want dan snap ik het niet helemaal, waarom het volume van de injectiespuit ook bij het gas in de maatcilinder zich zou bevinden...
Voila. Zeg maar of dit klopt:

Je hebt een gasdicht afgesloten erlenmeyer met je kuntstmest erin. Die zit aangesloten op een omgekeerde maatcilinder in water waarin je het gas opvangt.

Als je 10 mL vloeistof in je erlenmeyer spuit verdring je ook 10 mL lucht uit je erlenmeyer. Die komt in je gasmeter terecht, maar is geen gas dat is ontstaan, slechts gas dat door je ingespoten vloeistof is weggedrukt.

Dus, hoeveel vloeistof (bleekwater, natronloogoplossing) spoot je in je erlenmeyer nadat je die gasdicht had afgesloten? Want dat moet afgetrokken worden van je gemeten gasvolumetoename.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer