Nootmuskaat tegen Parkinson?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 321

Nootmuskaat tegen Parkinson?

Het is bekend dat je van nootmuskaat kunt gaan hallucineren. Helemaal in combinatie met warme melk schijn je er behoorlijk psychotisch van te kunnen worden (niet uitproberen, schijnt behoorlijk vervelend te zijn!). Nu had ik het volgende gedachtensprongetje dat ik graag wil toetsen aan de realiteit.

Psychoses en hallucinaties worden veroorzaakt door een teveel aan dopamine in de hersenen, al dan niet getriggerd door een middel. Parkinson wordt veroorzaakt door een tekort aan dopamine. L-dopa, het medicijn om de effecten van Parkinson te verminderen, is ook gebasseerd op deze aanname. Zou je dan niet elke dag een beetje nootmuskaat moeten eten om te voorkomen dat je Parkinson krijgt?

Of leg ik nou onlogische verbanden?
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

ConocimientA schreef:Het is bekend dat je van nootmuskaat kunt gaan hallucineren. Helemaal in combinatie met warme melk schijn je er behoorlijk psychotisch van te kunnen worden (niet uitproberen, schijnt behoorlijk vervelend te zijn!). Nu had ik het volgende gedachtensprongetje dat ik graag wil toetsen aan de realiteit.

Psychoses en hallucinaties worden veroorzaakt door een teveel aan dopamine in de hersenen, al dan niet getriggerd door een middel. Parkinson wordt veroorzaakt door een tekort aan dopamine. L-dopa, het medicijn om de effecten van Parkinson te verminderen, is ook gebasseerd op deze aanname. Zou je dan niet elke dag een beetje nootmuskaat moeten eten om te voorkomen dat je Parkinson krijgt?

Of leg ik nou onlogische verbanden?
1) Ontstaan hallucinaties alleen door een teveel aan dopamine?

2) Wat met de activatielocalisatie? Als je nootmuskaat eet, welk deel van de hersenen produceert dan meer dopamine?

Ik denk dat het te absoluut is en dat je meer interactionistisch moet denken..(maar weet er eigenlijk zelf weinig van omdat ik me niet echt verdiep in dit soort van materie)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 321

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

Kun je wat meer vertellen over activatielocalisatie, want het zegt me eerlijk gezegd niet zoveel. Ik kan er op internet met die term ook niets over vinden. Uit jouw verhaal maak ik op dat je kunt localiseren op welke plek in de hersenen meer dopamine wordt doorgegeven. Ik wist echter niet dat dit kan. Ik weet dat dopamine wordt geproduceerd in de substantia nigra en het ventraal tegmentaal gebied, maar hoe wordt geregeld waar het vervolgens naar toe gaat en wat de specifieke effecten van een teveel aan dopamine op één bepaald gebied is, daar heb ik geen idee van.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

Nou, wat ik wil zeggen is dat het weinig waarschijnlijk is dat de dopaminerge neurotransmitter (-waarvan er te weinig is bij Parkison op een welbepaalde locatie in de hersnenen-) effectief wordt opgevuld door het eten van nootmuskaat omdat bv.-niet waarheidsgetrouw- een teveel aan dopamine in de amygdala leidt tot psychoses maar een teveel aan dopamine in de hippocampus via mediatoren leidt tot ..slapen

Om het nog eens "duidelijk uit te leggen:

Die dopamine bij Parkinson patienten wordt op een welbepaalde locatie tekortgedaan dus het deficit moet ook effectief op die plaats worden aangepakt. Mijn punt nu is dat het eten van nootmuskaat waarschijnlijk niet zal leiden tot deze hersenspecifieke verhoging.

(Die dopamine wordt trouwens overal geproduceerd in de hersenen: ventraal striatum, hypothalamus, orbitofrontale gyrus, etc.)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 321

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

Wat is dan die welbepaalde locatie? En hoe zorgen ze er dan voor dat L-dopa precies op die locatie terecht komt?
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

Wat is dan die welbepaalde locatie? En hoe zorgen ze er dan voor dat L-dopa precies op die locatie terecht komt?


Dat weet ik ook niet
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 321

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

Maar je weet dus wel zeker dat er een specifieke plek in de hersenen is waar een tekort aan dopamine zorgt voor Parkinson?
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

Maar om nog een voorbeeld te geven;

Als Parkinson effectief alleen wordt veroorzaakt door een tekort aan dopamine en de locatie maakt niet uit dan zouden deze mensen nooit in staat zijn om positieve emoties te ervaren. (Dopamine speelt een grote rol bij vreugde, blijdschap, ..)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

Maar je weet dus wel zeker dat er een specifieke plek in de hersenen is waar een tekort aan dopamine zorgt voor Parkinson?
Dat weet ik ook niet, dat veronderstel ik.

Ik wist zelfs niet dat Parkinson werd veroorzaakt door een hersendeficit. Ik speel gewoon in op de neurotransmitters...(Als er een tekort is van een neurotransmitter moet men toch naar de hersenen kijken?)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 321

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

Maar om nog een voorbeeld te geven;  

Als Parkinson effectief alleen wordt veroorzaakt door een tekort aan dopamine en de locatie maakt niet uit dan zouden deze mensen nooit in staat zijn om positieve emoties te ervaren. (Dopamine speelt een grote rol bij vreugde, blijdschap, ..)


Dat is natuurlijk gewoon niet waar, aangezien dopamine niet de enige neurotransmitter is, die een rol speelt bij emoties.

Ben even op internet gaan zoeken en heb ontdekt dat bij de ziekte van Parkinson de productieblaasjes van dopamine in de substantia nigra kapot gaan waardoor de gehele hersenen een tekort aan dopamine hebben. Het medicijn L-dopa is een vervanger van dopamine.

Je bracht me even aan het twijfelen met al je ingewikkelde termen, maar volgens mij is het zo dat neurotransmitters zich niet op één specifieke locatie bevinden. Alle neurotransmitters kunnen door alle cellen in de hersenen worden gebruikt. Wanneer een bepaalde boodschap moet worden doorgegeven, wordt de neurotransmitter die daar het meest geschikt voor is gebruikt. De cellen die een rol spelen bij beweging en emoties gebruiken onder andere de neurotransmitter dopamine. Wanneer hier in de gehele hersenen een tekort aan is, doordat de productie minder is of doordat de afbraak te snel verloopt kunnen de cellen minder goed hun informatie doorgeven.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

Ok, ik heb ook wat opzoekingswerk gedaan

Amfetamine is de stof van nootmuskaat die leidt tot hallucinatie.

Als ik me niet vergis zit amfetamine ook in cocaïne en dan kan ik wel zeggen dat er aangetoond is dat bij cocaïneverslaafden er een verhoging van dopamine is in het ventrale striatum...

Maar mijn vraag is dan of die verhoging in het ventrale striatum het tekort in de gehele hersenen kan opvangen..
neurotransmitters kunnen door alle cellen in de hersenen worden gebruikt. Wanneer een bepaalde boodschap moet worden doorgegeven, wordt de neurotransmitter die daar het meest geschikt voor is gebruikt.
Tuurlijk, dat ontken ik niet maar wat ik maar wil zeggen dat welbepaalde delen ontvangelijker zijn voor serotonine dan voor dopamine. (kwestie van receptoren)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 321

Re: Nootmuskaat tegen Parkinson?

Amfetamine... dan zijn we dus weer een stapje verder. Ik heb geen idee of die verhoging het tekort kan opvangen. Lijkt me wel behoorlijk interessant om onderzoek naar te doen. Ik denk echter niet dat het de preventieve werking zal hebben die ik met mijn gedachtensprongetje eerder vermoedde, aangezien Parkinson dus wordt veroorzaakt doordat de productieblaasjes in de substantia nigra kapot gaan. Dit kan je vast niet voorkomen door te zorgen dat een ander deel van de hersenen je hele leven lang iets meer dopamine aanmaakt. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat L-dopa de ziekte van Parkinson niet geheel kan genezen, maar alleen maar de gevolgen enigszins kan verminderen. Mijns inziens helpen die medicijnen dus een beetje het tekort op te vangen, maar naarmate meer productieblaasjes kapot gaan, zullen de symptomen toch verergeren. Het zou dus alleen een preventieve werking hebben als een verhoging van het dopaminegehalte ook de afbraak van productiecellen zou tegengaan, maar dit lijkt weer tegenstrijdig te zijn met het principe van het feedbacksysteem. Wanneer ergens een teveel van is, wordt het afgebroken. Als je de blaasjes niet nodig hebt, worden deze misschien ook wel afgebroken. Zou het dan misschien juist beter zijn om nooit nootmuskaat te eten :wink: ?
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Reageer