Probleempje met vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

Probleempje met vergelijking

Hallo,

Vooreerst, dit is absoluut geen huiswerkvraag. Ik dien een schatting te maken van de waarde van een woning en heb dat ook reeds gedaan op basis van een speciaal daarvoor bestemd programma. Ik ben echter niet zeker van de uitgekomen waarde en had op basis van een fictief rendement gecheckt of mijn waarde realistsich is of niet.

Ik ken de formules voor het berekenen van het rendement bij een gekende aankoopprijs en maandelijkse opbrengst, maar nu wil ik omgekeerd te werk gaan.

Ik verondestel dat voor iemand die er een beetje mee vertrouwd is de opgave redelijk simpel is, maar ikzelf ben nooit sterk geweest in wiskunde en op m'n 33ste verbetert het er ni op ;-)

Dus hoop ik dat jullie me kunnen helpen. Ik geraak er immers niet uit.

Aankoopprijs = x

Netto = 5%

10x maandopbrengst = 1500

registratierechten = 15,5% van x

Netto = (10x maandopbrengst) / (aankoopprijs + registratierechten) * 100

Alast bedankt en hopelijk kunnen jullie me helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Probleempje met vergelijking

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 197

Re: Probleempje met vergelijking

Naar aanleiding waarvan heb je geschatte waarde nodig? Als het om fiscale of andere "juridische" redenen is, is het mogelijk dat er naast wiskundige ook wettelijke regels van toepassing zijn voor de berekening.

P.S. maandopbrengst x12 = jaaropbrengst

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Probleempje met vergelijking

De eigenaars van de woning willen gewoon de woning te koop aanbieden. Ik had reeds een schatting gemaakt op basis van de vloerplaatprijs omdat ik een bedrag uitkwam waar ik absoluut niet zeker van was (opbrengstwoning met verschillende wooneenheden) wou ik een 2de schatting op basis van het mogelijke Netto-rendement (vandaar 10x maandopbrengst ipv 12)

Sorry dat ik hetzelfde onderwerp op 2 verschillende fora plaatste, maar ik moet vandaag nog de eigenaars bellen en was dus een beetje gehaast ;-)

Toch bedankt!

Reageer