Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 24

Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Voor een werkje moet ik een kelder bereken. Hierbij moet ik onder andere de invloed aantonen op de wapening van de grootte van de bovenlast, de grondwaterstand, verhouding lengte/breedte en zo.

Het is niet de bedoeling om hier ingewikkelde software op los te laten maar om te werken met tabellen of grafieken.

De bovenplaat is een plaat die draag ik beide richtingen. Dus gebruik ik de verdeeltabelletjes om de belasting in beide richtingen te verdelen. Dus vrij simpel.

Voor de wanden heb ik onder andere een gronddruk en grondwaterdruk. Deze zijn beide driehoekig van vorm (grotere druk onderaan dan bovenaan).

Deze plaat is ook aan de vier kanten ingeklemd. Nu heb ik echter enkel tabelletjes met driehoekslast waarbij de bovenkant niet gesteund is. Dus drie kanten ingeklemd en één vrij kant.

Heeft iemand tabelletjes of grafieken voor een 4-zijdig gesteunde plaat met driehoekslast? Of weet iemand waar ik die kan vinden? Het is niet de bedoeling dat ik deze zelf zou opstellen of afleiden.

Berichten: 4.502

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Als je de belasting van de kelderwanden berekent,moet je wel weten,wanneer de aanstorting van de grond plaats vindt en de tijdelijke pompinstallatie met zuigbuizen wordt uitgeschakeld.

Vaak gebeurt dit voordat de kelderdekvloer wordt gestort om een betere werkomgeving te hebben en indien dat zo is,worden de kelderwanden in hun tamelijk verse toestand blootgesteld aan een belastingsysteem,dat wordt opgevangen door de verticale hoeken en mogelijke hoekverbindingen met de keldervloer.

Div.constructeurs maken de fout,die wanden te berekenen als wanden die op twee resp. vier zijden worden belast en dat gaat problemen opleveren omdat de wapening niet op de goede plaats kan liggen.

Een goede oplossing is om met beide situaties rekening te houden,waardoor er een dubbele wandenbewapening wordt toegepast!

De keldervloer kan worden beschouwd als plaat op vier zijden,tussenwanden worden later geplaatst en zullen invloed op de krachtenverdeling in de plaat hebben en dat wordt een lastiger berekening.

Het kelderdek is in principe 4-zijdig opgelegd met mogelijk extra belasting door bovenwanden en ondersteunende tussenwanden.

Achteraf beschouwd is het mogelijk,dat ik mijn verhaal veel te gecompliceerd heb gemaakt,maar de mogelijkheid zal bestaan,dat je door een docent op je vingers gaat worden getikt als dit een studieobject is en anders bij een uitvoerbaar object door het bouwtoezicht van de "Big Brothers".

Berichten: 24

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

De mogelijke uitvoeringsmethoden werden besproken en de problemen die er zouden kunnen zijn werden uitgelegd maar daar moet voor deze berekening geen rekening mee gehouden worden.

Er mag verondersteld worden dat de put eerst volledig gestort zal worden en dat daarna alles rondom zal aangevuld worden. Simpel gezegd is het hier een gesloten doos.

Voor de dekplaat en de bodemplaat is er geen probleem. Dit is een plaat in 2 richtingen dragend en aan 4 zijden ingeklemd. Hiervoor heb ik tabelletjes voor de lastenverdeling.

Het probleem zijn de wanden. Deze zijn aan 4 zijden gesteund/ingeklemd en hebben een driehoekvormige last. Hiervoor heb ik echter geen tabelletjes. Bestaan deze? Zo ja, waar kan ik ze vinden?

Berichten: 4.502

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Welke tabelletjes bedoel je,behoren die tot een rekenprogramma of is dit handwerk?

Berichten: 24

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Dezelfde kelder hebben we al eens moeten doorrekenen met een professioneel pakket. Bepaalde wijzigingen aanbrengen aan zo'n rekenmodel gaat niet altijd even vlot.

Dus moeten we die kelder (en een aantal varianten) ook eens rekenen met vereenvoudigde middelen (zonder rekening te houden met een manier van uitvoeren).

Voor rechthoekige platen met een eenparig verdeelde last hebben we tabelletjes opgesteld waarin afhankelijk van de oplegging en de verhouding breedte/lengte, de lastafdracht in beide richtingen wordt weergegeven. Dit hebben we gedaan door te stellen dat de doorbuiging in beide richtingen hetzelfde moet zijn en dat de som van de last in de breedte en deze in de lengte gelijk moet zijn aan de last op de plaat. En dit in het centrum van de plaat.

In de cursus stonden ook dergelijke tabellen voor platen met 1 vrije rand en allerhande belastingen (gelijkmatig verdeeld en driehoekvormig). Deze hebben we niet zelf opgesteld.

voor een kelder hebben we dus een plaat/wand die aan alle zijden ingeklemd is en een driehoeksvormige last heeft. En zo'n gevallen staan niet in de cursus.

Dus zoek ik dergelijke rekentabelletjes.

Ofwel moet ik deze zelf afleiden.

Berichten: 4.502

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Je krijgt in jouw optie toch een belasting,die gelijkmatig verloopt van nul aan de bovenkant tot max. aan de onderkant ;het berekenen van de momenten onder en boven is toch niet zo moeilijk.

Of is handmatige invoer niet je kunstje?

Berichten: 24

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

oktagon schreef:Je krijgt in jouw optie toch een belasting,die gelijkmatig verloopt van nul aan de bovenkant tot max. aan de onderkant ;het berekenen van de momenten onder en boven is toch niet zo moeilijk.

Of is handmatige invoer niet je kunstje?
De belasting verloopt inderdaad van 0 boven tot maximaal onderaan.

Dit zou niet moeilijk zijn indien dragend van boven naar onder maar de breedte/hoogte verhouding van de platen is kleiner dan 2. Dus zijn ze dragend in 2 richting. Niet enkel van boven naar onder maar ookvan links naar rechts.

Berichten: 4.502

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Is het niet het eenvoudigste om als gemiddelde last die op 1/3 van onder te nemen en die volledig als gelijkmatig te nemen,ik geloof dat je dan niet ver van de vereiste waardes bent en vervolgens een dubbel net te nemen.

Dat gebeurt vaak in de uitvoering,is het makkelijkst.

Berichten: 24

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

oktagon schreef:Is het niet het eenvoudigste om als gemiddelde last die op 1/3 van onder te nemen en die volledig als gelijkmatig te nemen,ik geloof dat je dan niet ver van de vereiste waardes bent en vervolgens een dubbel net te nemen.

Dat gebeurt vaak in de uitvoering,is het makkelijkst.
Ik zal het eens op die manier proberen en misschien even met een pro-rekenpakket controleren.

Ik heb de indruk dat die tabellen (voor driehoekslast op 4-zijdig opgelegde plaat) niet bestaan tenzij je ze zelf opstelt.

Berichten: 4.502

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Graag hoor ik wat van je resultaat,mogelijk een printje op deze site!

Berichten: 150

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Heeft iemand tabelletjes of grafieken voor een 4-zijdig gesteunde plaat met driehoekslast? Of weet iemand waar ik die kan vinden? Het is niet de bedoeling dat ik deze zelf zou opstellen of afleiden.


Wat wil je eigenlijk aflezen in die tabellen/grafieken? Spanningen, rekken, doorbuigingen?

Berichten: 24

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Wat wil je eigenlijk aflezen in die tabellen/grafieken? Spanningen, rekken, doorbuigingen?
't is de bedoeling om momenten af te lezen.

Ik weet eigenlijk niet hoe zoiets juist heet.

Voor bvb driezijdig gesteunde wanden heb ik hier enkele tabellen waar je in functie van de oplegvoorwaarden, de verhouding breedte/hoogte en de belasting een "momentcoefficient" kan aflezen.

bvb voor driekhoekslast op driezijdig ingeklemde plaat en 1 vrije zijde:

K = q . Lx . Ly / 2

M = K / m

waarbij m dient afgelezen te worden uit een tabel in functie van Ly/Lx en de positie waar je het moment wilt kennen (rand onder of zijkant of midden van het veld).

Voor verschillende oplegvoorwaarden heb ik zo'n tabel.

Ook voor 4-zijdig opgelegde platen heb ik dergelijke tabel.

Ik hoop dat deze uitleg wat duidelijk is.

Berichten: 150

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Er bestaan 2 benaderende methoden om platen uit te rekenen:

- diegene die jij vermeldt

- methode van de dubbele buiging

Bij mijn weten zijn er geen tabellen met een dergelijke driehoekslast. Ik zou dus voorstellen om de methode van de dubbele buiging eens toe te passen. Laat me weten indien je deze methode niet kent, dan zorg ik wat voor bijkomende uitleg.

Berichten: 24

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

covrtray schreef:Er bestaan 2 benaderende methoden om platen uit te rekenen:

- diegene die jij vermeldt

- methode van de dubbele buiging

Bij mijn weten zijn er geen tabellen met een dergelijke driehoekslast. Ik zou dus voorstellen om de methode van de dubbele buiging eens toe te passen. Laat me weten indien je deze methode niet kent, dan zorg ik wat voor bijkomende uitleg.
Wat bedoel je met methode van de dubbele buiging? Misschien ken ik ze onder een andere naam of misschien ken ik ze niet (of nog niet).

Berichten: 150

Re: Ontwerptabellen voor platen met driehoekslast

Bij de methode van de dubbele buiging wordt de plaat denkbeelding in twee reeksen balkjes, de ene reeks evenwijdig met de x richting, de andere reeks evenwijdig met de y richting geplitst. De totale plaatbelasting q kan dan vervolgens opgesplitst worden in een richting q[x], alleen werkend op de balkjes met x-richting, en q[y].

Men heeft dus 2 onbekenden, nl. q[x] en q[y], en slechts 1 vergelijking, nl. q[x] + q[y] = q.

Daar waar balkjes elkaar kruisen dienen de doorbuigingen uiteraard gelijk te zijn. Voor een aan 4 zijden opgelegde plaat bekomt men bijgevolg als tweede vergelijking:

5/384 * q[x]*L[x]^4/(E*I[x]) = 5/384 * q[y]*L[y]^4/(E*I[y])

Reageer