Berekening met hydraten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Berekening met hydraten

Hallo,

Voor een labo-oefening moet ik een berekening vooraf maken. Het principe van het labo:

In waterige oplossing reageert CuSO4 met een overmaat NaOH onder vorming van een Cu(OH)2 neerslag, dat bij verwarmen ontbindt en onoplosbaar CuO vormt.

CuSO4 (aq) + 2NaOH(aq) --> Cu(OH)2 (s) + Na2SO4 (aq)

Cu(OH)2 (s) --> CuO(s) + H2O(g)

Nu wordt mij het volgende gevraagd:

Ik moet 0,5 g CuO bereiden. Het CuO wordt neergeslaan uit een 10% CuSO4.5H2O-oplossing die dan uiteraard evenveel Cu dient te bevatten. Bereken het aantal g CuSO4.5H2O en bepaal het volume water waarin CuSO4.5H2O dient opgelost te worden om een 10% oplossing te bekomen. (dH2O = 1 g / ml)

Het uitrekenen van deze oefening:

Dit is uiteraard het probleem. Ik zie geen direct verband tussen CuO en CuSO4.5H2O in de reactie. Moest dit wel zo zijn zou ik het aantal mol CuO makkelijk kunnen berekenen en uit de reactie volgt dan het aantal mol CuSO4.5H2O. Maar dit verband is er hier dus blijkbaar niet? Kan iemand me zeggen hoe het dan wel moet?

Zou je via de reactie niet moeten bepalen hoeveel CuSO4 (aq) er nodig is? Maar hoe moet het dan verder?

Alvast bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Berekening met hydraten

Ik zie geen direct verband tussen CuO en CuSO4.5H2O in de reactie.
dat verband is gewoon 1 op 1, dwz 1 mol CuSO4.5H2O geeft 1 mol CuO. Het enige bijkomende "rekenprobleem" is dat je in het begin het pentahydraat (.... .5H2O) afweegt ipv het gedehydrateerde zout CuSO4.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Berekening met hydraten

Zo'n verband is toch eenvoudig te leggen? Je bent een eindje op weg. Je hebt in ieder geval reactievergelijkingen. (stap 1 van alle chemische rekenvragen). Merk op dat het reactieproduct van de eerste reactie, de uitgangsstof is in de tweede reactie. Uit de eerste reactie volgt dat 1 mol kopersulfaat ook 1 mol koperhydroxide levert, en 1 mol koperhydroxide levert 1 mol koperoxide.

Het belangrijkste verband heb ik maar even onderstreept. Je moet alles omrekenen naar hoeveelheden (stap 2).

Het is overigens wel zaak om de reacties op de juiste manier op te schrijven. CuSO4 (aq) bestaat niet. Het lost op, en daarbij splitst het in ionen. De eerste reactievergelijking die je dus op moet stellen is het oplossen van kopersulfaat:

CuSO4.5H2O --> Cu2+ + SO42- + 5 H2O

Vervolgens laat je deze oplossing reageren met natriumhydroxide. Uit je verhaal kon ik niet opmaken of hier om vast natriumhydroxide (NaOH) of een oplossing ervan gaat. Ik ga uit van het laatste. De reactie die optreedt is:

Cu2+ + 2 OH- --> Cu(OH)2.

Probeer de rest nu zelf te doen: Reactievergelijkingen opschrijven, omrekenen naar molen, en dan kijken of je verder kunt komen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 393

Re: Berekening met hydraten

Als 1 mol CuO ook 1 mol CuSO4.5H2O oplevert,

dan heb ik dus 0,006285 mol CuSO4.5H2O nodig.

Dit is dus 0,006285 mol . 249.701 g/mol = 1,57 g

Dit is dus, als ik het goed begrijp, het aantal gram dat ik zou moeten afwegen normaal. Maar nu zit je dus ook nog met die extra H2O's...

Als ik het goed heb kan ik via deze oplossing:

CuSO4.5H2O --> Cu2+ + SO42- + 5 H2O

Het aantal gram Cu berekenen. Als ik het goed heb zal deze waarde < 0,5 g zijn?

Wat ik nog steeds niet snap, hoe kan ik hieruit tenslotte bepalen dat ik effectief 0,5 g Cu krijg? Door meer toe te voegen, dat lijkt me logisch, maar hoe bepaal ik hoeveel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Berekening met hydraten

Maar nu zit je dus ook nog met die extra H2O's...
reken eens even uit hoeveel water dat dan is?

Als ik het goed heb kan ik via deze oplossing:

CuSO4.5H2O --> Cu2+ + SO42- + 5 H2O
Het aantal gram Cu berekenen.
Nee, je moet exact 0,5 g CuO bereiden

reken dat nu eens terug naar een massa CuSO4.5H2O.

en met die massa moet je dan een 10 massa% kopersulfaatoplossing gaan bereiden. Ik weet alleen eerlijk gezegd niet of je daarbij moet uitgaan van de massa CuSO4.5H2O of van de massa CuSO4, ik weet niet wat te doen gebruikelijk is in het geval van hydraten. Maar desnoods reken je het voor beide gevallen uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer