Verhouding stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Verhouding stoffen

Hallo,

Voor een scheikunde practicum op school moeten wij 2 gram calciumcarbonaat met 40 ml zoutzuur laten reageren. Aangezien 40 ml zoutzuur vrij veel is, vraag ik mij af hoe ik de hoeveelheid van deze twee stoffen terug kan dringen, zonder dat de verhouding verloren gaat. De reactie moet dus hetzelfde opleveren. Is het mogelijk om allebei de massa's te delen door 2? Dat de verhouding dus 0,2 gram en 4 ml is?

groeten,

Bert

Berichten: 382

Re: Verhouding stoffen

Het proces zal het zelfde blijven als je het door 2 deelt, de "grootte" van de reactie zal wel anders zijn...
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verhouding stoffen

Aangezien 40 ml zoutzuur vrij veel is,
Of dat inderdaad veel is hangt af van de concentratie de je gebruikt. Aan de massaverhoudingen te zien zou je hier 40 mL 1,25 molair moeten gebruiken voor een volledige oplossing van je 2 g calciumcarbonaat. Niks om bang van te worden.

Hoofdvraag is: wat is de bedoeling van dat practicum, wat moet er waargenomen/aangetoond worden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer