Druk in een vrijlichaamsschema

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Druk in een vrijlichaamsschema

Ik moet een vrijlichaamsschema tekenen van een onderdeel die in een soort drukvat komt.

Het onderdeel wordt belast met een kracht van 20kN dus dat is me nog wel gelukt in het VLS. Alleen met de druk van 3 bar kom ik er niet uit. Mag je dit met pijlen weergeven in je vls rondom het onderdeel? Moet je de drukspanning omrekenen naar een kracht met de formule σ = F/A ?
Bijlagen
vls.jpg
vls.jpg (14.99 KiB) 928 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Druk in een vrijlichaamsschema

Is dat getekende onderdeel zelf een drukvat en wat zijn dan de afmetingen;als het een onderdeel van een drukvat betekent,is het wrs. in de wand van het drukvat opgenomen en dan mededragend.

Graag wat duidelijker gegevens.

Nb. In het VLS: in het Vlaams?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Druk in een vrijlichaamsschema

VLS= VrijLichaamsSchema = schema waar alle verbindingen van een stelsel met "de buitenwereld" door een overeenkomstige kracht vervangen worden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Druk in een vrijlichaamsschema

Vls is inderdaad vrijlichaamsschema

ik heb nu een nieuwe afbeelding toegvoegd. Het product bevind zich in een druktank. De vraag is dan hoe je dit weergeeft in je VLS. 3Bar wil het product volgens mij wel vervormen , maar volgens mij moet je dit dan omrekenen naar een kracht (F )
Bijlagen
vls.jpg
vls.jpg (22.62 KiB) 930 keer bekeken

Berichten: 150

Re: Druk in een vrijlichaamsschema

kracht = druk x oppervlakte

Oppervlakte van je product nemen en daarover je druk integreren? 'k Weet niet hoor, 'k zeg maar iets...

Berichten: 4.502

Re: Druk in een vrijlichaamsschema

Nmm.

Er van uitgaande dat het product een massief geval is,er geen gegevens bekend zijn van afmeting,drukvastheid,etc,

speelt vervorming in deze vraagstelling geen rol.

Aangezien die 3 bar rondom heerst en het onderdeel dus gewichtloos wordt aangeduid,heeft dat hetzelfde effect als in de vrije atmosfeer en zijn er alleen de verticale kracht van 20 kN naar beneden en de reactie van 20 kN naar boven.Die 3 bar speelt dus geen rol bij het tekenen van een VLS,er zijn slechts twee krachten.

Reageer