synesthesie = kleuren zien bij getallen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

synesthesie = kleuren zien bij getallen

ik kan niet meer terug vinden waar ik het las, maar ik dacht wat een vreemde figuren hier die kleuren associeren met getallen...maar uhm het schijnt een normaal verschijnsel te zijn bij abnormale ( in de zin van abnormaal slim) figuren :wink:

check hier http://www.vpro.nl/programma/zomergasten/a...items/23535870/

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: synesthesie = kleuren zien bij getallen

Klopt synesthesie is een vrij veel voorkomende afwijking. De schotten die normaal tussen je verschillende kwabben zitten zijn weg. Je kan het ook aan de hersenen zien. Ik heb ooit eens twee mooie vergelijkende plaatjes gezien, van een synesthesie hersenschors en een 'gewone' hersenschors. Je ziet echt verschillen.

De impulsen die normaal alleen naar je oren gaan of naar je neus, komen nu bijvoorbeeld terecht bij je smaakzin. Dus zodra je iets hoort kan je ineens iets levensecht proeven.

Albert Einstein had synesthesie . Hij had dus ook emoties en smaken bij getallen. Ze hebben laatst voor de laatste maal voor een documantaire Einsteins hersenen uit de museum kelder ergens in Duitsland gehaald, om een 3d model te maken (de hersenen waren in schijfjes opgedeeld) bij dat 3d model zag je mooi de synesthesie in zijn hersenen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 150

Re: synesthesie = kleuren zien bij getallen

koffiris schreef:ik kan niet meer terug vinden waar ik het las, maar ik dacht wat een vreemde figuren hier die kleuren associeren met getallen...maar uhm het schijnt een normaal verschijnsel te zijn bij abnormale ( in de zin van abnormaal slim) figuren :wink:  

check hier http://www.vpro.nl/programma/zomergasten/a...items/23535870/
Ja Robbert Dijkgraaf hè?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: synesthesie = kleuren zien bij getallen

Ik heb die documentaire gezien. Zijn wiskunde en ruimtelijk inzicht gedeelte waren aan elkaar om het zo te zeggen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 3

Re: synesthesie = kleuren zien bij getallen

Er zijn heel veel soorten synesthesie:

-Grapheme-kleur synesthesie is de meest voorkomende soort. Je ziet dan letters en cijfers in kleur, en evt. weekdagen, maanden etc.

-Smaak-kleur/vorm: Als je iets eet/proeft zie je vormen of kleuren

-Smaak-tast: Als je iets eet/proeft voel je dingen in je handpalmen of vingertoppen.

-Woord-smaak: Als je iets hoort/leest proef je bepaalde smaken. Bijv. 'Edward' smaakt dan naar banaan.

-Geluid-kleur/vorm: Als je iets hoort, zie je ook vormen en/of kleuren.

Enz enz.

Er zijn allerlei maffe combinaties mogelijk.

Ze zijn er nog steeds driftig mee aan het onderzoeken en experimenteren, maar tot nu toe lijkt het erop dat verschillende zintuigen signaaltjes aan elkaar doorgeven. Een soort automatische associaties. Zoals een 'gewoon' mens bij het eten van een banaan aan geel zou denken, 'proeft' een synestheet bijvoorbeeld een paarse wolk met een groene streep aan de zijkant. En dat is dan weer voor iedere synestheet anders.

Zelf ben ik grapheme-kleur synestheet: ik zie letters, cijfers, weekdagen en maanden in kleuren.

En ook bij muziek zie ik vormen en kleuren. Je kan die kleuren en vormen niet 'bedenken' of sturen. Bij een bepaalde letter 'hoort' gewoon een bepaalde kleur, je kan dat niet veranderen.

Noorderlicht heeft er ook een uitzending over gemaakt:

http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/6506792/

Berichten: 597

Re: synesthesie = kleuren zien bij getallen

stel zo'n persoon met synthesie, dewelke een geluid hoort door kleuren te zien

-> hoort deze dan bij donkerblauw een andere toon dan bij lichtblauw ? Is dit verschil tussen donker- en lichtblauw rechtevenredig met het verschil in geluid?

dan zouden deze personen een melodietje kunnen horen bij een bepaald kleurenpatroon ?

Berichten: 3

Re: synesthesie = kleuren zien bij getallen

Donkerblauw zou dan inderdaad anders klinken dan lichtblauw.

Ken alleen niemand die het op die manier heeft. Meestal is het andersom, dat als je iets hoort er een kleur bij ervaart. Maar als je op die manier synesthetisch bent, dus iets hoort bij een kleur, je echt een melodietje zou kunnen horen.

Meestal zijn de kleuren en vormen niet 'gewoon blauw' of alleen maar geel, maar bepaalde tinten, intensiteit, donker-licht, glimmend of niet... Kan allemaal meetellen. Mijn M is bijvoorbeeld donkerblauw, maar de N is een grijzig soort midden-blauw, een beetje mat. Kleuren zijn dus heel specifiek.

Ik zag ook op tv dat Sean Day kookte volgens zijn synesthesie. Weet niet meer precies wat hij maakte, maar het was zoiets als kip met citroensaus, want de kleur van kipsmaak paste zo goed bij de kleur van citroensmaak. (En dan dus niet rozig met geel, maar de kleuren die hij op zijn synesthetische manier ervaart)

Reageer