Kreatinine bij een spierziekte patiënt

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Kreatinine bij een spierziekte pati

Ik heb hier een stukje gelezen over iemand met een spierziekte (Myasthenia Gravis) en de kreatinine waarde.

De GFR volgens MDRD is te laag; 81 ml/min./1.73m2 bij referentie >90. Maar, de kreatinine is nog binnen de referentie waarden voor de patiënte, namelijk 77 umol/l bij ref. 44-80. Behandeling en verder onderzoek blijft afwezig wegens normale kreatinine.

Ik vroeg mij af, of deze kreatinine niet te hoog is voor iemand met een spierziekte?

Ik weet het niet zo precies hoor, maar ik geloof dat de GFR ook best afhangt met gewicht (en vaak is iemand met deze/een spierziekte juist lichter dan gemiddeld, hoewel dat niet wordt meegenomen bij bloedonderzoek). En dat je bij een spierziekte, zoals deze, juist minder spiermassa hebt, ook omdat je minder beweegt.

Ik dacht zelf dan ook dat misschien deze 77 umol/l, ondanks dat het binnen de ref.waarden zit, misschien toch te hoog is en dus de pte een verminderde nierfunctie heeft.

Ik kan niets op internet vinden over de combi kreatinine en spierziekte. Kan iemand mij helpen met info zoeken of tips geven?

NB: het gaat om een casus die we konden lezen, en we moeten er zelf kijken waar we op kunnen komen qua verder onderzoek of ideeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kreatinine bij een spierziekte pati

Ik heb hier een stukje gelezen over iemand met een spierziekte (Myasthenia Gravis) en de kreatinine waarde.
Myashenia gravis is geen spierziekte maar een aandoening van de neuromusculaire overgang.
Jannemann schreef:Ik vroeg mij af, of deze kreatinine niet te hoog is voor iemand met een spierziekte?

...

En dat je bij een spierziekte, zoals deze, juist minder spiermassa hebt, ook omdat je minder beweegt.
Bij een spierzwakte krijg je atrofie van de spieren en daardoor kun je een hoger kreatinine krijgen. Een hoog kreat is dus het gevolg van de spierafbraak (vaak wel tijdelijk, CK is een veel betere marker, omdat je kreat al omhoog kan gaan van een marathon, flinke vleesmaaltijd, nierziekten etc.) Bij myasthenia gravis heb je echter geen atrofie dus zou je geen verhoogd kreat verwachten. Als de GFR te laag is en het kreat hoog-normaal verwacht je inderdaad dat de nierfunctie niet optimaal is. In dit geval is de nierfunctie nog heel erg redelijk.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer