Behoud van energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Behoud van energie

[attachment=5127:grafiek_...petentie.jpg]

Hallo,

De opdracht van het practicum is: schiet een pijltje weg met een geweertje en toon de wet van behoud van energie aan.

Ik schiet het pijltje weg van op een hoogte 'y' over een afstand 'x'. Ik werk met een horizontale worp (grafiek). dit is een tweedimensionale beweging en kan dus beschouwd worden als 2 eendim bewegingen. (onafhankelijkheidsbeginsel)

Dit zijn de energieomzettingen:

-voor de horizontale beweging: elastisch potentiële energie --> kinetische --> ...??

-voor de verticale beweging: gravitationele potenttiële energie -->meer en meer in kinetische omgezet want v=gt -->...?

in welke energie worden deze dan nog omgezet?

In het practicum heb ik echte waarden dus ik moet de beginenergie berekenen en de eindenergie en die zouden dan gelijk moeten zijn. Maar wat is de eindenergie wanneer het pijltje gevallen is? warmte? En is het dan nog wel mogelijk deze energie te berekenen? Anders zit ik wel in de problemen :eusa_whistle:
Bijlagen
grafiek_onderzoekscompetentie.jpg
grafiek_onderzoekscompetentie.jpg (7.98 KiB) 197 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Behoud van energie

Maar wat is de eindenergie wanneer het pijltje gevallen is? warmte?
yep
En is het dan nog wel mogelijk deze energie te berekenen?
berekenen wel. Niet direct die warmte, maar je kunt wél de kinetische energie berekenen van je pijltje juist voordat het de grond raakt. Op dat ogenblik is er namelijk alleen maar kinetische energie over, die een ogenblik later in warmte zal worden omgezet. Dat laatste aantonen zal in een schoolopstelling overigens niet meevallen, om niet te zeggen eigenlijk gewoon onmogelijk zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Behoud van energie

Probleem bij de opdracht vind ik wel, dat alle vormen van de energieën niet rechtstreeks meetbaar zijn

(afgezien van met een kWh-meter maar dat is hier niet relevant).

Daardoor kun je slechts indirect de behoudswet aantonen (terwijl er ook nog wrijvingswarmte onderweg ontstaat.)

Berichten: 24

Re: Behoud van energie

Oké bedankt voor de antwoorden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Behoud van energie

is het nu nog zaak om die bewegingsenergie vast te stellen vlak voordat het pijltje de grond raakt. Want anders is het geen practicum meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer