Soortelijke weerstand menselijk lichaam en water

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Soortelijke weerstand menselijk lichaam en water

ik moet voor mijn profielwerkstuk van natuurkunde weten wat de soortelijke weerstand is van het menselijk lichaam en van regenwater.

het profielwerkstuk gaat over onweer.

ik heb geprobeerd de soortelijke weerstand van een onderarm van een mens te berekenen, en dat heb ik als volgt gedaan:



R= (p x L) / A

R = de weerstand in Ohm

p = soortelijke weerstand in Ohm/meter

L = de lengte in meter

A = de dwarsdoorsnede in m²

stel je neemt de volgende waarden aan:

R = 750 Ω (weerstand normale huid)

L = 0,30 meter

A = 0,0058 m²

De formule R= (p x L) / A is om te bouwen naar R= p x (L/A).

En die formule is vervolgens weer om te bouwen naar ρ = R / (L/A)

Als je dan de gegevens invult krijg je als antwoord:

ρ = 750 / (0,30/0,0058) = 14,5 Ω/m

deze uitkomst lijkt me nogal laag, of heb ik dat verkeerd?

verder wil ik graag weten wat de soortelijke weerstand is van regenwater, ik heb overal gezocht maar kon nergens wat vinden. ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Soortelijke weerstand menselijk lichaam en water

alphie schreef:... Als je dan de gegevens invult krijg je als antwoord: ρ = 750 / (0,30/0,0058) = 14,5 Ω/m. Deze uitkomst lijkt me nogal laag, of heb ik dat verkeerd?

Verder wil ik graag weten wat de soortelijke weerstand is van regenwater, ik heb overal gezocht maar kon nergens wat vinden. ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Jouw waarde van 14,5 Ωm (geen breukstreep in de eenheid!) is eigenlijk nogal hoog vergeleken met de soortelijke weerstand van bloed en spierweefsel en dergelijke. Misschien past het bij botweefsel. Het is niet duidelijk hoe je de meetwaarde van 750 Ω precies verkregen hebt, maar mogelijk was dat voor een groot deel de hoge weerstand van een klein stukje huid. Die weerstand ontbreekt in je model van een simpele volumegeleider.

Zuiver regenwater is gedestilleerd water, dat is een heel slechte geleider.

Berichten: 3

Re: Soortelijke weerstand menselijk lichaam en water

die 750 Ω heb ik uit een meting van het volgende experiment http://www.scholieren.com/werkstukken/29841

zou iemand de soortelijke weerstand van een onderarm of een compleet menselijk lichaam nog eens na kunnen rekenen voor mij? Ik kom er niet uit en zoals jkien zei blijkt mijn waarde nogal hoog te zijn.

maar als regenwater een slechte geleider is, hoe is het dan te verklaren dat je overlevingskans kleiner is wanneer je in de regen loopt en het onweer dan wanneer het droog is en het onweert?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Soortelijke weerstand menselijk lichaam en water

Mij lijkt niet dat regenwater zo een slechte geleider is. Op Wikipedia valt bijvoorbeeld te lezen: “Clean” or unpolluted rain has a slightly acidic pH of about 5.2 but unpolluted rain also contains other chemicals. Ook staat er dat tijdens een onweersbui er stikstofoxide wordt gevormd, welke de pH verder verlaagt. Dit noemt men zure regen. Een lage pH waarde houdt in dat er veel ionen zijn, dus is de elektrische geleidbaarheid in het algemeen hoger.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Soortelijke weerstand menselijk lichaam en water

alphie schreef:die 750 Ω heb ik uit een meting van het volgende experiment http://www.scholieren.com/werkstukken/29841

zou iemand de soortelijke weerstand van een onderarm of een compleet menselijk lichaam nog eens na kunnen rekenen voor mij?
Als je een stroomlijn volgt dan gaat de stroom dwars door de huid, dan door het inwendige van de arm, en tenslotte nog een keer dwars door de huid, dat zijn als het ware drie weerstanden in serie. Je formule is niet goed toepasbaar op die drie weerstanden in serie; hij is alleen toepasbaar op het inwendige. Maar uit je werkstuk blijkt dat je vooral geinteresseerd bent in de weerstand van de huid, want die varieert bij de leugendetector. Dat is dus lastig.

Berichten: 1.379

Re: Soortelijke weerstand menselijk lichaam en water

Ik heb eens de z.g. leugendetector van de sekte Scientology onderzocht. Die gebruiken hem bij hun interviews met clienten.

Het bleek echter een gewone weerstandmeter met batterij te zijn zoals je die vindt op elke universeelmeter.

Het ging daarbij om het meten van de huidweerstand aan de binnenzijde van de hand. Die kan plotseling veranderen als je gaat zweten bij een moeilijke vraag.

Voor het meten van de lichaamsweerstand zou ik liever kiezen voor de vierpuntsmethode met vier op de huid geplakte electroden, op enkels en polsen. In hoeverre deze lichaamsweerstand gerelateerd is aan lichaamsfuncties of eigenschappen weet ik niet. In ieder geval wordt de huidweerstand erbij ge-elimineerd.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer