Motorvermogen berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Motorvermogen berekening

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post dus ik weet niet zeker of ik het goed doe...

Voor het profiel werkstuk moeten het motor vermogen berekenen.

Ik ben echter niet zeker hoe ik dit het best kan aanpakken.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor... toch trokken deze formules mij het meest aan:

De gemiddelde zuiger snelheid:

Cm = 2 x s x n

Oppervlakte zuiger:

Azuiger = ¼ x π x d²

Kracht op de zuiger:

Fzuiger = pi x ¼ x π x d²

Vermogen:

P = W x n = W / t

Effectief vermogen:

Pe = pe x ¼ x π x d² x s x n x z x a

Inwendig of geïndiceerd vermogen:

Pi = pi x ¼ x π x d² x s x n x z x a

waarbij ( n = constant)

Cilinder constante:

¼ x π x d² x s

Motor-constante:

¼ x π x d² x s x z x a

Pi = pi x constante => Pe = ηm x Pi

=> Pe = ηm x pi

Symbolen:

Pe = Effectief vermogen

Pi = Inwendig of geïndiceerd vermogen

pi = Gemiddelde geïndiceerde druk

d = Cilinder diameter

s = slag (zuiger-)

n = Aantal omwentelingen per seconde

z = Aantal cilinders

a = 1 voor een 2 slag dieselmotor

½ voor een 4 slag dieselmotor

Een heel aantal formules dus.

Nu moeten we het verandering in effectief vermogen weten.

Waarbij de variabel cilinder diameter verandert.. deze verandert van 38mm > 44mm

Slag blijft 43,1 mm

Het aantal omwentelingen lijkt mij ook vast staan? Dit omdat door een verandering van 1 variable die hoger word er door de formule een hoger getal uit gaat komen?

Ik ben het spoor dus bijster.. even voor de duidelijkheid:

Ik wil het eff vermogen berekenen bij

d= 38 mm

s=43,1 mm

n= (dit maakt naar mijn idee niet uit)

z=1

a=1

en daarna het eff vermogen bij

d=44mm

De rest blijft weer gelijk!

Denk ik nu veelste moeilijk of mis ik een aantal gegevens/variabelen?

Mijn doel is om het effectieve vermogen van een brommer te berekenen waarbij de enige veranderende variabel de cilinder inhoud is.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Motorvermogen berekening

Inderdaad een flinke stapel formules. Behalve voor goed ingewijden zijn die echter totaal niet te begrijpen omdat onduidelijk is wat de gebruikte grootheden voorstellen. Een verklarende lijst van afkortingen lijkt dan ook zeer zinvol. Heb je die ook ergens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Motorvermogen berekening

Voor zover ik de afkortingen aan je kan geven is het misschien handiger om het betreffende excel document te zien:

http://members.home.nl/pepijntje/Motorverm...Rendementen.xls

Eerst macro's activeren, dan onderaan op tabje motor vermogen.

Hier haal ik al mijn formules vandaan.. Ik hoop dat je hier wat wijzer van word..

Echter als dit te ingewikkeld is wil ik best een andere formule toepassen.

Als je nog meer afkortingen moet weten, vraag het dan maar!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Motorvermogen berekening

Ik bedoel het niet verkeerd en ook niet persoonlijk, maar ik heb er een hekel aan om in onbekende (en dus per definitie onvertrouwde) bestanden macro's te gaan openen. Is er geen andere oplossing?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Motorvermogen berekening

Geen probleem jho :eusa_whistle:

Ik heb hier 2 plaatjes waarop je het kan zien: http://gyazo.com/848701834b5912b4b84d6c1747abd6b3.png

en http://gyazo.com/503460a6a700e98b95a43572f951f29c.png

Dit is alles wat ik heb!

Nog maals bedankt voor je tijd!

Berichten: 473

Re: Motorvermogen berekening

Pepijntje schreef:Nu moeten we het verandering in effectief vermogen weten.

Waarbij de variabel cilinder diameter verandert.. deze verandert van 38mm > 44mm

Slag blijft 43,1 mm
Ipv al die formules op te sommen, waarom herleid je ze niet tot Peff=f(Cilinder diameter)?

Dan plaats je in een kolom van je Excel sheet diameters gaande van 38 tot 44mm en in de kolom ernaast het resultaat van je ene formule. Meer moet dat toch niet zijn? Of mis ik iets?

In een handomdraai heb je dan ook een mooi grafiekje met Peff in de Y-as en Cilinder diameter in de X-as.

Even in de kantlijn: Waarom moeten er macro's in die sheet staan, het zijn toch maar formules die moeten uitgerekend worden en dat kan toch in de sheet zelf?

Berichten: 6

Re: Motorvermogen berekening

Jou idee staat mij goed aan!

Echter wat is in dit geval f? Ik heb eigenlijk al bewezen dat een verandering/vergoting van een variabel tot een grotere kracht zal lijden omdat het anwoord groter zal worden, echter is de vraag hoe ik die verwerk in de formulen..

Want f moet ik op een er vandere manier berekenen...

Ik ben naar school toe, iig bedankt voor je bijdrage!

(Ps. Die macro's weet ik ook niet, ze kunnen idd gewoon uit blijven)

Berichten: 473

Re: Motorvermogen berekening

Pepijntje schreef:Jou idee staat mij goed aan!

Echter wat is in dit geval f? Ik heb eigenlijk al bewezen dat een verandering/vergoting van een variabel tot een grotere kracht zal lijden omdat het anwoord groter zal worden, echter is de vraag hoe ik die verwerk in de formulen..

Want f moet ik op een er vandere manier berekenen...

Ik ben naar school toe, iig bedankt voor je bijdrage!

(Ps. Die macro's weet ik ook niet, ze kunnen idd gewoon uit blijven)
Met die "f" bedoelde ik "in functie van".

't amusement op school ](*,)

Ik heb nog even naar de formules van Pe en PI gekeken en je kent eigenlijk alle termen behalve

respectievelijk pe en pI. Die komen in geen enkel andere formule voor :eusa_whistle:

Enig idee hoe je die moet berekenen, of is dat een gegeven?

Berichten: 6

Re: Motorvermogen berekening

Wat ik zo kan zien is dat er bij de eerst afbeelding zie ik boven in wel een aantal formules.

Maar hoe zou ik anders het motor vermogen kunnen uitrekenen..?

Alvast bedankt!

Berichten: 6

Re: Motorvermogen berekening

Mag dicht!

Reageer