Terugleggen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 78

Terugleggen

Kansrekening is niet zo ingewikkeld en zelfs met mijn beperking qua geheugencapaciteit moeten de meeste dingen nog lukken zonder er een naslagwerk bij te halen. Jammer genoeg kan ik me niks herinneren van de volgende kwestie: je pakt een knikker en bewaart hem (niet terugleggen) nadat je de volgende knikker hebt gepakt, leg je de oude weer terug (wel terugleggen).

Hoe los ik dan het volgende probleem op (herschreven van originele scenario, het is een gamekwestie namelijk):

op het strand spelen kinderen een spel met een strandbal, iemand gooit de bal omhoog en kopt hem vervolgens naar een willekeurig ander persoon, deze persoon moet hem ook naar iemand koppen. net zolang totdat de bal 4x is gekopt (inclusief beginnen). hoevaak kopt de persoon die begint gemiddeld de bal met X aantal persoon en N aantal keer koppen.

waar ik zelf al uit kwam is dat je altijd begint met

B = begin persoon

W = willekeurig ander persoon

B-W-?-?

je kopt dus al minimaal 1x maar voor de rest blijft het mij een raadsel om er een officiele formule uit te trekken. Los dit niet voor me op, maar help me op weg :eusa_whistle: .
There's only one person who can tell Pi, and thats me!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Terugleggen

Los dit niet voor me op, maar help me op weg :eusa_whistle: .
Naar hoeveel personen kan de 1e persoon koppen? En de 2e persoon (onafhankelijk van wie hij is), en de derde? enz.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 78

Re: Terugleggen

onbekend, er moet een formule gemaakt worden
hoevaak kopt de persoon die begint gemiddeld de bal met X aantal persoon en N aantal keer koppen.
There's only one person who can tell Pi, and thats me!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Terugleggen

onbekend, er moet een formule gemaakt worden
Wel, als er x personen zijn, dan kan de 1e persoon toch naar x-1 personen koppen? Hij kan namelijk niet naar zichzelf koppen. De 2e persoon kan ook naar iedereen buiten zichzelf koppen, dus dat zijn ook x-1 keuzemogelijkheden. De derde persoon heeft er ook x-1, enz.

Dus heb je N keer (x-1) keuzemogelijkheden. Hoe zou je nu verder gaan?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 78

Re: Terugleggen

dat was het eerste waar ik ook al achter kwam. het is alleen rot dat niet alle combinaties mogelijk zijn. (geen dubbel B).
There's only one person who can tell Pi, and thats me!

Berichten: 78

Re: Terugleggen

Ok, door analyse van een opgezette boom ben ik wel ergens achter gekomen.

Code: Selecteer alles


B

1/1

|

   1-2

   0/2

/		\

  B-2		B-1

 2/4

/	|	   |	\

1-2	B-1	   1-2	B-2		  2/8
de uitkomst is de som van die breuken.

de teller heeft de volgende bereken methode

teller = teller ((-1)^hoeveelstebreuk)*(vijanden-1)

de noemer heeft de volgende bereken methode

(vijanden-1)^(hoeveelstebreuk - 1)

dit kan ik wel programeren, maar dat hoort niet. Ik weet niet hoe "de som van" werkt. dus als iemand hiermee verder kan, ben ik al tevreden.
There's only one person who can tell Pi, and thats me!

Reageer