Tandbederf tegengaan met fluoride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Tandbederf tegengaan met fluoride

Hallo,

Ik ga met eierschalen (CaCO3) en ethaanzuur een zuuraanval op tanden ga nabootsen. Door de eierschalen in een bepaalde tijd in een fluoride oplossing te leggen, zal dit de zuuraanval tegen moeten gaan.

Dit is de reactievergelijking tussen de eierschalen en ethaanzuur:

CaCO3(s) + 2 CH3COOH(aq) --> Ca2+(aq) + 2 CH3COO-(aq) + CO2(g) + H2O(l)

Maar hoe kun je deze zuuraanval meten en daaruit concluderen dat fluoride het CaCO3 beschermt?

Berichten: 128

Re: Tandbederf tegengaan met fluoride

Je zou de eischalen voor en na de inwerking van zuur kunnen meten. Je hypothese kan dan zijn dat er een geringere gewichtsafname is bij de fluoridebehandelde eischalen. Dit kun je zowel absoluut als relatief meten.

Kanttekeningen:

- Tanden zijn niet gemaakt van CaCO3

- Het woord "zuuraanval" komt uit de reclame. Verifieer of zoiets wel echt bestaat en lees erover. Hoe sterk daalt de pH? Hoe snel, hoe lang? Is jouw zuurbehandeling hiervan ene goede nabootsing?

- Heb je enig idee hoe fluoride tanden kan beschermen? Hoe lang moet fluoride hiervoor worden toegediend? Gaat het direct de tanden in of moet het in het spijsverteringskanaal worden opgenomen?

Afhankelijk van het wetenschappelijk niveau waarop je dit onderzoek moet doen kun je je meer of minder aantrekken van dit soort opmerkingen.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Tandbederf tegengaan met fluoride

Even enkele opmerkingen aanbrengen:
Je zou de eischalen voor en na de inwerking van zuur kunnen meten. Je hypothese kan dan zijn dat er een geringere gewichtsafname is bij de fluoridebehandelde eischalen. Dit kun je zowel absoluut als relatief meten.
Dit zal dan toch wel heel miniem zijn veronderstel ik, en zo goed als niet meetbaar bij kleine hoeveelheden.
Tanden zijn niet gemaakt van CaCO3
Klopt, tanden bestaan voornamelijk uit glazuur en dentine, wat niet gelijk is aan calciumcarbonaat,... (zie reactie verder)
Het woord "zuuraanval" komt uit de reclame. Verifieer of zoiets wel echt bestaat en lees erover. Hoe sterk daalt de pH? Hoe snel, hoe lang? Is jouw zuurbehandeling hiervan ene goede nabootsing?
Dit bestaat wel degelijk! Zo is het bijv beter voor de tanden om een stuk zwarte chocolade te eten dan een zure appel! Dit omwille van de minder pH daling in de mond. De tanden zijn sterk gevoelig vanaf een pH lager dan +/- 4.

Hier de reactievergelijking van glazuur met een zuur.

Ca10(PO4)6 + 14H+
\( \rightleftharpoons \)
10Ca2+ + 6H2PO4- + H2

Ca10(PO4)6 = hydroxyapatiet of glazuur.

Of de nabootsing met eischalen wel goed is heb ik ook mijn bedenking bij :eusa_whistle: Vermoedelijk is het dus niet goed.
Heb je enig idee hoe fluoride tanden kan beschermen? Hoe lang moet fluoride hiervoor worden toegediend? Gaat het direct de tanden in of moet het in het spijsverteringskanaal worden opgenomen?
Het doel van fluor zal wel een neutralisatie reactie zijn, hoe lang men fluor moet toedienen weet ik ook niet maar ongeveer 2x 2minuten poetsen per dag zal wel een betekenis hebben.

Fluor wordt direct opgenomen doorheen het glazuur en gaat dus niet door het spijsverteringsstelsel!

Ook zou ik de proef anders aanpakken. Gebruik bijv. fosforzuur i.p.v. ethaanzuur. Fosforzuur komt vrij vaak voor en zit bijv. ook in Cola.

Groet

Kravitz
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Tandbederf tegengaan met fluoride

fluor (of liever gezegd fluoride) vervangt onder andere een deel van de OH-groepen in het glazuur door F-atomen. Daardoor wordt het beter bestand tegen zuur.

Zie hier (bijvoorbeeld)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 128

Re: Tandbederf tegengaan met fluoride

Dat zou betekenen dat kalk geen goed model is...
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Tandbederf tegengaan met fluoride

Dat zou betekenen dat kalk geen goed model is...
Klopt, een calciumfosfaat als model zou volgens mij stukken beter zijn.

Dan heb je toch al Ca3(PO4)2 wat toch al beter lijkt op Ca10(PO4)6 i.p.v. jouw carbonaat.

PS: calciumfosfaat is ook een vaste stof dus.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer