Vermogens

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Vermogens

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen actief, reactief , en schijnbaar vermogen ?

ik weet dat het actief vermogen het vermogen is verbruikt door de weerstanden in een schakeling , het schijnbaar vermogen is het vermogen indien alles uit weerstanden zou bestaan en het reactief vermogen ontstaat doordat er bijvoorbeeld door inductieve elementen vermogen kan geleverd ipv verbruikt worden.

Maar wat ik dan niet begrijp , bijvoorbeeld een elektromotor is een spoel (voor zover ik weet dan toch :eusa_whistle: ) en een motor levert een vermogen , maar , van waar komt dat vermogen dan ? want , bij een spoel is het faseverschil exact 90° waardoor er dus geen actief vermogen wordt geleverd, er is dan natuurlijk wel reactief vermogen , maar , ik denk toch niet dat dat een vermogen is dat naar buiten gebracht kan worden ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogens

Een motor is niet alleen maar een spoel, maar een tamelijk complexe wisselwerking tussen inductiespanning, voedingsspanning en stroom.

Als je de zaak vectorisch voorstelt kun je de b.v. de stroomvector ontbinden in een component die dezelfde richting heeft als de spanning, en een component die haaks op de spanning staat.

De component die dezelfde richting heeft veroorzaakt het actief vermogen, de component die haaks op de spannin staat veroorzaakt het reactief vermogen.

Wiskundig gezien:

Schijnbaar vemogen: S = U*I

Actief vermogen: P = U*I*cosphi

Reactief vermogen: Q = U*I*sinphi

Reageer