Ontwerp en berekenen van centrale verwarming

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Ontwerp en berekenen van centrale verwarming

Ik had laatst een boek met titel "Ontwerp en berekenen van Centrale Verwarming" in handen, echter het was een uitgave van 1971.

Ben nu op zoek naar een boek met dezelfde doelstelling, maar echter gebaseerd op hedendaagse waarden en normen.

Heeft er iemand voorstellen? Mag in de N, F of E taal zijn... maar liefst geen amerikaanse uitgave wegens de andere eenheden...

Berichten: 4.502

Re: Ontwerp en berekenen van centrale verwarming

Een beetje laat gezien,maar mogelijk heb je hier wat aan:

Zie FORISO-bestand op deze site:

http://oktagonfreeware.spaces.live.com

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ontwerp en berekenen van centrale verwarming

maar echter gebaseerd op hedendaagse waarden en normen.
Wat zou er intussen voor wezenlijks veranderd zijn?

De basis is nog steeds de bepaling van het warmteverlies naar de buitenwereld.

Berichten: 4.502

Re: Ontwerp en berekenen van centrale verwarming

Het wijzigen van de Kcal naar Watts;allemaal andere waarden bij de warmtegel.coeff.met bijbehorende andere uitkomsten in warmteberekeningen.

Een PT-zakboekje geeft alle normen en waarden op cv-gebied,simpelweg contact nemen met een adviesburo kan ook al veel data opleveren!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ontwerp en berekenen van centrale verwarming

Van kcal naar watts is toch geen wezenlijk verschil? Je rekent met andere eenheden, dus met andere getallen, maar het principe blijft gelijk.

Bovendien gaat het over 1971, toen moesten we toch ook al met watts rekenen, of heeft deze bedrijfstak dat pas later opgepakt? Ik heb altijd in de elektro gezeten, en daar kenden we alleen maar watts.

Berichten: 4.502

Re: Ontwerp en berekenen van centrale verwarming

De niet-electrosector begon nmm. pas in ca. 1978 zich omhoog te werken uit de calorie-berg,evenals de bouwsector.

Het begrip Kcal had voor mij lange tijd waarde,Watt alleen voor lampjes en ovens!

Ik begon in 1992 met het maken van ISO-programma's en Cv-berekeningen en haalde allerhande gegevens uit de caloriebak en werkte die later nog om in Watts.

Reageer