Vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Vergelijkingen

ik moet tegen morgen een test leren maar ik snap een vraagstuk niet.

twee cilindervormige vaten zijn voor een deel gevuld met water. In cilinder 1 staat het water 60 cm hoger dan in cilinder 2. de straal van het grondvlak van cilinder 2 is de helft van de straal van grondvlak van cilinder 1.

Men pompt water over van cilinder 1 naar cilinder 2.

De vraag is met hoevel cm is het water in cilinder 1 gezakt wanneer alle bij de cilinders even hoog staan.

alvast bedankt.

ps ik zit nog maar in het derde dus niet te moeilijk maken aub.

Berichten: 7.068

Re: Vergelijkingen

We noemen de straal van cilinder 1 \(R\). Beantwoord nu de volgende vragen:

1. Wat is het oppervlak van het grondvlak van deze cilinder?

2. Hoeveel volume zit er in 1 cm van deze cilinder?

3. Hoeveel volume zit er in \(h\) cm hoogte?

Na het beantwoorden van deze vragen heb je een formule gevonden die de hoogte en de straal van de cilinder relateren aan het volume. Je kunt nu dus uitrekenen hoeveel water er in de 60 cm zit. De 'extra' volume wordt nu verdeeld over beide cilinders.

4. Wat is het gecombineerde grondoppervlak van beide cilinders?

5. Hoeveel volume zit er in 1 cm van de gecombineerde cilinders?

6. Hoeveel volume zit er in h cm van de gecombineerde cilinders?

Het volume in de 60 cm van cilinder 1 wordt verdeeld over de beide cilinders. Je kunt met je antwoord bij vraag 6 uitrekenen hoe hoog het water dan komt. Het verschil met de oorspronkelijke 60 cm is dan de hoogte die gezakt is.

Berichten: 4

Re: Vergelijkingen

maar ik moet het met een vergelijking doen gaat dat dan ook met wat jij zegt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vergelijkingen

Ja hoor:

je drukt de hoogte in het ene vat uit in functie van..., en je drukt de hoogte in het andere vat uit in functie van...

Stel deze uitdrukkingen aan elkaar gelijk, en je hebt een vergelijking. Hoe je deze bijvoorbeeld kan opstellen, heeft EvilBro gesuggereerd.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 4

Re: Vergelijkingen

ja maar dat is het probleem een beetje ik weet dat ik een forumule een functie moet opstellen maar ik weet hoe ik er moet aan beginnen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vergelijkingen

Kijk eens naar je gegevens. Je weet hoe de ene straal zich verhoudt tot de andere en je weet hoeveel cm het water in de ene cilinder hoger staat dan in de andere. Stel aan de hand daarvan eens een vergelijking op.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 4

Re: Vergelijkingen

Kijk eens naar je gegevens. Je weet hoe de ene straal zich verhoudt tot de andere en je weet hoeveel cm het water in de ene cilinder hoger staat dan in de andere. Stel aan de hand daarvan eens een vergelijking op.
heb ik al geprobeerd ik had dan gezegd dat

de hoogte in cilinder 1 X+60 was

de hoogte in cilinder 2 X was

Maar dan weet ik niet hoe je de straal in die vergelijking zet

ik zou dan (X+60)/2 maar aan wat moet ik dat gelijk stellen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vergelijkingen

Als de straal van cilinder 1 de waarde r heeft, wat is dan de waarde van de straal voor cilinder 2, en welke formule gebruik je om de inhoud van een cilinder te berekenen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer