Vraagje over stroming van hoogfrequent geluid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Vraagje over stroming van hoogfrequent geluid

Speakers van gitaarversterkers hebben een irritante eigenschap: hoge frequenties hoor je vooral als je recht voor de speaker staat, midden en lage frequenties meer als je schuin voor de speaker staat. Dat knetterhoog is simpelweg pijnlijk voor je oren bij wat hogere volumes. En daarbij komt dat de positie waar je je als speler/hoorder bevindt van grote invloed is op hoe je de klank hoort.

Nu bestaan er zogeheten beamblockers. Dat is eigenlijk een speakerdome op een metalen strip die omgekeerd gemonteerd wordt voor de speaker, dus met de bolle kant naar de speaker toe. Zie plaatje hieronder. Dat ding moet ervoor zorgen dat het hoog dat recht van voren uit de speaker komt, geblokkeerd wordt (en dat doet ie goed) en ook dat het hoog zodanig naar de zijkant van de speaker wordt geleid dat het zich samen met het laag verspreidt de ruimte in. En dat gebeurt dus niet. Het hoog wordt wel gedempt, maar niet naar buiten geleid, of gereflecteerd.

Nu was mijn idee dat dit wel te bereiken is met een kegel ipv bol op de strip. En harder materiaal dan een papieren dome zou ook moeten schelen. Dus ik heb er zelf eentje gemaakt, en inderdaad, zo op gehoor werkt dat beter. Nu zou het natuurlijk heel goed kunnen dat er iets van een optimale vorm zou kunnen bestaan, wellicht anders dan een kegel, die een nog beter resultaat geeft m.b.t. het verspreiden van hoge frquenties.

Maar ik weet verder niets van aerodynamica, dus wellicht kan iemand anders hiermee helpen?
Bijlagen
installation.jpg
installation.jpg (41.15 KiB) 171 keer bekeken

Reageer