Internetbrowser

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Internetbrowser

Vanaf vandaag krijgen alle bezitters van een PC met Windows een keuzescherm waarop je moet aangeven welke browser je wil gaan gebruiken. Dit om het monopolie van Microsoft te doorbreken.

Ik heb toch wel vraagtekens bij deze actie.

Om te beginnen: als je voor een bepaalde browser kiest, verwerp je daarmee dan alle andere?

Verder vraag ik me af wat de zin van deze actie is. Het is nu toch al mogelijk om een andere browser te kiezen? En het is toch ook mogelijk om meerdere browsers naast elkaar te gebruiken?

Dus ik vraag me af wat dit nou toevoegt aan wat we al hebben/kunnen.

Berichten: 300

Re: Internetbrowser

opzich, is de toegevoegde puur technis waarde niks.

de enige bedoeling van deze maatregel is om de gebruiker die wat minder vlot is met de pc een duidelijk keuze te geven en zo duidelijk te maken dat er meer is dan alleen internet explore. verder verander er niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Internetbrowser

De keuze is er voor iedereen natuurlijk al maar je moet je niet vergissen: mijn moeder had geen idee dat er meer is dan Explorer. Ik vraag me af of overstappen naar bijvoorbeeld Firefox voor haar voordelen heeft (dat wordt ook pas echt interessant door add-ons).

Een tijdje geleden heb ik dat overigens wel gedaan en ik geloof niet dat het haar veel uitmaakt :eusa_whistle:

Maar moeten we gaan kiezen? Blijkbaar.

Wat het toevoegt? Een cover-your-arse verhaal van Microsoft lijkt me. Wat zal het Microsoft eigenlijk uitmaken of ik Explorer, Firefox of Chrome gebruik?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Internetbrowser

Wat het toevoegt? Een cover-your-arse verhaal van Microsoft lijkt me. Wat zal het Microsoft eigenlijk uitmaken of ik Explorer, Firefox of Chrome gebruik?
Ze werden bij microsoft verplicht door de Europese Unie. Overigens is er weltezeker een reden dat Microsoft ook een monopolie op hun software willen (ook al geven ze ze gratis weg).

Het maakt trouwens microsoft wel degelijk (VEEL) uit. Vandaar ook de honderden miljarden (!) aan boetes die ze er al voor betaald hebben.

In eerste instantie enkel om ze te verkopen natuurlijk, doordat ze je product een meerwaarde bieden. Dit is echter al lang niet meer het geval voor Internet Explorer, dus treedt er een ander mechanisme in werking (niet enkel bij microsoft trouwens).

Een Operating System (besturingssysteem) wordt beslist op zijn 'killer applications', dit was vroeger bij microsoft de spreadsheet als ik me niet vergis. De makers van de OS zorgen dus ook dat deze aanwezig zijn, door ze meestal zelf te maken, en er dan voor te zorgen dat ze enkel op je systeem draaien.

Als er dus concurrentie optreedt die op alle systemen draait, moet je er voor zorgen dat die niet verder ontwikkelt. Want firefox en opera werken ook op linux en macintosh, dus waarom zou je nog een windows kopen? Deze moeten dus (zo snel mogelijk) doodgeconcureerd worden. Het lijkt er de laatste jaren namelijk op dat de meeste killerapplicaties van het moment, net zo goed werken op gratis (linux) systemen. Van de andere, zoals foto- en videobewerking heeft macintosh al de toppositie. De browser is dus een grote troef.

Een andere reden (specifiek voor browsers) is dat mensen geen reclame op hun computer willen, maar reclame op het internet doodgewoon vinden. Dus door extra diensten (*ahum* websites *ahum*) te promoten, zoals de MSN-startpagina, bing-zoekmachine, hotmail-mail, smokkel je reclame (en dus winst) mee.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Internetbrowser

De reden is uiteraard dwang vanuit de EU, het praktische resultaat laat zich verder afwachten.

Wat ik me wel afvraag: als je nou een mac koopt, moet je daar dan ook een keuze krijgen voor alternatieven naast safari?

Persoonlijk vind ik het grote onzin: Als MS zijn browser gratis wil bundelen met het OS, dan moet dat gewoon kunnen. De gebruiker wordt geen strobreed in de weg gelegd om alsnog een andere browser te installeren en deze standaard voor alles te gebruiken. MS weert daarmee niet actief de alternatieven, maar geeft slechts haar eigen product default en kostenloos mee.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Internetbrowser

MS weert daarmee niet actief de alternatieven, maar geeft slechts haar eigen product default en kostenloos mee.
Ze bouwt wel haar monopoliepositie verder uit door concurrerende softwarebedrijven het gras voor hun voeten weg te maaien. Niet vanuit een beter product, maar vanuit een monopoliepositie in een ander domein. En monopolies zijn slecht voor een markt, ze zorgen voor inefficiëntie (en een stop op inovatie).

Overigens denk ik dat de actie een druppel op een hete plaat is. Als je niet weet dat er verschillende browsers zijn, weet je over het algemeen ook niet goed wat een browser precies is. Laat staan dat je er een nieuwe zou willen leren kennen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Internetbrowser

Toch vind ik wat MS doet met zijn browsers niet zo heel kwalijk. Veel erger zijn m.i. fabrikanten van hardware die het toepassen van andere os'en, draaien van eigen applicaties en dergelijke dwarsbomen. Als de EU dan toch iets moet doen zou ik eerder daar beginnen.

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen argumenteren dat grote linux distributies apache pushen als webserver - iets dat wellicht waar is, maar waar niemand moeilijk over doet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Internetbrowser

Ze bouwt wel haar monopoliepositie verder uit door concurrerende softwarebedrijven het gras voor hun voeten weg te maaien.
Dat is nou juist iets wat ik niet zie. Zie mijn opmerking in het startbericht. Het is nu al mogelijk om een andere browser te installeren, en zelfs meerdere naast elkaar. Dus waar zit dat monopolie dan?

Monopolie zie ik alleen maar als je er niet omheen kan, maar hier kan je als gebruiker wel degelijk omheen.

De hele actie wekt op mij de indruk dat Microsoft gedwongen wordt om reclame te maken voor zijn concurrenten.

Uit de manier waarop de persberichten zijn verwoord kun je de indruk krijgen dat je nu moet kiezen voor een browser, en dat is het dan. Geen enkele nuancering. En dat was eigenlijk de kern van mijn vraag: moet je nu exclusief kiezen voor één browser? Ik hoop het niet, en ik denk ook van niet. Maar dan blijft de vraag: wat is dan de toegevoegde waarde van deze actie? De klant kan nog steeds wat hij eeerder ook al kon.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Internetbrowser

klazon schreef:Dat is nou juist iets wat ik niet zie. Zie mijn opmerking in het startbericht. Het is nu al mogelijk om een andere browser te installeren, en zelfs meerdere naast elkaar. Dus waar zit dat monopolie dan?

Monopolie zie ik alleen maar als je er niet omheen kan, maar hier kan je als gebruiker wel degelijk omheen.
Probeer internet explorer eens te 'uninstallen'. Het is niet onmogelijk, maar zeker niet gemakkelijk (allez, je moet weten hoe je bestanden verwijdert voor windows geboot is, en weten hoe je het registry aanpast...)

Verder oordeelde de EU al lang geleden (10 jaar?) dat browsers niet samenhoorden met een OS. Dus als je een OS koopt, mag er geen browser inzitten. Als reactie zorgde Microsoft ervoor dat (internet) explorer een essentieel stuk vormde van de OS, en dus zogezegd automatisch een deel van de OS was. De EU kon er niet mee lachen, en nu zoveel jaren en monsterboetes later, gaat microsoft water bij de wijn doen.

Je kunt het vergelijken met een ketchupmerk H. dat concurrent is van een maïsmerk X. Het ketchupmerk heeft een monopolie op ketchup, maar moet zijn maïsmarkt delen met het maïsmerk X. H. besluit zijn ketchup (met monopolie) wat duurder te maken, en er 'gratis' maïs bij weg te geven. Mensen hebben meer ketchup nodig dan maïs, en dus kopen ze geen maïs meer van merk X. Merk X. gaat overkop, H. stopt met maïs gratis weg te geven en vraagt nu meer geld voor zijn maïs dan vroeger. H. heeft nu dankzij koppelverkoop een monopolie op zowel zijn maïs als zijn ketchup.

Monopolieposities zijn uit te breiden, en software is omwille van zijn enorme schaalvergroting vrijwel automatisch een monopolie. De EU probeert zoiets zo veel mogelijk te vermijden, omdat monopolie op zowel de ketchup als de maïs slecht is voor de markt (inefficiënt en werkt inovatie tegen).

En dit zeg ik niet omdat ik niet van microsoft houdt. Ik heb een hekel aan Linux en Macos, maar je moet een paard een paard durven noemen. Je kunt volgens mij de uitgebreide uitleg van de business zien in een reportage ( "triump of nerds" ), vooral deel 3 is interessant. Software is een cut-throat business, en de hoofdrolspelers maken daar geen geheim van, hoor.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Internetbrowser

Probeer internet explorer eens te 'uninstallen'. Het is niet onmogelijk, maar zeker niet gemakkelijk
Je hoeft het toch niet te unistallen? Je kan het ook gewoon niet gebruiken.

Niet mijn keus, want ik werk uitsluitend met IE, en het bevalt me uitstekend. Nog nooit iets tegengekomen wat ik er niet mee kon.

Ik heb eens een paar weken noodgedwongen met Firefox gewerkt, maar dat werkte voor mijn gevoel zo anti-intuïtief dat ik blij was er mee te kunnen stoppen.
Verder oordeelde de EU al lang geleden (10 jaar?) dat browsers niet samenhoorden met een OS.
Op dit punt heb ik een heel andere kijk op de zaken dan de EU. In hun strijd tegen oneerlijke concurrentie zijn ze te ver doorgeschoten. Wie is de EU wel dat ze kunnen bepalen hoe een fabrikant zijn software samenstelt? Als een fabrikant echt dingen doet die de mensen niet aanstaan, dan wordt dat vanzelf afgestraft door een kopersstaking. Daar hebben we de EU niet voor nodig. Maar dat gebeurt niet, want MS is nog steeds de grootste. Dus blijkbaar is de meerderheid van de klanten tevreden met wat Microsoft levert.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Internetbrowser

Je hoeft het toch niet te unistallen? Je kan het ook gewoon niet gebruiken.
IE start bij mij nog steeds te pas en te onpas op, links op MSN-messenger, vanuit microsoft Word openen steeds IE. Gewoon niet meer gebruiken gaat niet.
Op dit punt heb ik een heel andere kijk op de zaken dan de EU. In hun strijd tegen oneerlijke concurrentie zijn ze te ver doorgeschoten. Wie is de EU wel dat ze kunnen bepalen hoe een fabrikant zijn software samenstelt? Als een fabrikant echt dingen doet die de mensen niet aanstaan, dan wordt dat vanzelf afgestraft door een kopersstaking. Daar hebben we de EU niet voor nodig. Maar dat gebeurt niet, want MS is nog steeds de grootste. Dus blijkbaar is de meerderheid van de klanten tevreden met wat Microsoft levert.
Als de EU al niet meer iets er aan mag doen, wie gaat het wel doen? Vind jij het helemaal niet zorgwekkend dat meer dan 50% van de consumenten zelf nog nooit de concurrentie geprobeerd heeft (of zelfs van concurrentie gehoord heeft)? Uiteraard zijn ze tevreden over wat Microsoft levert :eusa_whistle: Ik vraag me zelfs af of er een andere markt is waar dit het geval is...

Overigens is het niet zo dat de EU verboden heeft dat IE verkocht wordt, of dat het gratis weggegeven wordt. Op zich snap ik niet wat je tegen de maatregelen kunt hebben. Ook de monsterboetes betaalde microsoft liever dan er iets aan te doen, wat toch ook wel op iets wil wijzen?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Internetbrowser

Ook de monsterboetes betaalde microsoft liever dan er iets aan te doen, wat toch ook wel op iets wil wijzen?
Ik had eigenlijk verwacht dat ze de rechtmatigheid van die boetes zouden aanvechten.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Internetbrowser

IE start bij mij nog steeds te pas en te onpas op, links op MSN-messenger, vanuit microsoft Word openen steeds IE. Gewoon niet meer gebruiken gaat niet.
MSN gebruik ik niet, maar vanuit Word (toen ik dan nog gebruikte) werd Firefox gewoon gestart aangezien ik dat als default browser heb gedefinieerd. Dat IE, Opera en Chrome ook nog geïnstalleerd zijn maakt wat dat betreft niet uit. (XP overigens)
Als de EU al niet meer iets er aan mag doen, wie gaat het wel doen? Vind jij het helemaal niet zorgwekkend dat meer dan 50% van de consumenten zelf nog nooit de concurrentie geprobeerd heeft (of zelfs van concurrentie gehoord heeft)?
Eerlijk gezegd: nee. Als men tevreden is, waarom moet je dan nog gaan zeuren? Er zijn zat mensen die geen behoefte hebben aan die keuze. Ze willen simpelweg een computer met besturingssysteem en browser. Welk logo erop staat doet er voor hen niet toe, als het maar werkt en ze het begrijpen.
Op zich snap ik niet wat je tegen de maatregelen kunt hebben. Ook de monsterboetes betaalde microsoft liever dan er iets aan te doen, wat toch ook wel op iets wil wijzen?
Persoonlijk vind ik het ook een beetje overtrokken. Er word ook niet gevraagd welke verkenner je wil (er is immers ook Total Commander om maar eens wat te noemen) en welk kladblok (gewoon kladblok is 3x niets, geef mij maar Notepad++).

Verder vind ik de hele heisa rondom Microsoft nogal apart als je naar Apple kijkt met de iPod en iTunes om maar eens wat te noemen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Internetbrowser

Een aardig stukje over de browser wars staat op wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Browser_wars
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Internetbrowser

Eerlijk gezegd: nee. Als men tevreden is, waarom moet je dan nog gaan zeuren? Er zijn zat mensen die geen behoefte hebben aan die keuze. Ze willen simpelweg een computer met besturingssysteem en browser. Welk logo erop staat doet er voor hen niet toe, als het maar werkt en ze het begrijpen.
En dat is inderdaad een grote meerderheid, maar dat is eigenlijk het probleem helemaal niet. Meer zelfs, volgens mij is het hier zelfs volledig irrelevant geweest. Het is niet daarom dat ze de monsterboetes gekregen hebben, maar hierom:
Microsoft's vast resources allowed IE to remain free as the enormous revenues from Windows were used to fund its development and marketing. Netscape was commercial software for businesses but provided for free for home and education users; Internet Explorer was provided as free for Windows users, cutting off a significant revenue stream.
Another advantage was that Microsoft Windows had over 90% share of the operating system market.
En wat gebeurde er:
The effect of these actions was to "cut off Netscape's air supply"[6]. These actions eventually led to the United States Microsoft antitrust case in 1998 which found that Microsoft had abused its monopoly on operating systems to unfairly dominate the market and eliminate competition.
Met als resultaat:
The first browser war ended with Internet Explorer having no remaining serious competition for its market share. This also brought an end to the rapid innovation in web browsers; until 2006 there was only one new version of Internet Explorer since version 6.0 had been released in 2001.
Monopolievorming fnuikt innovatie.

(Met dank aan Bart voor de bron)
Ger schreef:Persoonlijk vind ik het ook een beetje overtrokken. Er word ook niet gevraagd welke verkenner je wil (er is immers ook Total Commander om maar eens wat te noemen) en welk kladblok (gewoon kladblok is 3x niets, geef mij maar Notepad++).

Verder vind ik de hele heisa rondom Microsoft nogal apart als je naar Apple kijkt met de iPod en iTunes om maar eens wat te noemen.
Er is ook een verschil tussen eerst verschillende concurrerende bedrijven hebben, en dan de markt volledig overnemen of eerst ingebouwd zijn in een besturingssysteem, en dan een concurrerende markt willen creëren.

I-Tunes heeft maar 25% van de muziekverkoop, en 69% van de (legale) digitale verkoop. Dat is nog geen monopolie, zeker niet als je de illegale verkoop meerekent. Ipod zit op 73,8%, wat inderdaad ook op monopolievorming lijkt, maar het is nog lang geen monopolie, er zijn wel degelijk serieuze concurrenten die voor innovatie zorgen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer