Titratie practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Titratie practicum

Wij hadden vorige week practicum titratie en nu moeten we er een verslag over schrijven.

In een maatkolf van 1,00 liter waren 40 Napoleonsnoepjes opgelost (249,69 gram). We verdunden een gedeelte hiervan 4 keer mbv een pipet en maatkolf van 100,0 ml.

Vervolgens pipetteerden we 10,00 ml van de verdunde oplossing in een erlenmeyer. Daarna titreerden we met een 0,025M NaOH-oplossing tot kleuromslag (indicator = fenolftaleien).

We hebben 10,61 ml natronloog gebruikt.

We moeten berekenen hoeveel gram citroenzuur (wat dus in de napoleonsnoepjes zit) er in 100g snoepje zit.

Ik heb echt geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Kan iemand me helpen? Ik weet wel dat citroenzuur C6H8O7 is en dat dit een zwak zuur is. Dit reageert dan met natronloog (het reageert met de OH). Je krijgt deze reacte: C6H8O7 + OH- <=> C6H7O7 + H2O (het is toch een evenwicht omdat je te maken hebt met een zwak zuur)?

Berichten: 24

Re: Titratie practicum

Ik weet nu wel ongeveer wat ik moet doen. Ik moet alleen weten wat de reactievergelijking tussen citroenzuur en natronloog precies is. Klopt de reactievergelijking die ik hierboven heb getypt? En ik moet ook weten hoeveel H+ionen citroenzuur per molecuul afstaat. Weet iemand dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Titratie practicum

Je krijgt deze reacte: C6H8O7 + OH- <=> C6H7O7 + H2O (het is toch een evenwicht omdat je te maken hebt met een zwak zuur)?
Reactievergelijking is fout. Zoek eerst eens uit wat de struktuurformule van citroenzuur is: hoeveel zuurgroepen heeft het?

En vergeet dat evenwicht maar. NaOH is een sterke base en alle citroenzuur zal volledig geneutraliseerd zijn bij de pH van de gebruikte indicator.

Alle berekeningen daarna in molen doen.

Je weet hoeveel mol NaOH je gebruikt hebt, dus je weet via de juiste reactievergelijking hoeveel mol citroenzuur er getitreerd moet zijn.

Daarna rekening houden met alle verdunningen en via molmassa vindt je dan gevraagde grammen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 24

Re: Titratie practicum

Citroenzuur kan volgens mij drie H+jes afstaan. Zou je misschien de reactievergelijking kunnen geven? Is het niet gewoon 3 C6H5O7 + 3OH- -> 3 C6H5O7- + 3 H2O

Maar maakt het eigenlijk veel uit of ik nou de vorige of deze reactie gebruik? Want de molverhoudingen zijn bij beide reacties 1:1 (3:3).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Titratie practicum

Citroenzuur kan volgens mij drie H+jes afstaan.
Correct.
Want de molverhoudingen zijn bij beide reacties 1:1 (3:3)
Nee, want de eerste opmerking betekent dan toch dat één citroenzuurmolekuul zal reageren met drie OHminnetjes, denk je ook niet?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 24

Re: Titratie practicum

Ah, ja klinkt logisch. Maar ik zit in de knoop met de reactievergelijking.. Zou je die aub kunnen geven? En als de oplossing met citroenzuur 4 keer wordt verdund, moet ik de concentratie die ik heb berekend toch uiteindelijk delen door 4?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Titratie practicum

C6H8O7 + 3 OH- -> C6H5O73- + 3 H2O
En als de oplossing met citroenzuur 4 keer wordt verdund, moet ik de concentratie die ik heb berekend toch uiteindelijk delen door 4?
Je rekent vanaf de titratie terug. Dus moet je bij een verdunning van 4 het titratieresultaat juist met 4 vermenigvuldigen om de oorspronkelijke oplossing te krijgen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer