Stabiliteit van de euro.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 926

Stabiliteit van de euro.

Op dit moment staat de euro nogal onder druk mede ten gevolge van de ontwikkelingen in Griekenland, althans zo lees ik dat.

Ik krijg op termijn vanuit nederland zeer geregeld euro's binnen terwijl ik zelf in Denemarken woon. Ik kan hier of in nederland een euro rekening openen maar ik kan hier ook de euro's omwisselen tegen deense kronen.

Ik zal ongetwijfeld moeten omwisselen tegen deense kronen daar de bedragen te groot zijn en ik deze ook aktief moet gebruiken.

De vraag is hoe de verhouding euro versus deense kroon nu ligt en op termijn gaat liggen. Is daar iets zinnigs over te zeggen?
nothing will change without a rebel

Berichten: 91

Re: Stabiliteit van de euro.

Nee, daar is niets zinnigs over te zeggen.

Als iemand de koers over een maand b.v zeker wist dan was hij over een maand multimiljonair.

Georg Soros is het wel eens gelukt door te speculeren op de val van het engelse pond t.ov.de D-mark

en verdiende er een smak geld mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Stabiliteit van de euro.

Het blijft speculeren. Je kunt trendanalyses doen, de nieuwsberichten in de gaten houden en op basis daarvan grafiekjes maken met de te verwachten verlopen van de waarde van kronen en euros. Als volgende week echter een grote Deense bank failliet gaat of er een enorm tekort blijkt in de rijksbegroting van Denemarken gaat het weer een hele andere kant op.

Beleggen in valuta is wat dat betreft niet zoveel anders dan beleggen in aandelen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Stabiliteit van de euro.

Begrijp ik dat ik op korte termijn moet denken en niet op lange termijn ?
nothing will change without a rebel

Berichten: 1.425

Re: Stabiliteit van de euro.

Dat is aan jouw toch wel besteed :eusa_whistle:

inflatie, inflatieverwachtingen, economische groeiverwachtingen, de handelsbalans en vooral het gemak waarmee een eventueel tekort gefinancierd wordt (zijn de overheidsfinanciën op orde) zijn de fundamentele factoren die de wisselkoers bepalen. Verder is in dit geval van groot belang dat over het algemeen de rente hoger is in een klein valutagebied dan een groot valutagebied. Het zou me niet verbazen als een spaarrekening in kronen een hogere reële rente oplevert. Ook kun je in het algemeen stellen dat je veel minder risico loopt als je inkomsten en verplichtingen in dezelfde valuta zijn. Als je helemaal geen valutarisico wilt lopen moet je niet alleen je euroinkomsten direct in kronen omzetten maar ook dmv opties of futures de toekomstige risicos afdekken. Ik weet overigens niet of de Deense centrale bank niet intervenieert op de valutamarkt om de koers t.o.v. de euro relatief stabiel te houden. Als ik hier kijk zit er bijzonder weinig beweging in:

http://nl.exchange-rates.org/history/DKK/EUR/T
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Stabiliteit van de euro.

Ik kan je :eusa_whistle: plaatsen !

Het verschil in rentevergoedingen in dk en nl weet ik zo niet, een 24 mnds spaarrekening met evt tussentijdse opnamemogelijkheid geeft sinds najaar 2009 3,5% rente, een rekening courant 0.125%.

Hypotheekrente is v.a. 1,5% (welke systeem kies je )

DK heeft een vrij stabiele economie. De koersen veranderen inderdaad nauwelijks. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in dk dan nl.

Maar DK kan ook toch overgaan op de euro, de bevolking wil niet, de rechtse politiek wel ( belangen bedrijfsleven)

Ik ga even nadenken over de antwoorden.

Tusend tak
nothing will change without a rebel

Berichten: 597

Re: Stabiliteit van de euro.

Zoals Adpruys reeds stelde, de koers DKK/EUR is zeer stabiel geweest de laatste jaren.

(zie ook http://www.behr.nl/Beurs/H/eur.dkk.html)

Persoonlijk vind ik de Euro op lange termijn veiliger dan de valuta van 1 land.

Het risico is meer versrpeid in de Euro-landen.

Ik als Belg mag blij zijn dat wij tot de Euro-landen behoren, want ik denk dat de oude Belgische Frank flink gedevalueerd zou geweest zijn door de crisis van Fortis en consoorten.

Kijk naar de Britse Pond, die heeft ook klappen gekregen door de bankencrisis.

(en wij maar gaan kerstshoppen in Londen :-) )

Maar op korte termijn moet je inderdaad kijken naar wat u het beste rendement qua intresten geeft.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Stabiliteit van de euro.

Ik begrijp wel dat de EU als mantelorganisatie een bepaalde organisatie kracht heeft, maar binnen die EU duiken er in ieder geval berichten op dat nieuwe en bestaande zwakke landen een druk uit kunnen oefenen op die EU munt, bv Griekenland en -ex- Oost Europese landen. Ik geloof dat Italie ook nog een zware dobber kent.

Derhalve zou je kunnen zeggen dat in dit verband Denemarken een sterkere organisatie kracht kent.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Stabiliteit van de euro.

Ik denk dat weinigen het zouden betreuren als Denemarken, Zweden en de UK de euro invoeren (muv de inwoners aldaar misschien). :eusa_whistle:

Hoedanook: ik heb niet het idee dat je een significant voordeel zult krijgen uit een keuze voor A of B. Ik ben eens teruggegaan tot 2005 en toen was de Euro 7,46 Kroon waard, nu 5 jaar later is het 7,44. In de tussentijd is het niet veel meer of minder geweest (een kort piekje van 7,49 toen de kredietcrisis oversloeg naar Europa). Als ik jou was zou ik dus kiezen voor de route die jou het meeste gemak oplevert.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 91

Re: Stabiliteit van de euro.

benb doet het altijd goed ,want in de eventueel hogere rente in DK is het hogere risico reeds verdisconteert.

De koers op dit moment van de Deense kroon is gebaseerd op duizend en een factoren.

Nog veel meer dan we met zijn allen hier bij mekaar kunnen schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Stabiliteit van de euro.

Ger schreef:Ik denk dat weinigen het zouden betreuren als Denemarken, Zweden en de UK de euro invoeren (muv de inwoners aldaar misschien). :eusa_whistle:

Hoedanook: ik heb niet het idee dat je een significant voordeel zult krijgen uit een keuze voor A of B. Ik ben eens teruggegaan tot 2005 en toen was de Euro 7,46 Kroon waard, nu 5 jaar later is het 7,44. In de tussentijd is het niet veel meer of minder geweest (een kort piekje van 7,49 toen de kredietcrisis oversloeg naar Europa). Als ik jou was zou ik dus kiezen voor de route die jou het meeste gemak oplevert.
Noorwegen er ook maar bij doen. Het is een uitermate sterk en stabiel land, niettegenstaande is de noorse kroon (valutahandel) in 1 jaar met 9 % is gedaald tov de euro.

Als ik de bevolking als basis neem dan zal die euro er heel moeilijk komen. Alhoewel, in een denemarken poll (jaar geleden) gebleken is, dat van 51% van de bevolking er voor is.
nothing will change without a rebel

Berichten: 597

Re: Stabiliteit van de euro.

Noorwegen er ook maar bij doen. Het is een uitermate sterk en stabiel land, niettegenstaande is de noorse kroon (valutahandel) in 1 jaar met 9 % is gedaald tov de euro.
De Noorse Kroon is inderdaad een sterke munt. De terugval is voornamelijk te wijten aan de olieprijzen die sterk gedaald zijn.

De Noorse Kroon en olieprijzen zijn sterk gerelateerd.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 91

Re: Stabiliteit van de euro.

Noorwegen moet eerst nog eens lid willen worden van de EU.Daarna pas de Euro.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Stabiliteit van de euro.

Noorwegen moet eerst nog eens lid willen worden van de EU.Daarna pas de Euro.
Zo'n 100 jaar geleden was Noorwegen een provincie van Denemarken. Als ik de mentaliteit van de bewoners van beide landen goed kan begrijpen, dan zit dat er niet in.

Er komt juist steeds meer weerstand tegen de EU.

Treffend in deze gedachte vond ik, dat een half jaar geleden Denemarken haar grenzen weer wilde dicht gooien. Het was een gezamenlijke politieke aktie van de Dansk Folkeparti (nogal PVV) en de social demokraten (nogal PvdA).

Het is uiteindelijk tegengehouden maar het is als onderwerp zeker niet van de baan.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Stabiliteit van de euro.

Ik kwam vandaag dit stukje tegen en ben benieuwd wie er er op reageeert en met welke bericht dan wel .

Hoezo paniek

Van demissionair minister van Financiën de Jager moet gezegd worden dat hij lef heeft en ook nog eens eerlijk is. Onomwonden twitterde hij dat de Europese banken een mega groot probleem hebben als Griekenland omvalt. Dat Griekenland voorlopig kopje onder gaat staat helemaal vast. Ook staat vast dat geen enkel Europees steunplan soelaas biedt. Griekenland moet naar het IMF. Dat kan echter alleen als het vrijwillig uit de euro stapt.

Oeps

Op dat moment valt Europa. Dat heeft minister de Jager met zoveel woorden gezegd. Opmerkelijk is dat er vanmiddag vertrouwelijk overleg met de Tweede Kamer is tussen de Minister en Nout Wellink, de president van DNB. De vraag is waarom dat overleg vertrouwelijk moet zijn. Daaraan voorafgaand is het de vraag waarom niet eerder bekend was dat de Europese banken zoveel gevaar lopen. Overal in Europa zijn de banken aan stresstests onderworpen. Kennelijk is het risico van een landenfaillissement niet meegenomen.

Waanzin of werkelijkheid

Dat zou normaliter ook niet hoeven ware het niet dat door ‘outsiders’ stelselmatig is gewezen op het dreigende gevaar van ineenstorting van landen, uiteraard als gevolg van de inmiddels overbekende fiscale implosie die optreed als de schuldenlast van een land te hoog voor burgers is geworden om nog te kunnen dragen. In zo’n situatie helpt ook het verschuiven van schuldenlasten via financiële constructies tussen banken en overheden niet langer. Die constructies imploderen mee, want zij waren van meet af aan onhoudbaar.

Wie volgt

Het onvermijdelijke gevolg van terugtreding van Griekenland uit de euro is dat Duitsland zal volgen. Dat kan niet anders. Want als in Duitsland de banken eraan gaan, ontstaat ook daar de noodtoestand. Op dat moment wordt namelijk overduidelijk welke risico’s Duitse banken in andere lidstaten lopen. Zodra Duitsland vertrekt volgt Nederland. Ook dat is onvermijdelijk. Het Nederlands economisch belang ligt immers van oudsher bij onze oosterburen. We zijn in dat opzicht niet veel meer – maar ook niet veel minder- dan een mooie provincie aan zee.

Tweede Kamer

Het is aannemelijk dat minister de Jager en president Wellink over dit scenario met de Tweede Kamer zullen praten. Raar is dat het om vertrouwelijk overleg gaat. Juist nu is er overduidelijk behoefte aan openheid en duidelijkheid. Maar omdat Europa momenteel niet weet hoe het de zaken bij elkaar moet houden, wordt er gezwegen. Dat is begrijpelijk. Liever de onrust laten voortduren, dan met paniek van doen te moeten hebben. Inmiddels is zelfs sprake van enige vrees dat de lonen aan mensen binnenkort niet meer betaald kunnen worden als gevolg van het wegvallen van de waarde van de euro. Wie had dat ooit kunnen denken.

Toch weer doemdenken?

Zal het zover komen? We zullen het zien. Voorlopig blijven de wereldwijde beurzen hun opmars voortzetten. Dat roept de vraag op wie er meer weet. De beurzen of wij?

René Tissen

Business Universiteit Nyenrode

bron:http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/ho ... n_meer.xml
nothing will change without a rebel

Reageer