Symbool spoel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Symbool spoel

Hallo ik vraag me af wat dit symbool betekend:

Afbeelding

Zelf denk ik dat dit het vervangingssymbool is voor:

Afbeelding

Is dit dan een spoel met inwendige weerstand (dus de ohmse weerstand van de spoel) of een "losse" weerstand in serie met de spoel?

Alvast bedankt!

Mathijs

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Symbool spoel

Het symbool dat jij weergeeft stelt een spoel met een kern voor.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Symbool spoel

Het symbool dat jij weergeeft stelt een spoel met een kern voor.
Dat is eht eerste symbool.

Het tweede is niet één maar 2 symbolen inderdaad, een spoel met weerstand in serie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Symbool spoel

Bedankt voor alle antwoorden!

Maar inmiddels zit ik met een nieuw dillema.

Ik heb een meet practicum opdracht waar ik niet uit kom.

Het gaat over het volgende:

Doel: Het bepalen van de eigenschappen van een spoel.

Benodigdheden: 2 Metex meters, 1 spoel van TL buis, 1 regelbare gelijkspanning, 1 regelbare wisselspanning.

Bouw de volgende schakeling op. Regel de gelijkstroom naar de gegeven waarde en meet de spanning.

Regel de wisselstroom naar de gegeven waarde, meet de spanning en bereken de rest.

Afbeelding

Afbeelding

Wie kan mij helpen aan de juiste formules om de andere gegevens te berekenen?

Ik heb het geprobeerd maar ik kom er niet uit, het zou zelfs zo kunnen zijn, dat het foutieve gemeten waardes zijn?

Ik kwam namelijk op een arbeidsfactor van 0,06??? Dat is toch veel te laag.

Wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Symbool spoel

Ik kwam namelijk op een arbeidsfactor van 0,06??? Dat is toch veel te laag.
Waarom denk je dat dat te laag is? Je meet hier alleen de spoel, en daarvoor is die waarde niet slecht. Hij zou nog lager kunnen, want een ideale spoel heeft een arbeidsfactor van 0,00.

Je bent misschien in de war met de arbeidsfactor die op de spoel gestempeld staat, die ligt meestal in de buurt van de 0,45. Maar dat is niet de arbeidsfactor van de losse spoel, maar van het totale TL-armatuur, dus inclusief de TL-buis.

Reageer