Douanewaarde berekening

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Douanewaarde berekening

Goedemiddag allen, wie oh wie kan mij in begrijpelijke taal en bij voorkeur middels een of meerdere voorbeelden uitleggen hoe men de douanewaarde berekent van goederen die zijn geimporteerd uit de USA. Ik ging er steeds vanuit dat dit een makkelijke optelsom was, namelijk de waarde van de geimporteerde goederen vermeerderd met de vervoerskosten en eventuele verzekeringskosten, echter dit klopt in de praktijk van geen kant. Navraag bij de afd. Import- & Export van TPG levert tot op heden geen duidelijke antwoorden op.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Douanewaarde berekening

Het is volgens mij ook een raar verhaal.

Ik kreeg een keer van mijn vriendin uit Amerika wat kleren (3 stuks geloof ik) met een waarde volgens haar van $45 de douane dacht echter niet dat het hiet over $45 ging, maar ergens rond de $120 Daarom moest ik het BTW verschil (geloof ik) van 19% verrekenen, rond de $25.

Tja, hoe ze aan die $120 zijn gekomen weet ik ook niet. mischien zit er een taxateur ofzo.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Douanewaarde berekening

Het antwoord staat op douane.nl, inclusief wat voorbeeldberekeningen. Hangt onder andere af van het soort product dat je importeert.

Je vindt dit op de douane-site onder "Goederen kopen via internet":

http://www.belastingdienst.nl/9229237/v/index.htm
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer