Magneten met meerdere polen en magnetische inductie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Magneten met meerdere polen en magnetische inductie

Hoi ik heb een vraagje over magneten met meerde polen en magnetische inductie. Ik heb een knijpkat gekocht, en daar moet ik wat metingen aan doen voor mijn profielwerkstuk. De knijpkat werkt met inductiespanning, waarbij de magneet wordt rondgedraaid als je in de knijpkat knijpt, waardoor er een fluxverandering ontstaat in de spoel die rond de magneet zit. Met een teslameter heb ik bepaald dat de magneet van de knijpkat in kwestie (rond, 3 mm dik en een straal van 10 mm ongeveer) 8 polen heeft, 4 - polen en 4 + polen.

Nu is mijn vraag waarom de magneet 4 + en 4- polen heeft, zorgt dit voor meer inductiespanning? Het lijkt me sterk dat een magneet met 8 polen makkelijker te maken is, dus mijn vraag is waarom je geen magneet zou nemen met 1 + en 1 - pool?

Alvast bedankt voor de hulp :eusa_whistle:

PS: Ik hoop dat ik het in het goede gedeelte van het forum geplaatst heb, er staat namelijk "practica", dus ik ga ervan uit dat deze sectie goed is.

Berichten: 382

Re: Magneten met meerdere polen en magnetische inductie

WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
Ik mag je niks voorzeggen, dus ik jouw zelf vragen stellen:

Welke "waarden" verhogen de energie die er bij magnetische inductie worden opgewekt?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 4

Re: Magneten met meerdere polen en magnetische inductie

De magneetveld sterkte, hoe snel het verandert en het aantal windingen van de spoel. Oh betekent dat dan dat wanneer er meerdere polen zijn dat hij sneller van + naar - gaat?

Berichten: 382

Re: Magneten met meerdere polen en magnetische inductie

Yep, meer magneten; dus een een grotere magneetveldsterkte, am I right?

[edit] en natuurlijk meer wisselingen.. :eusa_whistle: [/edit]

Welke conclusie trek je dan?

Met vriendelijke groet,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magneten met meerdere polen en magnetische inductie

Er is nog een reden om met meerdere polen te werken. Je krijgt daardoor een hogere frequentie, waardoor je minder gauw een knippereffect ziet.

Berichten: 4

Re: Magneten met meerdere polen en magnetische inductie

Emm het zijn niet meer magneten dus ook geen sterker magneetveld denk ik. Wat bedoel je met het knippereffect?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magneten met meerdere polen en magnetische inductie

Met het knippereffect bedoel ik dat de frequentie zo laag is dat je de veranderingen in lichtsterkte van de lamp kunt zien.

Je ziet dit effect b.v. bij een fiets met naafdynamo die heel langzaam rijdt.

Bij een hogere frequentie zijn de wisselingen in lichtsterkte zo snel dat je ze met het oog niet meer kan volgen.

Het is inderdaad een enkele magneet, maar de polen zijn in meerdere "tanden" verdeeld. Daardoor is het magneetveld niet sterker, maar het wisselt wel sneller, en ook dat levert een hogere spanning op.

Berichten: 382

Re: Magneten met meerdere polen en magnetische inductie

Emm het zijn niet meer magneten dus ook geen sterker magneetveld denk ik. Wat bedoel je met het knippereffect?
Excuses, had jouw vraag niet helemaal goed gelezen. Anyway; ik denk dat je nu wel een conclusie kan trekken?

Waarom zit er in jouw knijpkat 8 polen: 4+ en 4-?

Met vriendelijke groet,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 4

Re: Magneten met meerdere polen en magnetische inductie

Inderdaad superveel dank ](*,)

Deze kan gesloten worden :eusa_whistle:

Reageer