Co2 leiden door water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 115

Co2 leiden door water

Hoi allemaal,

Kan iemand me misschien deze opgave uitleggen?

Opgave:

CO2 toon je aan door het gas door kalkwater te leiden. De reactie waarop de aanwezigheid van koolstofdioxide met kalkwater berust, is een combinatie van een zuur-base reactie en een neerslagreactie. Geef de reactievergelijkingen.

Antwoord:

Kalkwater is een calciumhydroxide-oplossing.

CO2(g) + 2 OH-(aq) -> CO3 2-(aq) + H2O(l)

Ca 2+(aq) + CO3 2-(aq) -> CaCO3(s)

Kan iemand me het antwoord misschien uitleggen? Het is me namelijk nog niet helemaal helder..

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Co2 leiden door water

Het is me namelijk nog niet helemaal helder..
Ha, en dat is nu precies waar het om draait... :eusa_whistle:

Een oplossing van calciumhydroxide is helder, maar zodra je er CO2 doorheen leidt reageert het CO2 met de OH- tot CO32-, wat op zijn beurt weer verder reageert met Ca2+ tot CaCO3 en dit slaat neer (onoplosbaar) waardoor de vloeistof troebel wordt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 115

Re: Co2 leiden door water

Bas schreef:Ha, en dat is nu precies waar het om draait... :eusa_whistle:

Een oplossing van calciumhydroxide is helder, maar zodra je er CO2 doorheen leidt reageert het CO2 met de OH- tot CO32-, wat op zijn beurt weer verder reageert met Ca2+ tot CaCO3 en dit slaat neer (onoplosbaar) waardoor de vloeistof troebel wordt.
Oke, bedankt voor de reactie.

De neerslagreactie snap ik wel, alleen de eerste reactie zou ik zelf anders opschrijven (in een paar stappen):

1. CO2 + H2O --> H2CO3

2. H2CO3 + 2 OH- --> CO3 2- + 2 H20

3. CO2 + H2O + 2 OH- --> CO3 2- + 2 H2O

4. CO2 + 2 OH- --> CO3 2- + H20

Is dat ook goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Co2 leiden door water

Nectar schreef:Oke, bedankt voor de reactie.

De neerslagreactie snap ik wel, alleen de eerste reactie zou ik zelf anders opschrijven (in een paar stappen):

1. CO2 + H2O --> H2CO3

2. H2CO3 + 2 OH- --> CO3 2- + 2 H20

3. CO2 + H2O + 2 OH- --> CO3 2- + 2 H2O

4. CO2 + 2 OH- --> CO3 2- + H20

Is dat ook goed?
Volgens mij zou je die eerste reactie in principe ook in deelreacties mogen opschrijven (maar ik moet nu wel diep graven in mijn geheugen..), en dan zouden de deelreacties 1 en 2 kloppen, wat gecombineerd de vierde overall-reactie oplevert. De derde deelreactie is hetzelfde als de vierde, want je kunt links en rechts 1 H2O wegstrepen. Deze is dus overbodig.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 115

Re: Co2 leiden door water

Volgens mij zou je die eerste reactie in principe ook in deelreacties mogen opschrijven (maar ik moet nu wel diep graven in mijn geheugen..), en dan zouden de deelreacties 1 en 2 kloppen, wat gecombineerd de vierde overall-reactie oplevert. De derde deelreactie is hetzelfde als de vierde, want je kunt links en rechts 1 H2O wegstrepen. Deze is dus overbodig.


Oke, bedankt voor de hulp! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Co2 leiden door water

Als het je helpt om de reactie in stappen op te delen moet je dat zeker doen. Maar uiteindelijk is alleen de totaalreactie belangrijk. Daarom zou ik zelfs beide reacties (zuur-base en neerslag) combineren tot 1 reactie:

CO2 + 2 OH- + Ca2+ --> CaCO3 + H2O

(ik ben het dus niet eens met het modelantwoord)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer