E=mc² zou moeten zijn e=m*c/s²

Moderator: physicalattraction

Reageer

E=mc

Iedereen heeft er al wel eens van gehoord, de beroemde formule van Einstein die berekent hoeveel energie vrijkomt uit massa bvb bij atoomfisie.

Nu vraag ik mij af, is deze formule wel juist. Deze formule beschrijft dat de totale energie die vrijkomt gelijk is aan de massa maal lichtsnelheid in het kwadraat.

dus E = mc²

Nu weten wij dat uit de wetten van newton dat kracht/energie alleen maar kan voorkomen dat als een massa versneld.

dus N = kg*m/s²

terwijl in de formule van Einstein we niet spreken over versnelling maar eerder over een constante snelheid in het kwadraat (c²).

Zou het niet correcter zijn dat de beroemde formule van Einstein als E = m*c/s² wordt geschreven...

Want de energie die vrijkomt uit deze massa is dat de massa van 0m/s naar 300.000.000 m/s (c/s) wordt versneld en dit in 1 seconde dus met een versnelling van c/s² (300.000.000 m/s²)

Als we de versnelling weten van deze massa (c/s²) en we weten de massa, dan kunnen we de kracht/energie berekenen die daar mee gepaard ging.

Dus de formule van Einstein kan eigenlijk herleid worden uit de formule van Newton en is eigenlijk Newton die deze herkenning toebehoord.

E = mc² >>> E = m*c/s² is gelijk aan N = kg*m/s²

1) en vermits geen enkel massa lichtsnelheid kan bereiken is dus de energie die vrijkomt altijd lager omdat we zijn werkelijke versnelling van die massa op dat moment niet weten dan dat ze alleen > c/s² moet zijn.

2) dat de energie die vrijkomt uit 1 zelfde atoomfisie bij verschillende snelheden dan ook verschilt omdat als atoomfisie plaatsvind bij .5c, dat de versnelling die dan nog bekomen kan worden dan ook maar >0.5c/s² is.

3) dat er minder energie zou vrijkomen met de E = m*c/s² dan met de E = mc².

Wat denken jullie hier van?

HV

Berichten: 503

Re: E=mc

Einstein zegt:

E = y(v)*m_0*c² en als we dit expanderen geeft dit E = m_0*c² + (1/2) m_0*v² + hogere energiecorrecties.

met y(v) de Lorentzfactor

E = m_0*c² geldt alleen maar in het ruststelsel van dat deeltje. Dus als we met dat deeltje meebewegen.

E = m*c/s²: Je eenheden kloppen niet. Dit is geen energie.

Kijk eens naar 'Force'

http://en.wikipedia.org/wiki/Special_relativity#Force

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: E=mc

E = m*c/s²
[E] = J = N*m = (kg * m / s²) * m = kg*m²/s²

[m*c/t²] = kg * m/s /s² = kg*m/s³

Je eenheden kloppen niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 624

Re: E=mc

Los van de precieze argumentatie gelezen te hebben vraag ik me twee dingen af:

* Waarom merk je niet op het dimensioneel al niet klopt?

* Waarom komt E=mc2 dan fenomenologisch zo sterk overeen met wat we meten?

Re: E=mc

Mijn excuses, ben ik weer ffkes de kluts kwijt geweest....

Inderdaad kan E =mc² nooit vergeleken worden met N = kg*m/s² laat staan herleid worden tot E = m*c/s²

Het één is energie, het andere een kracht, beide verschillend.

Energie is J = N*m

Wa kan ne mens soms toch blunderen hé :eusa_whistle:

HV

Berichten: 503

Re: E=mc

Het is zelfs geen kracht = m/s . c/s² zou zoiets zijn als de versnelling op de versnelling.

Re: E=mc

Denkertje70 schreef:Zou het niet correcter zijn dat de beroemde formule van Einstein als E = m*c/s² wordt geschreven...

Want de energie die vrijkomt uit deze massa is dat de massa van 0m/s naar 300.000.000 m/s (c/s) wordt versneld en dit in 1 seconde dus met een versnelling van c/s² (300.000.000 m/s²)

HV
Eigenlijk was mij redenering wel goed...;

met E = m*c/s² bedoelde ik dus E = m*(300.000.000m/s)² en niet E = m*300.000.000m/s/s² (zie boven)

Beetje verwarrend, maar zo ben ik 0ok soms... :-)

Af en toe moet ik een blunder doen om om geheugen een beetje op te frissen ;-)

Het is dus..

N = kg*m/s² (F = ma)

-------

J = N*m

N*m = kg*m²/s²

kg*m²/s² = kg*(m/s)²

en dus ...

kg*(m/s)² = m*c²

m*c² = E of E=mc²

De verwarring is ontstaan uit de volgorde van bewerkingen in E=mc²

eerst berekend men toch +-, x/ , V en x²

dus E=(mc)² <> E=m(c²)....

beide dus een verschillend resultaat

dus de schrijfwijze zou toch eerder E = massa * (afstand/tijd)²

E = m*(c²)

en dus niet door verwarring ontstaan E = m*c/s² (blunder van me)

HV

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: E=mc

Dat de eenheden kloppen, wil helaas niet zeggen dat de formule klopt :eusa_whistle:

Anders zouden E/2 = mc², E = -mc², E= 5. Pi. mc² ook kloppen...

Overigens kun je afvragen waarom die snelheid in de formule precies c is, waarom niet een andere snelheid? Of de snelheid van het object?

Er zit helaas wel wat meer achter de formule, dan de eenheden doen uitschijnen. Misschien is het juist dat dat hem zo mooi maakt?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer