White spirit & petroleumether

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

White spirit & petroleumether

hallo,

ik heb enkele vragen ivb met de stoffen White spirit (terpentine) en Petroleumether.

als iemand van deze twee stoffen; 1-de Samenstelling, 2-de structuurformule 3-bruto+naam

zou kunnen geven zou ik die zeer dankbaar zijn

groeten,

Felix

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: White spirit & petroleumether

Zie Wikipedia.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 6

Re: White spirit & petroleumether

heb al op wiki gekeken, maar daar vindt je geen samenstelling en structuur

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: White spirit & petroleumether

Hoezo geen samenstelling?
White spirit is een mengsel van verzadigde alifatische - ketenvormige - en alicyclische - ringvormige - koolwaterstoffen met 7 tot 12 koolstofatomen, en met een maximum gehalte van 25% aan alkyl-aromatische koolwaterstoffen (C7-C12).
Petroleumether of ligroïne is een mengsel van lichte koolwaterstoffen, dat verkregen is door distillatie van ruwe aardolie. De samenstelling en het kookpunttraject varieert van producent tot producent; typisch betreft het koolwaterstoffen met vier tot twaalf koolstofatomen, zoals pentaan, hexaan en benzeen en kookt het mengsel tussen 20 en 135°C (meestal tussen 25 en 65°C).
Voor een precieze samenstelling zul je bij de leverancier moeten zijn. Deze kan verschillen per fabrikant.

Het is ondoenlijk om van alle mogelijke componenten structuurformules te gaan tekenen, maar ik neem aan dat je zelf de structuurformules van pentaan en hexaan kunt vinden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: White spirit & petroleumether

ik bedoelde de molecule formule, srr

zoals bij bv. 1,2,4-trimethylbenzeen is deze C9H12. als ik dat heb kan ik de structuur ook maken

dit vond ik op wiki, maar van white spirit en petroleumether vind ik die niet

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: White spirit & petroleumether

Dat is niet waar. De naam van een stof zegt iets over de structuur, en daarmee kun je de molecuulformule bepalen. Andersom niet. Als iemand mij zegt dat de molecuulformule van een stof C5H10 is, dan zijn er 10 verschillende mogelijkheden. Maar als iemand mij zegt dat de naam van de stof cyclopentaan is, dan blijft er maar 1 mogelijkheid over; aan de hand van de naam kan ik de structuur tekenen en daaruit afleiden dat de molecuulformule C5H10 moet zijn.

Terug naar wat er staat over white spirit: Het gaat dus over lineaire en cyclische koolwaterstoffen, alkanen en cycloalkanen dus. De algemene formule van een alkaan is CnH2n+2, en uit de tekst valt op te maken dat n gelijk is aan 7 tot 12. Voor cyclische alkanen geldt dat de algemene formule CnH2n is. Voor aromaten zijn zoveel mogelijkheden dat ik er niet aan begin.

Voor petroleumether geldt dat n=4 tot 12, maar het voornamelijke lichte (n=5 tot 8) koolwaterstoffen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: White spirit & petroleumether

@Marko, ik ga u zeker niet tegenspreken en bedankt voor de info

maar hebt ge geen concrete formule want nu geeft ge er meerdere

ik ben geen crack in chemie...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: White spirit & petroleumether

Dag Felix_13666 , welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] GÉÉN msn- OF "breezah" TAAL

Een ander gaat moeite doen om je vraag te beantwoorden. Doe dan ook de moeite om hem in fatsoenlijk Nederlands te stellen.


[/td]</table>
We hebben het nu een beetje opgepoetst. Volgende post graag netter.

[/color]

En nee, er is niet één formule voor de stoffen die je noemt. Zoals Marko zegt, het zijn mengsels, van vele stoffen, en van vaak licht wisselende samenstelling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: White spirit & petroleumether

White spirit en petroleumether zijn allebei mengsels van verschillende koolstofvderbindingen (zie wiki-info), dus dat betekent dat je nooit een enkele formule kunt krijgen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer