Positieve en negatieve binaire getallen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Positieve en negatieve binaire getallen

Ik moet voor school een verslag schrijven over binaire getallen. Nou, ik ben een ramp in techniek en ik heb me al helemaal kapot gezocht naar antwoord op deze vragen, dus ik hoop echt dat hier iemand is die me kan helpen. De rest van de vragen heb ik al (:

7. Geef 2 manieren om een positief binair getal, om te zetten naar een negatief binair getal. Beschrijf hoe je dit doet en geef hierbij twee rekenvoorbeelden, allebei op een andere manier. Neem de volgende getallen: 35 en 110.

8. Op welke manier kun je het negatieve binaire getal teruglezen naar een positief binair getal?

9. Hoe kun je aantonen of de schrijfwijze, d.w.z. de volgorde van de getallen 0 en 1 bij een negatief binair getal, correct is?

10. Geef één manier om van een negatief binair getal een positief binair getal te maken. Herleid het volgende negatief binair getal tot een positief binair getal: 1101110.

11. Hoe kan de computer een negatief binair getal herkennen?

12. Waarom zou er ook met negatieve binaire getallen worden gewerkt?

We werken volgens mij met het 2's complement (als ik dat zo goed schrijf). Ik hoop echt dat er iemand is die me kan helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Positieve en negatieve binaire getallen

De details ken ik hier niet van, maar ooit heb ik geleerd dat het onderscheid in het voorste bit zit (msb)

Een positief getal begint altijd met een nul, een negatief getal met een 1.

Een voorbeeld van de noodzaak om met negatieve getallen te werken zijn geluidsbestanden. Daar komen net zoveel negatieve als positieve samplewaardes voor (golf zit rond de nullijn), dus moet er ook een mogelijkheid zijn om die negatieve getallen weer te geven.

Intussen nog iets gevonden:negatief binair

Zie paragraaf g.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Positieve en negatieve binaire getallen

klazon schreef:De details ken ik hier niet van, maar ooit heb ik geleerd dat het onderscheid in het voorste bit zit (msb)

Een positief getal begint altijd met een nul, een negatief getal met een 1.
Er zijn verschillende systemen in gebruik die negatieve getallen beschrijven in binair, het systeem waar jij het over hebt is "Sign-and-magnitude method", de TS had het over "2's complement". Beide zijn totaal verschillend. Een lijstje met methoden vind je hier.

Om bij 2-complement (nederlandse benaming) van een positief getal naar een negatief getal te gaan moet je dit doen:

bv 89 = 01011001

1) trek 1 af van dit getal

01011001 - 00000001 = 01011000

2) neem van dit getal het complement

NOT(01011000) = 10100111

-89 is dus 10100111

Ik vermoedt dat je nu verder kunt? Als je het eerst niet ziet, moet je het gewoon even proberen met een paar kleine getallen in 4 bits, het is eenvoudiger dan het op het eerste zicht lijkt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer