Spectrofotometer extinctie en redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Spectrofotometer extinctie en redoxreactie

Hallo,

Zou iemand me misschien willen helpen met de volgende 2 vragen?

De eerste is:

Vervolgens neemt Gert-Jan een bufferoplossing met pH = 6,8 en lost daarin 1,00 x 10^-5 mol HB per liter op. In deze oplossing is HB gedeeltelijk geioniseerd. Dat is te zien, omdat de oplossing een groene kleur heeft. In de oplossing is dus zowel de gele als de blauwe kleur aanwezig.

Bij het beantwoorden van de vraag zijn de bovenstaande gegevens over de pH en aantal mol HB per liter niet nodig, want die moet je in een andere deelvraag die daarna komt gebruiken voor het berekenen van Kz.

Het is trouwens zo dat [B-] de blauwe kleur veroorzaakt. Dit bleek uit een vorige deelvraag. Bovendien is de reactievergelijking die gegeven is: HB (aq) + H20 (l) --> H3O+ (aq) + B- (aq).

De kleur bij basische oplossingen is blauw. Hieruit bleek dus dat de blauwe kleur door [B-] veroorzaakt wordt.

De tweede vraag die ik niet snap is de volgende:

Bleekwater bevat natriumhypochloriet en natriumchloride. Bij aanzuren treedt een reactie op, die je als volgt kunt weergeven: ClO- (aq) + Cl- (aq) + 2H+ (aq) ---> Cl2 (aq) + H2O (l).

Geef de beide halreacties.

In de deelvraag hiervoor wordt trouwens gevraagd welke de reductur en welke de oxidator is. Daaruit bleek dat Cl- de reductur is en ClO- de oxidator.

Alleen het geven van de halfreacties (vooral die van de oxidator ClO-) lukt me niet.

Berichten: 6

Re: Spectrofotometer extinctie en redoxreactie

Dit topic mag trouwens gesloten worden (ik snap ze namelijk inmiddels al).

Reageer