Vorming van zilveroxide?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Vorming van zilveroxide?

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of zilveroxide kan ontstaan. Uiteraard kan zilveroxide ontstaan, anders bestond het niet.

Maar nu vroeg ik me af hoe die reactie. Ik weet dat het een redoxreactie is.

Als ik in tabel 48 van BINAS kijk zie ik het volgende:

Ag+ + e- --> Ag (s)

O2 + 2H2O + 4e- --> H2O2

Nu zien we dat de reductor, namelijk Ag boven de oxidator, namelijk zuurstof staat.

Dit betekent, zoals ik het geleerd heb* , dat er dan geen redoxreactie kan ontstaan, want de oxidator moet boven de reductor staan.

Wat doe ik nu fout?

Harstikke bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Vorming van zilveroxide?

Misschien kan je hier iets mee. Heel veel kwam ik niet op google tegen.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Vorming van zilveroxide?

Zilver wordt zwart door aanraking met de huid of door contact met bepaalde vloeistoffen. Veelal wordt er een mix van zilversulfide en andere rommel (bijv. vet en misschien ook wel wat zilveroxide) gevormd. De aanwezigheid van sulfide, in combinatie met zuurstof uit de lucht kan zeker leiden tot oxidatie en deze verloopt ook redelijk snel:

4Ag + 2S2- + O2 + 2H2O --> 2Ag2S + 4OH-

Wat hierboven staat vormt de basis voor oxidatie van zilver. Zwavelbevattende stoffen bespoedigen de vorming van zilversulfide (denk aan ei op een zilveren lepeltje). In lucht zal er niet echt vrij hydroxide ontstaan, dat wordt al snel omgezet naar carbonaat door kooldioxide uit de lucht. Bovenstaande reactievergelijking is dan ook alleen maar de basis van wat er in het echt gebeurt. De sulfide komt in het echt vrij uit allerlei organische verbindingen, veelal heel langzaam.
Zilver wordt na verloop van tijd dof en donkerder. Bij 185°C wordt er een zwakke oxidefilm gevormd rond zilver, maar bij hogere temperaturen wordt dit terug afgebroken. Bij normale temperaturen wordt wel een heel dun, zwart Ag2O laagje gevormd. Echter het ‘vuil’ dat ontstaat op zilver is vooral Ag2S, dat zwart is, door reactie met H2S en andere zwavelhoudende verbindingen in lucht en vloeistoffen waarmee het zilver in aanraking komt. Deze oxiden en sulfiden van silver worden licht spontaan gevormd: ΔG(Ag2O) = -11 kJ/mol en ΔG(Ag2S) = -40 kJ/mol.
Gevonden op deze site.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Reageer