Is een fiets rechts of links trappend

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3

Is een fiets rechts of links trappend

Het valt mij al jaren op dat de meeste fietsen hun aandrijving (tandwielen, ketting en -kast) meestal aan de rechterkant hebben zitten. Mijn vraag is of dit te maken heeft met met biologische, fysieke, of mechanische principes.

Daar dit fenomeen zowel bij heren- als damesfietsen zichtbaar is kan de rechts- of linksdragendheid hier dus geen rol in spelen. :eusa_whistle:

Ik ben erg nieuwsgierig of iemand hier een zinnig antwoord op weet.

Groet

Wim

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Simpel: de meeste mensen zijn rechtshandig. Als je met de fiets aan de hand loopt wil je niet met je schone broek langs de ketting gaan.

Weinig wetenschappelijks aan, dus even verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Simpel: de meeste mensen zijn rechtshandig. Als je met de fiets aan de hand loopt wil je niet met je schone broek langs de ketting gaan.
Wil je hiermee zeggen dat rechts-/linkshandigheid bepaalt aan welke kant van de fiets je loopt? Dan zou ik een uitzondering zijn, want ik ben linkshandig, en loop aan de linkerkant van mijn fiets.

Ik denk dat de plaatsing van de ketting aan de rechterkant gewoon historisch is gegroeid. Bij motorfietsen zit de ketting bijna altijd links. Bij brommers zit de motoraangedreven ketting links, en de voetgedreven ketting rechts, net als bij een fiets.

Berichten: 703

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Ik las hier laatst iets in de krant over. Ik weet het niet meer precies, maar in 't kort: vroeger verschilde het per fiets aan welke kant de kettingkast zat, en de fabrikanten hebben toen op een bepaald moment besloten allemaal de kettingkasten aan dezelfde kast te bouwen.

Berichten: 4.502

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Mogelijk ontstaan door rechts-verkeer en links inhalen;opstappen geeft minder storing in het verkeer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Mogelijk ontstaan door rechts-verkeer en links inhalen;opstappen geeft minder storing in het verkeer.
Lijkt me niet. Bij Engelse fietsen zit de ketting ook rechts, en daar fietsen ze links (ik ben ervaringsdeskundige :eusa_whistle: )

Berichten: 2

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Wil je hiermee zeggen dat rechts-/linkshandigheid bepaalt aan welke kant van de fiets je loopt? Dan zou ik een uitzondering zijn, want ik ben linkshandig, en loop aan de linkerkant van mijn fiets.


Jij loopt links van je fiets, ondanks dat je linkshandig bent, omdat je ketting rechts zit en je anders je broek tegen de ketting aansmeert.

Berichten: 128

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Het lijkt me juist veiliger om op te stappen vanaf de kant waar de auto's niet rijden. Dat zou dus aan de rechter kant zijn. Je ziet auto's dan beter en je staat niet op de rijbaan. Dan zou je dus de ketting links willen om er niet tegenaan te komen.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.542

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Harry John Lawson, de uitvinder van de fietsketting heeft hem in 1879 rechts geplaatst. Sindsdien hebben alle fietsfabrikanten dat nagevolgd, volgens <1>. Waarom is onbekend.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Jij loopt links van je fiets, ondanks dat je linkshandig bent, omdat je ketting rechts zit en je anders je broek tegen de ketting aansmeert.
Nee hoor, de ketting heeft er niks mee te maken. Ik loop links omdat dat voor mij natuurlijker aanvoelt. Als ik rechts loop heb ik geen goede beheersing over de fiets.

Berichten: 3

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Jammer, ik mis hier toch wel de meer wetenschappelijke benadering van dit serieuze vraagstuk. Tot mijn verbazing zie ik dat een van de respondenten met een gelijke vraag en antwoorden uit 2008 op de proppen is gekomen. Mijn zoektocht had geen link naar deze site opgeleverd. Helaas ontbreekt ook hier het werkelijke antwoord - zo dit er mocht zijn - op de toch wel prangende vraag.

In mijn oorspronkelijk uitleg heb ik bewust aangegeven dat er mogelijk fysieke, biologische of mechanische redenen aan dit fenomeen ten grondslag kunnen liggen. Inmiddels blijken er ook historische gronden te worden aangevoerd.

Ik heb zelf getracht dit vraagstuk vanuit de mechanika te benaderen. In de motorsport is het een bekend gegeven dat bij de bouw van het frame rekening moet worden gehouden met de plaats links of rechts van de ketting vanwege de geweldige krachten (torsie) die kunnen optreden en tot een tordering van het frame kunnen leiden.

Bij een cardan aangedreven motor of fiets - jawel, die zijn er ook - spelen dezelfde krachten een rol maar werken in een andere richting.

Vanuit de fysieke kant lijkt het mij niet voor de hand liggend dat het verschil tussen links of rechtshandig (benig) hier een doorslaggevende rol zal spelen. Wat wel aanspreekt hier is de redenering dat de rechtsbeners in de overhand zijn. Je ziet dit ook terug bij het snowboarden en vanwege dit rechter voorkeursbeen is het denkbaar dat de meeste mensen rechts zullen opstappen. Deze kracht wordt dan iets directer op de ketting overgebracht als deze ook rechts is aangebracht.

De meer historische redenering die teruggaat tot het links opstappen op een paard staat daar echter weer haaks op. Dit lijkt mij ook niet echt passen in de geest van bouwers van de eerste fietsen met ketting.

Wie brengt hierin een echte doorbraak?

Groet

Wim

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Jammer, ik mis hier toch wel de meer wetenschappelijke benadering van dit serieuze vraagstuk. Tot mijn verbazing zie ik dat een van de respondenten met een gelijke vraag en antwoorden uit 2008 op de proppen is gekomen. - zo dit er mocht zijn - op de toch wel prangende vraag.
:eusa_whistle: Héél prangend .....
winima schreef:In mijn oorspronkelijk uitleg heb ik bewust aangegeven dat er mogelijk fysieke, biologische of mechanische redenen aan dit fenomeen ten grondslag kunnen liggen. Inmiddels blijken er ook historische gronden te worden aangevoerd.

<snip>

De meer historische redenering die teruggaat tot het links opstappen op een paard staat daar echter weer haaks op. Dit lijkt mij ook niet echt passen in de geest van bouwers van de eerste fietsen met ketting.
Links opstappen lijkt mij een fysiek logische manier.

Dit blijkt ook uit oude fietsen:

http://books.google.com/books?id=VDlaT0KxJ...;q=&f=false
FietsLinks.png
FietsLinks.png (28.05 KiB) 1065 keer bekeken
Op het net vind je véél over de geschiedenis van de fiets en de introductie van de kettingaandrijving (ook op Wiki). Nergens staat hier een beschrijving waarom de ketting technisch, of waarom ook, rechts zou moeten zitten.

Lijkt mij meer iets dat gebeurde volgens de post van jkien (wordt ook bevestigd via andere paginas).

Over die ](*,) prangende vraag kan je dus wetenschappelijk doen, maar niet zijn, of je moet historisch meer details vinden over waarom bepaalde keuzes wel of niet gemaakt werden. De rest blijven veronderstellingen.

En aangezien links opstappen voor vele mensen logisch blijkt, lijkt het mij logisch dat die ketting aan de andere kant zit. Maar ik vermoed dat je dit niet wetenschappelijk genoeg vindt (heb een excuus: we zitten in het café nu).

Waarom rijden er mensen/landen links en anderen rechts, en staat het stuur aan verschillende kanten? Ik vermoed dat ze beiden vinden dat de anderen aan de verkeerde kant rijden.

En waarom rijden treinen links in landen waar de autos rechts rijden?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Links_rijden
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Ger schreef:Simpel: de meeste mensen zijn rechtshandig. Als je met de fiets aan de hand loopt wil je niet met je schone broek langs de ketting gaan.

Weinig wetenschappelijks aan, dus even verplaatst.


Rechtshandigen zouden toch eerder links van de fiets lopen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Is een fiets rechts of links trappend

En waarom rijden treinen links in landen waar de autos rechts rijden?
Dat is ook historisch bepaald. In de meeste landen zijn de eerste spoorlijnen aangelegd door Engelse firma's.

En wat de fietsketting betreft, er is technisch geen verschil tusen een linkse en een rechtse ketting. Het enige verschil is dat het krachtenspel spiegelbeeldig is, maar dat maakt verder niks uit. Als dat echt wat uit zou maken, dan zou je verwachten dat de achtervork asymmetrisch is opgebouwd, maar dat is niet zo.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Is een fiets rechts of links trappend

Als je een beetje gaat googelen op de trefwoorden, dan zie je dat deze vraag op meerdere sites en forums aan de orde komt.

De meest technische verklaring die ik vond is dat het achtertandwiel met schroefdraad op de naaf is bevestigd. En rechtse schroefdraad draait zichzelf dan vanzelf vast.

Maar dan nog is het mysterie niet opgelost, want dan kan je de vraag opwerpen waarom rechtse schroefdraad de meest voorkomende is, en linkse schroefdraad veel minder voorkomt. Technisch kan ik geen reden verzinnen waarom het niet andersom had kunnen zijn.

Reageer