Springen naar inhoud

Is een fiets rechts of links trappend

• Log in om te kunnen reageren

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3422 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2010 - 13:32

De meest technische verklaring die ik vond is dat het achtertandwiel met schroefdraad op de naaf is bevestigd. En rechtse schroefdraad draait zichzelf dan vanzelf vast.

Mij is niet duidelijk hoe dat tandwiel precies vast zit. In een verklaring van het fietsmuseum lees ik: "De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter. Het achterste tandwiel is vastgeschroefd aan het achterwiel met een boutje. De schroefdraad op een boutje loopt altijd rechtsom, dus als je fietst, draait het boutje rechtsom met de wielen mee. Denk aan een moertje dat je op een boutje draait: rechtsom draai je 'm vast, linksom draai je 'm los. Als je de ketting dus aan de linkerkant van de fiets zou monteren zou het boutje zichzelf losdraaien. Als je gaat fietsen draait het boutje dan immers tegen de richting in."

Vreemd. Het lijkt me dat deze verklaring impliceert dat krachtig remmen met een terugtraprem het boutje losschroeft en als daarbij enige speling ontstaat heeft het tandwiel geen grip meer op het wiel. Kan iemand uitleggen waarom die implicatie niet opgaat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Zieleleek

Zieleleek

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2010 - 13:53

Rechtshandigen zouden toch eerder links van de fiets lopen?

Diagnose ](*,) : Ook daarom zit ketting rechts. Vanaf links is het voor rechtsbenigen inderdaad ook makkelijker opstappen (Of is dit gewenning?). Dat van die paarden is misschien nog niet zo dom (Link<1>)
Wellicht tevens ooit internationaal afgesproken (net als de meeste schroefdraadrichtingen; er moet toch een keuze gemaakt worden... Rechtsom draait mogelijk ook beter vast) om alerlei ongein te voorkomen, zoals het moeten maken van zowel linker- als rechterkettingkasten.
Prangend :eusa_whistle: of niet, als hét antwoord (nog) niet bekend is, kunnen we het zo ingewikkeld maken als maar kan; een beetje als de vraag of God bestaat. (Wij bestaan; God is. Sorry; off topic.)

Zieleleek

Zieleleek

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2010 - 14:01

Mij is niet duidelijk hoe dat tandwiel precies vast zit. In een verklaring van het fietsmuseum lees ik: "De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter. Het achterste tandwiel is vastgeschroefd aan het achterwiel met een boutje. De schroefdraad op een boutje loopt altijd rechtsom, dus als je fietst, draait het boutje rechtsom met de wielen mee. Denk aan een moertje dat je op een boutje draait: rechtsom draai je 'm vast, linksom draai je 'm los. Als je de ketting dus aan de linkerkant van de fiets zou monteren zou het boutje zichzelf losdraaien. Als je gaat fietsen draait het boutje dan immers tegen de richting in."

Vreemd. Het lijkt me dat deze verklaring impliceert dat krachtig remmen met een terugtraprem het boutje losschroeft en als daarbij enige speling ontstaat heeft het tandwiel geen grip meer op het wiel. Kan iemand uitleggen waarom die implicatie niet opgaat?

Volgens mij gaat die implicatie wél op en is het tandwiel bij een terugtraprem niet (alleen) met een schroefdraad bevestigd.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2010 - 14:33

En wie zegt dat de originele of hoofdzakelijke rechtse kettingaandrijving gerelateerd is aan de rechtse spoed van schroefdraad?

Fiets > kettingaandrijving > Engels

Typisch voor Engeland was linkse spoed op schroefdraad, geen rechtse.
Ook nu worden beide types schroefdraad nog gebruikt.

http://nl.wikipedia....ki/Schroefdraad

De meest voorkomende schroefdraad is die waarbij de schroef naar beneden beweegt wanneer je met de wijzers van de klok mee draait (rechtsdraaiend). Er zijn echter goede redenen om soms de andere kant op te draaien (linksdraaiend), zoals bij de linkse trapper van een fiets of bij de bevestiging van het vliegwiel op een krukas, omdat de trapper of moer door de bewegingsrichting anders weer losdraait. De constructie op de bovenste foto bijvoorbeeld werkt alleen als de schroefdraad links tegengesteld draait aan de schroefdraad rechts.

Voor een fietsenfabrikant is de richting van de spoed zeker geen argument om een kettingaandrijving links of rechts te plaatsen (die koopt of maakt gewoon de draadrichting die hij nodig heeft), en historisch heb ik mijn vraagtekens bij het feit dat in Engeland die hoofdzakelijk linkse draad gebruikten, dit noodzakelijk als argument zouden gebruikt hebben.
In mijn jonge jaren verwezen wij in functie van linkse draad naar Engelse draad (dialectisch als er iemand aan het knoeien was: das Engelse droad joeng, hier moette anders on draaien).

Veranderd door E.Desart, 10 maart 2010 - 14:36

Eric

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6916 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 maart 2010 - 17:29

Ook nu worden beide types schroefdraad nog gebruikt.

http://nl.wikipedia....ki/Schroefdraad

Ook in Engeland is rechtse schroefdraad de standaard. Door de manier waarop je het hier achter elkaar zet wek je de indruk dat die wiki-pagina aangeeft dat linkse draad typisch is voor Engeland, maar dat zie ik daar niet staan.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2010 - 18:00

.....
In mijn jonge jaren verwezen wij in functie van linkse draad naar Engelse draad

Ook in Engeland is rechtse schroefdraad de standaard. Door de manier waarop je het hier achter elkaar zet wek je de indruk dat die wiki-pagina aangeeft dat linkse draad typisch is voor Engeland, maar dat zie ik daar niet staan.

Ik heb het over 2 dingen.

• In Engeland WAS de standaard linkse draad.
  • Beide types draad worden nog steeds gebruikt in functie van doelstelling. En deze Wiki gaat niet over "WAS".
Juist zoals In Engeland WAS het imperial unit systeem de standaard (en ze plakken er nog deels aan vast).

Veranderd door E.Desart, 10 maart 2010 - 18:10

Eric

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6916 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 maart 2010 - 21:44

In Engeland WAS de standaard linkse draad.

Sorry, maar waar haal je dat vandaan?
Ik geloof er niks van. Gewone bevestigingsschroefdraad zoals op bouten en schroeven is en was ook in Engeland rechts.

winima

winima

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2010 - 01:44

Op zoek naar verdere informatie stuitte ik op een artikle genaamd Lichtgewicht Ontwerpen, door ir. Erik de Lange artikel. Hierin wordt zijdelings ingegaan op het gegeven dat het bij het fietsen belangrijk is dat er niet te veel trapkracht gaat zitten in het torderen van het frame. Ook is een slap frame niet bevorderlijk voor het rijcomfort. De stijfheid van het frame is een factor die van belang is bij de effectiviteit van het omzetten van trapkracht in snelheid.

Helaas wordt ook niet ingegaan op de plaats van de (ketting)overbrenging. Zelfs in het futoristische ontwerp van de spanfiets van Frans de la Haye vind je die nog terug aan de rechterkant. We lezen daar: "Testritten toonden aan dat het frame erg kwetsbaar was en gemakkelijk verboog in zijdelingse richting. Met de sterkte ín het vlak van het frame zat het wel snor, maar het frame kon nauwelijks weerstand bieden aan krachten loodrecht daarop. In vergelijking met
het klassieke frame had het frame een buis minder. De daarvoor in de plaats komende spandraden konden echter geen buigende of wringende momenten opnemen."

In andere publicaties en de rechtzaak die heeft gespeeld tegen Koga Myata blijkt dat het gebrek aan de zijdelingse sterkte een belangrijke belemmering vormde voor het in productie nemen van deze fiets. Dit stemt tot nadenken, wetende dat de veroorzakers van deze zijdelings optredende torsiekrachten voor een groot deel uit de trapkracht komen. Bij het fietsen wordt een voortdurend afwisselende zijdelingse kracht uitgeoefend in het gedeelte waar de voet de neerwaardse beweging maakt. Deze kracht veroorzaakt een torsiekracht in de bracket- of crankas, maar tevens een horizontale trekkracht tussen de crankas en de achteras. Bij het afzetten aan het stuur tijdens het trappen wordt een deel van de torsiekrachten verspreid over het hele frame. Wel eens gezien hoe een racefiets vervormd als de renner in een sprint op de pedalen staat en heen en weer zwiept?

Deze uitleg maakt het des te merkwaardiger dat er nog steeds in belangrijke mate fietsen met een rechtse aandrijving worden gemaakt. Je zou verwachten dat dit efficiênter en simpeler zou kunnen, door bijvoorbeeld aan beide zijden een aandrijving te maken, of nog beter een aandrijving door het midden. Net als bij een skelter of een vliegende hollander.
Waarom dat koppig blijven vasthouden aan deze rechtse gewoonte. Wederom denk ik dat het anno 2010 niet zo maar gebeurd. Er moet toch een logische en gefundeerde reden voor zijn.

Groet
Wim

Veranderd door winima, 11 maart 2010 - 01:50

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6916 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 maart 2010 - 09:40

Waarom dat koppig blijven vasthouden aan deze rechtse gewoonte. Wederom denk ik dat het anno 2010 niet zo maar gebeurd. Er moet toch een logische en gefundeerde reden voor zijn.

Waarom is dat vasthouden koppig?
Het is gewoon praktisch om het altijd hetzelfde te doen.

Aan beide zijden aandrijven zal inderdaad de wringende krachten op het frame verminderen, maar maakt de zaak ook kwetsbaarder. Je moet dan twee derailleurs hebben die gelijk schakelen, en twee freewheels die exact parallel aangrijpen. Bovendien levert het extra gewicht op, en daar zitten ze zeker in de racerij niet op te wachten. Bij de huis-tuin-en-keukenfiets veroorzaakt het extra kosten, en daar zit de consument niet op te wachten.

Door het midden lijkt me helemaal geen optie, want daar zit het achterwiel in de weg. Ik zou niet weten hoe je dat constructief moet oplossen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3422 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2010 - 10:40

De grote torsiekrachten tijdens de sprint ontstaan doordat de linker- en rechtertrapper in tegenfase zijn. Die krachten zouden verdwijnen op een 'kangoeroefiets' waar de trappers in fase zijn. (Het springen op de pedalen is even wennen, maar de klapschaats was ook wennen). Een sprinter op een kangoeroefiets zou zijn fiets niet verwringen.

In vergelijking daarmee zijn de torsiekrachten die ontstaan door een eenzijdige ketting verwaarloosbaar.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2010 - 14:43

Ik heb niet veel aan de discussie toe te voegen, maar zou een belletje naar een fietsfabrikant niet wat licht in de duisternis kunnen scheppen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures