Electrisch vraagstukje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Electrisch vraagstukje

dag,

graag had ik wat hulp gekregen :

electrische waterverwarmer neemt een vermogen op van 2.8kW , hij is aangesloten op 220V DC,

de bedoeling is dat hij 60l water opwarmt tot 85 graden celcius, de begintemperatuur is 15 graden

verder werkt hij met een rendement van 95% (electrische vermogen omzetten naar thermische vermogen?)

dus P(100%) = (2.8kW/95)x100=2947W => zuiver electrische vermogen

2947 W/220V = 13.4A => stroom in de electrische kring

de weerstand van de verwarmer = 220V/13.4A = 16.4 ohm

klopt dit allemaal ?

merci !!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Electrisch vraagstukje

Nee, het klopt niet. Het zuiver elektrisch vermogen is gewoon die 2,8 kW.

Rendement 95% betekent dat er van de elektrische energie uiteindelijk 95% in de opwarming van het water terecht komt.

Maar wat is eigenlijk de vraag? Moet je uitrekenen hoe lang het duurt tot het water de gewenste eindtemperatuur heeft bereikt?

Berichten: 17

Re: Electrisch vraagstukje

ik citeer uit mijn boek :

"De waterverwarmer is aangesloten op 220V en werkt met een rendement van 95 %."

zoals ik het begreep was dat van de 100% vermogen die door de bron wordt geleverd er slechts 95 % aan electrische energie in de waterverwarmer terecht komt omdat er 5 % verloren gaat als jouleverliezen ?

kan deze redenering dan kloppen?

het is idd de bedoeling de opwarmtijd te berekenen, Q= mcdt

Q(warmte overdacht)/W(electrische vermogen verwarmer) = opwarmtijd ( dit snap ik allemaal)

merci!!

Berichten: 7.068

Re: Electrisch vraagstukje

zoals ik het begreep was dat van de 100% vermogen die door de bron wordt geleverd er slechts 95 % aan electrische energie in de waterverwarmer terecht komt omdat er 5 % verloren gaat als jouleverliezen ?
100% van de energie komt in de waterverwarmer, maar 'slechts' 95% wordt nuttig gebruikt (nuttig = om het water te verwarmen).

Berichten: 17

Re: Electrisch vraagstukje

ah oké, in dat geval versta ik het !

merci !!

Reageer