Puls en frequenties

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Puls en frequenties

Hallo mensen

Ik ben voor mijn profielwerkstuk bezig met de elektromagnetische puls. Dit effect induceert spanning in stroomdraden. Bij de beschrijving hiervan is mij gevraagd te verklaren waarom het een puls moet zijn om effect te hebben.

Hierbij heb ik gevonden dat het wat te maken heeft met frequenties (Fourier-analyse?)

Pagina's die hier uitleg over geven snap ik niet, aangezien ik nog op de middelbare school zit. Het onderwerp komt namelijk pas in een natuurkundestudie aan bod.

Voor zover ik het tot nu toe begrijp bevat een puls veel frequenties (omdat het een optelsom is van grafieken met verschillende frequenties??) en zelf heb ik bedacht dat die dan weer samen zouden kunnen hangen met de overdracht op verschillende stroomdraden van verschillende lengte. Ik weet alleen niet zeker of dit goed is.

Kan iemand mij uitleggen hoe het precies zit met de relatie tussen een puls en de frequentie? Of in ieder geval verwijzen naar een bron waaruit ik kan afleiden hoe het zit?

Groeten,

Yoran.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Puls en frequenties

... bezig met de elektromagnetische puls. Dit effect induceert spanning in stroomdraden. Bij de beschrijving hiervan is mij gevraagd te verklaren waarom het een puls moet zijn om effect te hebben. ... Hierbij heb ik gevonden dat het wat te maken heeft met frequenties (Fourier-analyse?)
De Fourier-analyse kun je in dit kader wel vergeten. Denk echter aan wat inductiespanning opwekt.

Hoe sneller de magnetische flux verandert hoe groter de inductiespanning.

Bij de elektromagnetische puls zwelt de flux 'bliksemsnel' aan en dat geeft volgens de wet van Faraday de hoge inductiespanning.

Reageer